UA-118352680-1

Juuttube

Britse detaillisten geven videobeelden van winkeldieven door aan de politie via de nieuwe internetsite Facewatch. Gevolg is dat de pakkans snel toeneemt. De Regionale Platforms Criminaliteitsbeheersing in Kennemerland en Rijnmond tonen interesse. Binnenkort ook in Nederland: de Juuttube van Justitie?

Eerder gepubliceerd in Retailtrends – Agustus 2011

De Britse wijnhandelaar Simon Gordon was het gedoe met winkeldieven beu. Elke keer als hij een diefstal constateerde, diende hij beveiligingsbeelden te bekijken om te zien of zijn camera’s de gauwdief betrapt hadden. Die beelden moest hij vervolgens ter beschikking stellen aan de lokale politie, in de hoop dat die er iets mee zou doen. Dat kan beter en sneller, redeneerde Gordon. Hij liet het systeem Facewatch ontwikkelen, waardoor retailers en horeca-ondernemers videobeelden van diefstal en vandalisme direct via internet met elkaar en met de politie kunnen delen.

De lokale boevenvangers reageerden belangstellend. Het systeem werd een half jaar getest door de Metropolitan Police in Londen. Aan de proef deden 45 winkels mee, waaronder House of Fraser, Marks & Spencer en Sainsbury’s. Een slordige tweevijfde van alle incidenten die gerapporteerd werden, hebben sindsdien geleid tot een veroordeling. Snelheid speelt daarbij een rol, want videobeelden kunnen desgewenst direct na het incident doorgegeven worden. Facewatch bouwt bovendien een database op met beelden van probleemklanten, zodat gebruikers een eventuele voorgeschiedenis kunnen signaleren.

Het bedrijf brengt deelnemende detaillisten een prijs vanaf 99P per dag in rekening, en het systeem wordt nu geleidelijk uitgerold in Engeland. De politie en deelnemende detaillisten zijn positief, dus bekijken nu ook andere lokale winkeliersverenigingen, winkelcentra en politiekorpsen of ze willen meedoen. Een andere fan is de firma Loomis die geldtransporten verzorgt. Loomis raadt zijn klanten aan zich aan te sluiten bij het netwerk. Verwacht wordt dat Facewatch een preventief karakter heeft als deelnemende detaillisten kenbaar maken dat ze aangesloten zijn op het systeem.

Gelaatsherkenning

De technologie wordt interessanter wanneer Facewatch zogenaamde face recognition gaat toevoegen. Gelaatsherkenning is reeds opgenomen in Google Picasa, Apple iPhoto, Sony’s Picture Motion Browser, Windows Live Photo Gallery en Facebook, dus die techniek wordt gaandeweg gemeengoed. Er zitten nog wat haken en ogen aan, vandaar dat paspoort- en rijbewijsfoto’s moeten voldoen aan zeer specifieke eisen. In de Londense wijk Newham wordt al sinds 1998 met een gelaatsherkenningssysteem gewerkt, maar dat heeft nog nooit een crimineel herkend. Desondanks claimt de lokale autoriteit dat de criminaliteit met 34% afgenomen is. In Rotterdam loopt sinds afgelopen najaar een vergelijkbaar experiment met video surveillance. Maar de pakkans is ook daar niet echt toegenomen.

Die resultaten zijn wel saillant. De pakkans neemt niet toe, maar de inzet van video surveillance en face recognition heeft wel een preventief effect – mits er ruchtbaarheid aan wordt gegeven, uiteraard. Dat is interessant voor retailers, vooral omdat de technologie meer mogelijkheden biedt. NEC promoot het gebruik van zijn Neoface-systeem, dat onder andere door de douane in Singapore en Hongkong ingezet wordt om passanten te checken. De Britse retailer Tesco overweegt datzelfde systeem in te zetten om zowel winkeldieven als loyale klanten te herkennen. Want uiteraard kan face recognition ook gebruikt worden voor toegespitste dienstverlening. Een franchisenemer van Budgens in Engeland heeft drie jaar geleden een face recognition systeem van OmniPerception ingezet om de verkoop van alcohol aan minderjarigen te beperken. Dat was geen succes, omdat ook bejaarden in dat systeem belandden.

Er zijn meer aanbieders. In Australië heeft de firma Yeahpoint onlangs een aantal toepassingen gedemonstreerd die gebruikt kunnen worden voor toegespitste point-of-sale reclame. In Taiwan zijn vending machines ontwikkeld die face-scans gebruiken om huidverzorgende producten te verkopen, terwijl vergelijkbare automaten in Japan ingezet worden om sigaretten te slijten aan volwassen klanten. Kraft Foods experimenteert dit jaar in de Verenigde Staten met een systeem dat aankoopadviezen geeft op basis van gelaatsherkenning. Say cheese!

Privacy?

Face recognition gaat toegevoegd worden aan Facewatch, vertelt Simon Gordon. Het systeem vergelijkt dan verwerkte beelden en signaleert overeenkomsten aan de politie. In zijn eigen winkel is Gordon al een stap verder. Daar worden gekende lastpakken meteen gesignaleerd zodra ze het pand binnenkomen. Het personeel weet dat een potentiële winkeldief of ruziezoeker aanwezig is en kan een extra oogje in het zeil houden. Stop die kennis in een database en in het netwerk, en andere retailers kunnen van elkaars ervaringen profiteren.

De inzet van Facewatch in Engeland gaat uiteraard gepaard met een stevig politiek debat over privacy. Politici en belangengroepen nemen stelling in. De Association of Chief Police Officers heeft zijn zegen gegeven aan het systeem, omdat toegang voorbehouden is aan retailers en opsporingsambtenaren. Simon Gordon vertelt dat er internationale interesse is voor zijn aanpak, ook vanuit Nederland. Het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing (RPC) en de regiopolitie van Kennemerland beheren een afgesloten website waar detaillisten foto’s kunnen bekijken van bekende veelplegers om die te vergelijken met verdachte klanten. Agenten uit Kennemerland zijn op bezoek geweest bij Facewatch om in te schatten of invoering van dat systeem in hun regio een goed idee is. Er is tevens interesse vanuit Rijnmond en Rotterdam, waar volop geëxperimenteerd wordt met video-observatie. Nederland staat aan de vooravond van zijn eigen Juuttube!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.