UA-118352680-1

Woonkussens

Bij Kwantum zijn woonkussens in de aanbieding. Opmerkelijk woord. Wat zijn woonkussens in hemelsnaam? Is die term bedacht om onderscheid te maken met slaapkussens? Is dat een crossover tussen beddengoed en woongoed?  Het riekt naar novitaal. Productgroupspeak. En misschien is het wel voor Google gedaan. Zoekwoordzoeken.

De zoekmachine heeft invloed op onze taal. Woorden krijgen een monetaire waarde. De duurste uitdrukking bij Google Adwords wereldwijd is insurance oftewel verzekering, te huur voor bijna vijftig dollar per klik. In het onderzoek van Wordstream scoren ook rehab en cord blood in de top twintig. Bloed uit de navelstreng en placenta? Blijkbaar gaat er veel geld om in geboorte-afval. Dollars voor stamcellen. Ons DNA gaat naar de hoogste bieder: de circulaire economie draait op volle toeren. Wie handelt er in Nederland eigenlijk in nageboortes? Als het woord al dertig dollar waard is, dan moet die placenta een veelvoud opbrengen.

Het onderzoek van Wordstream geeft een wat versimpelde versie van de werkelijkheid, want de allerduurste zoekwoorden zijn gespecialiseerde termen in dienstverlening met hoge rendementen: copy trading forex bijvoorbeeld kost meer dan 100 dollar. Dat is te lezen in een artikel op Frankwatching. Meer genuanceerd, maar minder leuk. Daar komen helemaal geen navelstrengen in voor.

Woordprijsinflatie

Een effect van die woordprijsinflatie is echter dat nieuwe woorden zich ontwikkelen tot de startups in taal. Begin gewoon met een heel nieuwe uitdrukking. Wees een early innovator! Dat vergt wel een risico-mentaliteit. Het is niks voor aanhakers. Veel vondsten komen immers aan hun end als ze amper het nest uit zijn. Met vaderlijke weemoed kijk ik terug op mijn suggestie om ‘kietelkassa’ en ‘kietelbetaling’ te gebruiken om fingerprint payments onder de aandacht te brengen. Maar er is nog hoop want de techniek is al tien jaar jong en kansrijk. Zo zijn ooit ook ‘frisdrank’ en ‘snorfiets’ in de taal geland, als uitdrukkingen om een nieuwe categorie te omschrijven. Over ‘analoogkaas’ en ‘schraapvlees’ ben ik wat minder te spreken. Die bekken wel lekker, maar smaken een stuk minder.

In dat rijtje vondsten past ‘woonkussen’ naast het ‘leesboek’ en het ‘wandelpad’. Elk pad is een wandelpad en elk boek is een leesboek. Maar dat deert niet, want een woonkussen is geen slaapkussen. Kijken we naar Google dan zien we dat ook in de woonkussenmarkt een keiharde pillow fight plaatsvindt. Je vraagt je af wie het woord als eerste gebruikte en of die voorsprong enig voordeel biedt. Dit is de stand medio 2018. In shopping domineert H&M, bij images gaat Leen Bakker aan de leiding, op organisch wint Bol.com, maar met hulp van Google Adwords staat Kwantum toch ook trots bovenaan in de zoekresultaten.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.