In dagbladen van de Persgroep staan vaak paginagrote advertenties met lezersaanbiedingen. Van wie die aanbiedingen afkomstig zijn, is lang niet altijd duidelijk. De verkopers wekken de indruk dat hun aanbod redactioneel geselecteerd is. Persgroep speelt zo roulette met zijn reputatie en die van zijn redacties.
Onlangs werden in de Volkskrant weer eens replica’s aangeboden van bekende schilderijen. Een Mondriaan voor 390 euro, een Klimt voor 380 euro en een Van Gogh voor 480 euro. Alles onder het motto: Koop eenvoudig kunst online. De advertentie verwijst naar de site Uitjekrant.nl, een webwinkel vol daily deals die blijkbaar van de Persgroep zelf is.
Uitjekrant is een variant op Uitjeskrant.nl, een site die door de Persgroep is opgezet om geld te verdienen aan uitstapjes die als lezersaanbieding gepresenteerd kunnen worden. De Persgroep gaat nog een stukje verder door het Uitjeskrant-aanbod ook via andere publishers uit te venten, in samenwerking met affiliatenetwerk Daisycon. Een dagje dierentuin, een avond theater, een nachtje in een Fletcher-hotel. Veel interesse van adverteerders oftewel merchants is er niet, want het aanbod is beperkt.
Redactie
Om toch maar wat omzet te maken, worden nu ineens kunst-replica onder dezelfde paraplu geplaatst. Ga naar het opgegeven web-adres dan beland je echter in de webwinkel van de Volkskrant. Dat is een lange domeinnaam, dus de daily deal-afdeling van de Persgroep dacht waarschijnlijk: we gebruiken gewoon een Uitjekrant-adres. Maar nou staat er ineens bij: zorgvuldig gekozen in samenspraak met onze redactie. De schilderijenwinkel van de Persgroep is ook bereikbaar vanaf het adres Volkskrant.nl/kunst/, dus daar zie je al dat commercie zich comfortabel in de oksel van redactie heeft genesteld.
Dat was al eens onderwerp van gesprek op de redactie, schrijft Philippe Remarque in 2016. “Over die advertentie vielen in onze maandagse nabespreking harde woorden. Dit soort aanbiedingen komt van onze uitgever, maar ze moeten wel bij de krant passen. De redactie brengt originele kunst onder de aandacht, dan zijn replica’s wel even slikken.”
De kunstredactie van de Volkskrant vond deze aanbieding passen in de categorie placemat art en distantieerde zich ervan. Blijkbaar hebben de daily dealers van de Persgroep besloten om deze lezersaanbieding dan maar onder een andere identiteit aan te bieden. Want de verkoopcijfers waren goed. Leg ze maar op het Uitjeschap, riep de advertentiechef.
Het blijft schipperen met nieuwe verdienmodellen.
Naschrift: de replica’s die de Persgroep verkoopt, staan inmiddels weer op de verkooppagina’s van de verschillende titels.