UA-118352680-1

Huis-aan-Huis

Nederland kent verschillende digitale folderplatforms die wekelijks nieuwe aanbiedingen doorgeven van honderden winkelketens. Online folders voegen bereik toe aan de papieren versie en linken soms direct naar de webshops. Spotta en Reclamefolder.nl scoren goed via hun apps. Maar Voordeelmuis knaagt een gat in die markt! 

Eerder gepubliceerd in Etailtrends (zomer 2014)

De stapel folders die elke week bij zo’n zes miljoen huishoudens op de mat belandt, is goed voor bijna dertig procent van alle retailomzet. Dat werd twee jaar geleden in 2012 althans geschat in het rapport Economie van de Huis-Aan-Huis Folder, gemaakt op initiatief van de DM Council. Folders zijn ook in het digitale tijdperk nog steeds Neerlands retailmedium nummer één, zo blijkt uit opeenvolgende marktonderzoeken. De percentages hangen af van wat aan wie gevraagd wordt, maar de papieren folder is doorgaans het belangrijkste inspiratiemedium voor shoppers. Op afstand gevolgd door elektronische nieuwsbrieven, die echter aan belang winnen. Online folders bevinden zich op het niveau van advertenties in kranten en reclame op TV, goed voor gemiddeld 10% bereik.

Die digitale folders zijn een kanaal apart. Online foldering is tamelijk spontaan opgekomen als reclamemedium, omdat jonge internet-ondernemers ongevraagd begonnen met het scannen en ontsluiten van populair winkeldrukwerk. Folderaar.nl, Voordeelmuis.nl, Reclamefolder.nl en E-Folders: allemaal een jaar of acht geleden gestart. Het idee was eerst schaalgrootte op te bouwen en zo onmisbaar te worden voor winkelketens die dan zouden gaan betalen voor bereik. Dat betekende voor de ondernemers veel scanwerk en vervolgens handwerk om beeld en tekst online weer met elkaar te verbinden. Een aantal ontwikkelaars stopten bovendien elke week alle aanbiedingen in een database, om selecties mogelijk te maken, op interesse of lokatie bijvoorbeeld.

Reclamefolder versus Spotta

Anno 2014 lijkt de markt gedomineerd te worden door twee initiatieven. Reclamefolder.nl van het gelijknamige bedrijf in Nieuwegein en Spotta van Netwerk VSP, de huis-aan-huis bezorgers van PostNL. Reclamefolder.nl is de voorloper en Spotta is de volger, een reactie van een gevestigde partij in foldering die zich realiseert dat een online presence noodzakelijk is om folderende retailers one stop shop-service te kunnen bieden. Beide initiatieven hebben een website waar honderden actuele folders te vinden zijn, tal van selectie-mogelijkheden (op branche en lokatie bijvoorbeeld), nieuwsbrieven en een app. Ze zijn allebei te vinden op Facebook en Twitter. Spotta is een maatje groter op Facebook, maar daarmee wordt dit duel niet gewonnen. De activiteiten op social media zijn vooral ondersteunend. De echte race vindt nu plaats via apps.

Reclamefolder.nl heeft zijn eerste app in 2011 gelanceerd; Spotta volgde een jaar later. Eind 2013 meldde Reclamefolder.nl een miljoen downloads bereikt te hebben; Spotta noemde schoorvoetend een getal van 650.000 gebruikers. Gevraagd naar precieze cijfers zijn beide partijen wat vaag. Niet alle downloads worden immers geactiveerd, en niet alle geactiveerde apps worden ook regelmatig gebruikt. Reclamefolder.nl beweert dat er maandelijks twintig miljoen folders bekeken worden en dat 92% van dat verkeer via de app arriveert – een opmerkelijk verschil met de waarneming in landelijk onderzoek naar het bereik van de foldersites en folderapps (zie kader).

De apps bereiken een jong en aanbiedingsgericht publiek, maar de doorklik-mogelijkheden van beide apps zijn beperkt. Gewone websites hebben meer backlinks. Wie daar de folders opzoekt, wordt vaak doorgeleid naar de online versie die door de retailer zelf wordt aangeboden. Winkelketens maken gebruik van digitaliseringsdiensten zoals Publitas, Issuu, Turnpages, Online Publisher en 3D Issue die interactie met de webshop inbouwen. Op de website van Reclamefolder.nl zijn bovendien functies zoals ‘aanbiedingen’ en ‘acties’ toegevoegd. Daar zijn producten en kortingscodes te vinden, die via affiliatelinks naar de webshops leiden. Die functionaliteit ontbreekt in de apps.

De affiliatelinks laten zien hoe Reclamefolder.nl zijn geld verdient. Een andere bron van inkomsten is de vergoeding die retailers betalen om hun folder überhaupt in het overzicht opgenomen te zien. Beide initiatieven vragen daar geld voor, maar de onderlinge concurrentie geeft sterke retailers een goede onderhandelingspositie. Spotta heeft dan weer het voordeel dat de online folder aangeboden kan worden als onderdeel van een landelijke folder-bezorgdienst. Dat dwingt Reclamefolder.nl om de gebruiker een superieure ervaring te bieden. Het is een spannend duel.

Andere platforms

Er zijn meer online folder-platforms, we noemden er al een paar. Folderaar.nl leidt waar mogelijk door naar de folders van de retailer en heeft circa 1500 unieke bezoekers per dag, die elk een bladzijde of tien bekijken. Voordeelmuis heeft een totaal ander model. Daar zijn alle folder-aanbiedingen gegroepeerd per formule, maar ook direct gekoppeld aan verwante aanbiedingen van anderen. De barbecue-aanbieding van Praxis is dus één klik verwijderd van een tiental vergelijkbare barbecues on sale. En vrijwel al die aanbiedingen zijn affiliate-kliks. Transacties brengen geld in het laatje bij Voordeelmuis. Dit aanbiedingenplatform (gebaseerd op actuele folders) heeft weliswaar niet de gladde look & feel van Spotta of Reclamefolder.nl, maar de functionaliteit is voor de echte koopjesjager veel beter.

Als iemand ooit een mobiele aanbiedingen-zoekmachine wil starten om het showroomen in Nederland een duwtje te geven, is Voordeelmuis de ideale gesprekspartner. Het is een beetje de outsider in vergelijking met de grotere foldersites van Spotta en Reclamefolder.nl, maar de manier waarop aanbiedingen met elkaar verbonden worden, is veel gebruiksvriendelijker dan wat de andere folderplatforms doen. Voordeelmuis heeft ook meer ontwikkelpotentieel, omdat deze service niet perse afhankelijk is van platte folders. Alle aanbiedingen laten zich Voordeelmuizen. De site claimt maandelijks een miljoen bezoeken te krijgen, dus dat biedt een opening voor prijsvechters die hun concurrenten de pas af willen snijden met een lagere prijs. Exclusief voor koopjesjagers!

<streamer>

Folder Publishers

Publitas
Issuu
Turnpages (Forward Thinking)
Online Publisher
3D Issue 

<kader>

Bereik Digitale Folders

Het gecombineerd bereik van digitale folders is 28% van de bevolking boven de dertien. Een retailer die geen online folder heeft, mist slechts 4% van dit publiek want de andere 24% leest zowel papieren als online folders. De online foldersites hebben samen een bereik van 22%; de folder-apps zijn in gebruik bij 13%, met name jongeren. Fanatieke folderlezers (7%) zijn op beide platforms te vinden. Een miljoen mensen bezoekt wekelijks een foldersite; 800.000 mensen gebruiken wekelijks één van de folder-apps.

De doorsnee consument besteedt 17 minuten per week aan folders. Tweederde van alle folderlezers laat zijn productkeuze beïnvloeden door dit medium; bij de helft heeft de folder invloed op de winkelkeuze. Dat effect is sterker bij de papieren variant dan bij de online versies. Papier is meer activerend voor de winkel, online folders leiden vaker door naar de webshop. Folders van supermarkten en warenhuizen hebben het grootste publiek. Drogisten en bouwmarkten bevinden zich in de middenmoot. Meubels en mode hebben meer moeite met dit medium.

Update 2022

In 2021 deed Etil in opdracht van Reclamefolder onderzoek naar het gebruik van (online) folders: Nationale Kortingsmonitor (pdf). Het gebruik van folderapps is (zoals verwacht) enorm toegenomen sinds het bovenstaand artikel geschreven is, van 28% naar 42%. Zo’n 7 op de 10 Nederlanders bekijken (online) folders in de zoektocht naar kortingen; 4 op de 10 Nederlanders doen dit zelfs wekelijks. Zoekmachines zoals Google spelen volgens de onderzoekers een bescheiden rol. Dat moet aan de vraagstelling liggen. Ik neem aan dat er verschil is tussen gerichte zoekacties en het meer ongericht (online) shoppen voor aanbiedingen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

acht + 5 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/wp-includes/functions.php:5279) in /www/wp-content/plugins/wp-fastest-cache/inc/cache.php on line 384 Huis-aan-Huis » Zakenkrant UA-118352680-1

Huis-aan-Huis

Nederland kent verschillende digitale folderplatforms die wekelijks nieuwe aanbiedingen doorgeven van honderden winkelketens. Online folders voegen bereik toe aan de papieren versie en linken soms direct naar de webshops. Spotta en Reclamefolder.nl scoren goed via hun apps. Maar Voordeelmuis knaagt een gat in die markt! 

Eerder gepubliceerd in Etailtrends (zomer 2014)

De stapel folders die elke week bij zo’n zes miljoen huishoudens op de mat belandt, is goed voor bijna dertig procent van alle retailomzet. Dat werd twee jaar geleden in 2012 althans geschat in het rapport Economie van de Huis-Aan-Huis Folder, gemaakt op initiatief van de DM Council. Folders zijn ook in het digitale tijdperk nog steeds Neerlands retailmedium nummer één, zo blijkt uit opeenvolgende marktonderzoeken. De percentages hangen af van wat aan wie gevraagd wordt, maar de papieren folder is doorgaans het belangrijkste inspiratiemedium voor shoppers. Op afstand gevolgd door elektronische nieuwsbrieven, die echter aan belang winnen. Online folders bevinden zich op het niveau van advertenties in kranten en reclame op TV, goed voor gemiddeld 10% bereik.

Die digitale folders zijn een kanaal apart. Online foldering is tamelijk spontaan opgekomen als reclamemedium, omdat jonge internet-ondernemers ongevraagd begonnen met het scannen en ontsluiten van populair winkeldrukwerk. Folderaar.nl, Voordeelmuis.nl, Reclamefolder.nl en E-Folders: allemaal een jaar of acht geleden gestart. Het idee was eerst schaalgrootte op te bouwen en zo onmisbaar te worden voor winkelketens die dan zouden gaan betalen voor bereik. Dat betekende voor de ondernemers veel scanwerk en vervolgens handwerk om beeld en tekst online weer met elkaar te verbinden. Een aantal ontwikkelaars stopten bovendien elke week alle aanbiedingen in een database, om selecties mogelijk te maken, op interesse of lokatie bijvoorbeeld.

Reclamefolder versus Spotta

Anno 2014 lijkt de markt gedomineerd te worden door twee initiatieven. Reclamefolder.nl van het gelijknamige bedrijf in Nieuwegein en Spotta van Netwerk VSP, de huis-aan-huis bezorgers van PostNL. Reclamefolder.nl is de voorloper en Spotta is de volger, een reactie van een gevestigde partij in foldering die zich realiseert dat een online presence noodzakelijk is om folderende retailers one stop shop-service te kunnen bieden. Beide initiatieven hebben een website waar honderden actuele folders te vinden zijn, tal van selectie-mogelijkheden (op branche en lokatie bijvoorbeeld), nieuwsbrieven en een app. Ze zijn allebei te vinden op Facebook en Twitter. Spotta is een maatje groter op Facebook, maar daarmee wordt dit duel niet gewonnen. De activiteiten op social media zijn vooral ondersteunend. De echte race vindt nu plaats via apps.

Reclamefolder.nl heeft zijn eerste app in 2011 gelanceerd; Spotta volgde een jaar later. Eind 2013 meldde Reclamefolder.nl een miljoen downloads bereikt te hebben; Spotta noemde schoorvoetend een getal van 650.000 gebruikers. Gevraagd naar precieze cijfers zijn beide partijen wat vaag. Niet alle downloads worden immers geactiveerd, en niet alle geactiveerde apps worden ook regelmatig gebruikt. Reclamefolder.nl beweert dat er maandelijks twintig miljoen folders bekeken worden en dat 92% van dat verkeer via de app arriveert – een opmerkelijk verschil met de waarneming in landelijk onderzoek naar het bereik van de foldersites en folderapps (zie kader).

De apps bereiken een jong en aanbiedingsgericht publiek, maar de doorklik-mogelijkheden van beide apps zijn beperkt. Gewone websites hebben meer backlinks. Wie daar de folders opzoekt, wordt vaak doorgeleid naar de online versie die door de retailer zelf wordt aangeboden. Winkelketens maken gebruik van digitaliseringsdiensten zoals Publitas, Issuu, Turnpages, Online Publisher en 3D Issue die interactie met de webshop inbouwen. Op de website van Reclamefolder.nl zijn bovendien functies zoals ‘aanbiedingen’ en ‘acties’ toegevoegd. Daar zijn producten en kortingscodes te vinden, die via affiliatelinks naar de webshops leiden. Die functionaliteit ontbreekt in de apps.

De affiliatelinks laten zien hoe Reclamefolder.nl zijn geld verdient. Een andere bron van inkomsten is de vergoeding die retailers betalen om hun folder überhaupt in het overzicht opgenomen te zien. Beide initiatieven vragen daar geld voor, maar de onderlinge concurrentie geeft sterke retailers een goede onderhandelingspositie. Spotta heeft dan weer het voordeel dat de online folder aangeboden kan worden als onderdeel van een landelijke folder-bezorgdienst. Dat dwingt Reclamefolder.nl om de gebruiker een superieure ervaring te bieden. Het is een spannend duel.

Andere platforms

Er zijn meer online folder-platforms, we noemden er al een paar. Folderaar.nl leidt waar mogelijk door naar de folders van de retailer en heeft circa 1500 unieke bezoekers per dag, die elk een bladzijde of tien bekijken. Voordeelmuis heeft een totaal ander model. Daar zijn alle folder-aanbiedingen gegroepeerd per formule, maar ook direct gekoppeld aan verwante aanbiedingen van anderen. De barbecue-aanbieding van Praxis is dus één klik verwijderd van een tiental vergelijkbare barbecues on sale. En vrijwel al die aanbiedingen zijn affiliate-kliks. Transacties brengen geld in het laatje bij Voordeelmuis. Dit aanbiedingenplatform (gebaseerd op actuele folders) heeft weliswaar niet de gladde look & feel van Spotta of Reclamefolder.nl, maar de functionaliteit is voor de echte koopjesjager veel beter.

Als iemand ooit een mobiele aanbiedingen-zoekmachine wil starten om het showroomen in Nederland een duwtje te geven, is Voordeelmuis de ideale gesprekspartner. Het is een beetje de outsider in vergelijking met de grotere foldersites van Spotta en Reclamefolder.nl, maar de manier waarop aanbiedingen met elkaar verbonden worden, is veel gebruiksvriendelijker dan wat de andere folderplatforms doen. Voordeelmuis heeft ook meer ontwikkelpotentieel, omdat deze service niet perse afhankelijk is van platte folders. Alle aanbiedingen laten zich Voordeelmuizen. De site claimt maandelijks een miljoen bezoeken te krijgen, dus dat biedt een opening voor prijsvechters die hun concurrenten de pas af willen snijden met een lagere prijs. Exclusief voor koopjesjagers!

<streamer>

Folder Publishers

Publitas
Issuu
Turnpages (Forward Thinking)
Online Publisher
3D Issue 

<kader>

Bereik Digitale Folders

Het gecombineerd bereik van digitale folders is 28% van de bevolking boven de dertien. Een retailer die geen online folder heeft, mist slechts 4% van dit publiek want de andere 24% leest zowel papieren als online folders. De online foldersites hebben samen een bereik van 22%; de folder-apps zijn in gebruik bij 13%, met name jongeren. Fanatieke folderlezers (7%) zijn op beide platforms te vinden. Een miljoen mensen bezoekt wekelijks een foldersite; 800.000 mensen gebruiken wekelijks één van de folder-apps.

De doorsnee consument besteedt 17 minuten per week aan folders. Tweederde van alle folderlezers laat zijn productkeuze beïnvloeden door dit medium; bij de helft heeft de folder invloed op de winkelkeuze. Dat effect is sterker bij de papieren variant dan bij de online versies. Papier is meer activerend voor de winkel, online folders leiden vaker door naar de webshop. Folders van supermarkten en warenhuizen hebben het grootste publiek. Drogisten en bouwmarkten bevinden zich in de middenmoot. Meubels en mode hebben meer moeite met dit medium.

Update 2022

In 2021 deed Etil in opdracht van Reclamefolder onderzoek naar het gebruik van (online) folders: Nationale Kortingsmonitor (pdf). Het gebruik van folderapps is (zoals verwacht) enorm toegenomen sinds het bovenstaand artikel geschreven is, van 28% naar 42%. Zo’n 7 op de 10 Nederlanders bekijken (online) folders in de zoektocht naar kortingen; 4 op de 10 Nederlanders doen dit zelfs wekelijks. Zoekmachines zoals Google spelen volgens de onderzoekers een bescheiden rol. Dat moet aan de vraagstelling liggen. Ik neem aan dat er verschil is tussen gerichte zoekacties en het meer ongericht (online) shoppen voor aanbiedingen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

acht + 5 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.