Google, eBay en nu ook Facebook: ze experimenteren allemaal met workshops in het land. Do the demo! Blijkbaar zijn events op lokatie een effectieve toevoeging aan online masterclasses.
Onder het motto Boost with Facebook vindt op 11 en 12 november in Eindhoven een workshop plaats waar iedereen kan kennismaken met Facebook en verwante platforms zoals Instagram en Whatsapp om zijn eigen loopbaan of onderneming een duwtje te geven. Facebook werkt voor deze demo samen met lokale partners, in dit geval INretail en MKB Nederland.
Boost is de naam van een wereldwijd programma van Facebook om ondernemend gebruik van het platform te bevorderen, met name gericht op het MKB. Dit najaar opent Facebook de deuren van 17 grote kantoren (ook in Berlijn, Parijs en Londen) om kleine ondernemers in eigen huis te ontvangen en laten zien wat er zoals mogelijk is met zijn social platforms.
Facebook promoot zijn event gebruik makend van Splashthat, een event marketing platform dat zich makkelijk laat koppelen aan Salesforce, Marketo en Hubspot.
Google en eBay
De eigenaar van Marktplaats in Nederland (eBay) heeft een vergelijkbaar programma waarbij lokale winkeliers wegwijs worden gemaakt op het veilingplatform. Met de slogan Retail Revival opent eBay zelfs popup offices waar eBay adviseurs samen met lokale ondernemingsbevorderaars nieuwe verkoopmethoden opzetten voor winkeliers.
Google maakt gebruik van een mobiel schooltje om te demonstreren wat de zoekmachine en verwante platforms (Skype, Youtube) kunnen doen voor kleine ondernemers. Deze mobiele demo Digitale Werkplaats doet de komende maanden Den Bosch, Utrecht, Leeuwarden, Middelburg, Rotterdam en Lelystad aan.