UA-118292059-1

Totaalvakantie

Ook de taalevolutie kent zijn Neanderthalers. In de jaren negentig dook in de verkoop van informatietechnologie het woord oplossingen op. Systeembouwers en computerdealers verkochten ineens oplossingen. En geleidelijk evolueerde dat naar totaaloplossingen.

Sindsdien zien we deze uitdrukkingen ook verschijnen in andere sectoren. Dat is doorgaans paniek speak van tekstschrijvers die woorden tekort komen. Ze beseffen waarschijnlijk niet dat gerefereerd wordt aan de uitdrukking Endlösung en een wereld aan associaties. Zulke woorden sterven vanzelf uit, maar in de tussentijd leiden ze een losbandig bestaan.

De meest recent gastheer van het totaalvirus is de firma Topparken. Je zag het drama aankomen, want in de eerste serie commercials maakte acteur Dirk Zeelenberg al grapjes over zijn opdrachtgever. “Ik zit midden in een vastgoeddeal.” De firma Topparken zijn chaletverkopers die snel willen scoren. Daar gaat dit stukje echter niet over. Wij kijken alleen naar het teksttimmerwerk. Totaaltaal.

Afgelopen najaar mocht Zeelenberg een nieuwe commercial inspreken.

Bij TopParken geloven we, dat je pas écht kunt genieten van je vakantie als alles klopt.
Dat ieder lid van de familie én al je zintuigen worden verwend.
Dat je lekker actief kunt zijn, maar ook ontspannen op zijn tijd.
Dat het een feest is voor je ogen, maar net zo goed voor je mond.
Zo wordt een topvakantie, een totaalvakantie.
TopParken – Écht genieten, van top tot teen.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.