UA-118292059-1

Fenty, de startup van Rihanna

Menig popster is tevens stijl-ikoon. Rihanna voegt daar nog een goed oog voor opkomende trends aan toe, en ze heeft business-sense. Dat onderkende de leiding van het Franse luxe-concern LVMH die haar een miljoenenbudget gaf om haar eigen merk Fenty uit te bouwen in beauty en fashion. Als online en pop-up brand!

Het was al geen schuchtere meisje dat in 2008 een wereldhit had met Under my Umbrella, maar Rihanna heeft zich sindsdien ontpopt tot een excuberante verschijning aan het pop-firmament. Een ster die steeds weer opnieuw opvlamt als zangeres, actrice en trendsetter, met een heel eigen gevoel voor humor. Als badgirlriri heeft island girl bijna 76 miljoen volgers op Instagram. Ze weet die fanbase te activeren voor haar beauty-products en haar fashion-lines, variërend van lingerie tot haute couture.

Rihanna had al jong een neusje voor stijl, maar toen ze zich ontwikkelde als popster kwam ze in contact met grote namen in de mode-industrie die maar wat graag inspeelden op haar risque stijlvoorkeuren. Ze begon al vroeg creaties van bekende ontwerpers te dragen. Rihanna zat vooraan bij de grote modeshows in Parijs en  Londen, en wisselde uitbundige outfits af met plain streetwear als ze zich in town liet snappen door paparazzi. Ze heeft er ook geen moeite mee om halfnaakt te verschijnen op het lokale straatcarnaval in Barbados. Petje af voor de bajan beauty queen – ze won daar een schoonheidswedstrijd als vijftienjarige.

Collaboraties

Rihanna RogueHet eerste uitstapje in serieuze fan merchandise was de lancering van een parfum in 2010: Reb’l Fleur. Twee jaar later werd daar Rebelle aan toegevoegd. Later is de lijn uitgebreid met Kiss, Nude, Crush en Rogue aan toegevoegd en diverse varianten onder de naam Riri. Elf labels in totaal, in samenwerking met de parfum-designers van Parlux. Er is zelfs een Rogue Man op de markt.

Eén van haar eerste mode-collaboraties was in 2012 met de Britse mode-retailer River Island. Zo’n samenwerking betekent waarschijnlijk dat een team van ontwerpers een collectie maakt in Rihanna-style, met input van de zangeres zelf. Zo’n samenwerking gaat een stap verder dan een endorsement, waarbij de ster haar goedkeuring en steun geeft aan andermans merk.

Rihanna PumaDe volgende fashion collaboration was in 2014 met Puma. Dat Duitse merk zocht versterking in de markt voor vrouwelijke sportkleding en -schoenen, en zag het potentieel van de bewegelijke Rihanna. Ze werd zelfs benoemd tot creative director voor de nieuwe collecties. In de samenwerking met Puma kwam ook de naam Fenty naar voren, de achternaam van Rihanna.

Fenty Full-on

Rihanna Fenty BeautyEen paar jaar later nam Rihanna zelf het voortouw toen ze samen met LMVH het label Fenty Beauty lanceerde in de vorm van een lijn foundations passend bij veertig (inmiddels vijftig) verschillende huidskleuren. Haar motivatie: ze vond dat bestaande merken onvoldoende aanbod hadden voor de diversiteit aan huidskleuren die de wereld telt. Het assortiment werd onder meer verkocht in 1600 vestigingen van Sephora, een winkelketen van LVMH. De eerste maand was meteen goed voor 72 miljoen dollar omzet.

Niet lang daarna lanceerde Rihanna samen met de TechStyle Fashion Group haar eigen lingerie-label: Savage X Fenty. Het doel is: sexy ondergoed voor vrouwen van verschillende formaten, tinten en vormen. Rihanna gaat door waar andere labels eindigen, tot maat 44DD. In september was er een online modeshow te zien, exclusief voor klanten van Amazon Prime in veertig landen.

Rihanna Fenty labelIn mei 2019 volgde de lancering van Fenty Maison, een volledige samenwerking met LVMH. Oprichter en grootaandeelhouder Bernard Arnault merkte op dat hij zelden zo’n gedreven ondernemer had ontmoet als Rihanna. Bij de lancering werd ook een pop-up store in Parijs ingezet. Fenty doet niet aan collecties, eentje voor de zomer en eentje voor de winter. Fenty werkt met releases die het hele jaar door kunnen plaatsvinden en meteen beschikbaar zijn in de webshop.

Fenty is webshop-first, een D2C-strategie met popup-stores ter versterking. Dit najaar is Fenty on-tour met tijdelijke store-in-stores bij Galleries Lafayette in Parijs en Debenham’s in Londen. Behalve kleding worden op de webshop onder het label Fenty ook schoeisel, zonnebrillen en jewelry op de markt gebracht. De mogelijkheid om ook mannenkleding te verkopen is al voorzien in de plannen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.