UA-118292059-1

Borstvertorial

Het Ministerie van VWS voert campagne om vrouwen te attenderen op de risico’s van implantaten. Opvallend: de hele campagne bestaat uit advertorials. 

In de Telegraaf verschenen in de bijlage Vrouw de afgelopen weken twee artikels over siliconenborsten. Vrouwen met borstimplantaten: wees alert! Met uitroepteken. “Ik kreeg ineens veel appjes; het ging over mijn borsten”, nu zonder uitroepteken. De Telegraaf meldt dat het partnercontent is die buiten verantwoordelijkheid van de redactie valt. De artikels eindigen met een link naar een pagina op de website van de Borstkankervereniging Nederland, een professionele patiëntenvereniging.

Ironie is dat deze campagne een reactie is op een wereldwijd onderzoek dat zijn oorsprong vond bij Tros Radar en het dagblad Trouw: The Implant Files. Trouw werkt samen met het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) waar de Telegraaf geen onderdeel van uit maakt. Trouw spendeert geld aan het onderzoek naar implantaten waarvan het dagblad journalistiek verslag doet; de Telegraaf incasseert de sponsorbijdragen van het ministerie dat betaalt om partner-content te mogen plaatsen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.