UA-118292059-1

Team USA is hefboom voor vrouwenvoetbal

De echte volkssporten in de VS zijn baseball, basketball en american football. Maar het klassieke voetbal dat de rest van de wereld speelt is in opkomst, zeker als vrouwensport. Nike investeert volop in deze groeimarkt, want er is een generatie te winnen.

De VS loopt voorop in de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal. Dat heeft te maken met wetgeving rond sport op school, die al sinds 1972 gelijke verdeling van fondsen afdwingt. Gevolg is dat er al bijna vier decennia fanatiek gevoetbald wordt door Amerikaanse meiden.

Dat is een goede voedingsbodem voor een nieuwe volkssport, wat voetbal extra aantrekkelijk maakt voor merken als Nike. Die investeert dan ook flink in Team USA, het elftal dat wederom wereldkampioen werd. Nike maakt er een beweging van, met een fikse dosis womens lib. Woensdag krijgen de spelen hun huldiging in Manhattan. Wordt dat een ticker tape parade?

Voor alle teams actief in het vrouwenvoetbal is de zegetocht van de Amerikanen een blessing in disguise. Als voetbal een grote volkssport wordt in Noord-Amerika dan hebben de vrouwen iets bereikt wat de mannen niet gelukt is. Dat maakt het marktpotentieel van vrouwenvoetbal groter dan dat van het mannenvoetbal. Lubach kreeg navolging: America First, the Netherlands Second. Zo beland je in het kielzog van een grotere natie. De spelers van het Nederlandse team merken dat nu al, want de tweede plek en de kwaliteit van hun spel maakt hen doelwit voor overnamepogingen.

Nike heeft gelijk. This team wins. Everyone wins!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.