UA-118352680-1

Heartbrand

De ijsmerken-portfolio van Unilever was door diverse overnames uitgegroeid tot een verwarde kluwen van bedrijfsnamen en productnamen. In de jaren zestig en zeventig werd gezocht naar uniforme benaming op productniveau: Cornetto, Solero, Viennetta, Magnum et cetera. Maar op bedrijfsniveau bleef het een ratjetoe: Wall’s, Lagnese, Ola, Frigo, Good Humor.

De oplossing was één visual identity. Eerst werden alle merken afgebeeld in een soort rood-wit zonnescherm. Maar in 1998 kwam het design agency Carter Wong & Partners met het heartbrand, prachtig vorm gegeven in een losse krul. Dat label wordt nu internationaal gebruikt bij alle middle-of-the-road ijsmerken van Unilever.

Eigenaardig is dat Unilever gewoon blijft groeien door overnames en nieuwe massamerken verwerft die niet voorzien worden van het heartbrand. In de VS is Breyers een voorbeeld, terwijl we in Nederland Hertog IJs hebben. Dat waren eens luxemerken, maar de kwaliteit zakt met de jaren geleidelijk af. Daarnaast heeft Unilever premium-labels zoals Ben & Jerry’s en van meer recente datum Talenti en Grom.

Zie ook Swirls (D2C).

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.