Een verpleegster die een dienblad draagt met een kopje en een blik Droste cacao, waarop we zien: een verpleegster die een dienblad draagt met een kopje en een blik Droste cacao, waarop we zien: een verpleegster die een dienblad draagt met een kopje en een blik Droste cacao, waarop we zien: een verpleegster die een dienblad draagt met een kopje en een blik Droste cacao, waarop we zien: een verpleegster die een dienblad draagt met een kopje en een blik Droste cacao, waarop we zien…
Toen reclame-illustrator Jan Misset in 1904 een nieuw ontwerp maakte voor de Droste verpakking, had hij vast al eens gezien wat er op verpakkingen van Baker’s Cocoa afgebeeld was. De Amerikaanse cocoa-leverancier had in 1862 de rechten verworven op het schilderij La Belle Chocolatiere van de Zwitserse schilder Jean-Etienne Liotard. Die was geïnspireerd door een chocolade-serveerster in Wenen.
Dat Droste het beeld van concurrent Baker’s had laten namaken, blijkt ook uit het feit dat ze in Noord-Amerika geen verpleegster op de verpakking plaatsten, maar een boerin die een kop hete chocoladedrank deelt met haar metgezel. De zogenaamde Boy & Girl verpakking.
Het is een voorbeeld van zuinige Dutch Marketing, want iets vergelijkbaars is ook gebeurd met het Mexicaantje van Caraco IJs uit Hellendoorn. Dat was aanvankelijk een Italiaantje, gekopieerd van een Italiaans ijsmerk. Die ijsfabrikant maakte echter bezwaar, vandaar dat het Italiaantje een sombrero kreeg.