Drankontwikkeling is een bijzonder vak. Een gin, een wodka, een whisky: dat is zo moeilijk nog niet. Geef die drank een eigen smaak: dat is doenlijk. Maar welk imago kies je? Nieuw, retro of klassiek? Een van de meest geslaagde retro-nieuwkomers is St-Germain, een likeur van vlierbloesems uit de Alpen. Made in America.
St-Germain is een creatie van Robert Cooper, een distiller uit New York. Cooper had een reputatie als stoker van whisky op roggebasis. Sterke spirits met sterke smaak. In 2007 kwam hij met twee nieuwe likeuren die een Franse slag hadden. De bessenlikeur Creme Yvette (een her-creatie van een oude likeur) en de nieuwe vlierbloesemlikeur St-Germain. Cooper beweerde dat ook de belangrijke ingrediënten uit Frankrijk komen. Ook de vormgeving is sterk Frans geïnspireerd.
St-Germain was vrij snel een doorslaand succes in cocktailbars. De beste lancering in zeventig jaar, meenden prijswinnende bartenders. De omzet van deze nieuwe likeur groeide jaarlijks met enorme sprongen. In 2011 nam Bacardi het merk over, en meteen ook maar het hele bedrijf van Robert Cooper. De distillateur stierf in 2016 op 39-jarige leeftijd.