UA-118292059-1

Choco-lala

Kun je zoetwaren verkopen als Tupperware? Mars experimenteert in de Verenigde Staten met party-selling van luxe chocolade via The Cocao Exchange. Feest voor de fijnproevers.

In de supermarkt liggen de standaard producten van Mars voortdurend onder vuur in de aanbiedingsrekken. Als Mars de  verkoop van zijn repen en chocolaatjes niet zelf bevordert met speciale prijzen, dan schuift de supermarkt wel een concurrerend merk naar voren. Dat vreet marge. Mars heeft er dan ook belang zoveel mogelijk direct te verkopen, voor de volle prijs. Liefhebbers betalen immers graag voor lekkernijen.

Mars is geen vreemde in direct-to-consumer, Het bedrijf verkoopt veel zoetwaren met vending machines, één van de simpelste varianten in D2C. Automaten zijn vaak te vinden in omgevingen waar de snelle trek zich plotseling aandient: stations, sportcentra en zwembaden. Dit verkoopkanaal is zo belangrijk voor Mars dat het bedrijf al sinds de jaren vijftig actief is in de ontwikkeling, productie en verkoop van verkoop-apparatuur. En verhuur! Verkoop via vending machines is een wereldje apart, want Mars sluit zelfs op machine-niveau allianties met andere leveranciers om samen automaten gevuld te houden.

M&M’s World

Een ander voorbeeld van directe verkoop zijn de M&M shops die Mars sinds vijftien jaar exploïteert in toeristenzones onder het label M&M’s World. Die wereld is een promotieplatform voor chocolade in een suikerjasje, maar er is ook een online shop te vinden waar liefhebbers gepersonaliseerde MyM&M’s producten kunnen bestellen. In 2003 was dat een noviteit, maar de vraag is of hoeveel levenskracht zo’n formule heeft. Er zijn er anno 2018 nog maar vier winkels over.

Tegelijk met MyM&M’s lanceerde Mars een webshop voor het merk Ethel M, genoemd naar grootmoeder Mars die zo’n liefhebber was van bonbons. Oma Ethel hield blijkbaar ook van een slokje op z’n tijd, want het meest gevraagde product waren likeurbonbons. Het nieuwe label was aanvankelijk een prive-experiment van een van de Marsen, die zelfs een keten van bonbon-zaken opende. Maar in de familie Mars is het niet ongewoon dat een nazaat iets voor zichzelf begint, dat later in het grote familiebedrijf opgenomen wordt. Op z’n hoogtepunt had het label Ethel M meer dan zeventig verkooppunten.

Chocolade Parties

Een relatief nieuw initiatief is The Cocoa Exchange, een experiment met party-selling dat Mars lanceerde in 2017 als follow-up op Dove Chocolate Discoveries. Deze exchange is eigenlijk een vorm van multilevel marketing, want Mars rekruteert particuliere verkopers die op hun beurt weer nieuwe verkopers rekruteren. Deze verkopers worden curators genoemd. Ze krijgen een starterskit met premium chocoladeproducten en merchandise van Mars. De kit bevat assortiment van Dove Signature, Pure Dark en Pod & Bean. Een gemiddelde curator kan 25% tot 40% verdienen op de verkoopprijs, zo beweert Mars.

Zie ook D2C Casebase.

Idee is dat curators een party organiseren waar ze demonstreren dat je met chocolade kan bakken, koken, toetjes maken en zelfs mixdrankjes. Uiteraard om vervolgens dozen vol chocoladeproducten te mogen verkopen aan party-gangers.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.