UA-118292059-1

Curated voor China

Het zijn niet alleen de luxe-merken uit Europa die hun producten aanbieden via de grote webwinkels in China, ook de discounters Lidl en Aldi snuffelen aan ’s werelds grootste afzetmarkt.

De Duitse retailer Aldi werd in het voorjaar van 2017 actief op Tmall van Alibaba. Aanvankelijk met een klein assortiment dat ingevlogen werd uit Australië. Wijn voor 20 euro per fles. Dat verkocht zo goed dat de Duitsers in december kerstklokjes luidden voor een speciaal weihnachts-aanbod in hun online flagshipstore. En in januari gaven de hard-discounters hun Chinese klanten tips hoe ze het Chinese nieuwjaar konden vieren.

Ook Lidl heeft voor China een speciaal assortiment samengesteld dat sinds een jaar aangeboden wordt op de webstores van JD en Tmall van Alibaba. Curated commerce! Baby-producten, gezondheidsartikelen, maar ook alledaagse levensmiddelen zoals pastasaus. Deze shops worden beheerd vanuit Hongkong.

Lidl begint bescheiden, Aldi Sud geeft vol gas. De laatste breekt de markt open met humor. Er zijn online video’s verspreid van wijnflessen in een talentenshow en cacaobonen in een zwembad: alles om duidelijk te maken dat Aldi zijn producten uitgebreid test. De keten wil snel naam maken in China, want het blijft niet bij een webwinkel. Dit voorjaar is een team samengesteld dat de eerste vijftig winkels in China gaat openen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.