UA-118292059-1

HEMA terug naar 100!

Ondernemingen moeten groeien. Meer van hetzelfde werkt echter niet als je bijzonder wil zijn. HEMA is de normaalste zaak van de wereld, maar HEMA is ook uniek. Vrijwel alles bij de HEMA is nergens anders te koop. Doordat de formule in Nederland echter meer dan 500 winkels heeft, wordt het alsnog alledaags goed. Daarom moet HEMA flink krimpen. Terug naar 100!

HEMA_pollepelsAmerikaanse vrienden op bezoek in Nederland willen altijd even naar de HEMA. Niet voor de rookworst, maar voor kleinigheden die uniek zijn. In geen enkel ander warenhuis te koop. HEMA is voor hen een cultstore, net zoals MUJI uit Japan dat is.

MUJI en HEMA laten hun aanbod exlusief ontwerpen en maken, een aanpak die is afgekeken van Marks & Spencer. M&S heeft in Engeland echter hetzelfde probleem als HEMA: zo groot gegroeid dat klanten het aanbod normaal zijn gaan vinden. Ondergoedleverancier van de natie. Een geschenk van HEMA, daar kun je niet mee aankomen. Te alledaags. Terwijl de winkel vol staat met cadeau-potentieel.

Ruim twintig jaar geleden maakte ik een portret van de HEMA waarin me uitgelegd werd dat naast de warenhuizen in de stadscentra ook buurtwinkels geopend zouden worden. Voor het dagelijks brood en huishoudelijke artikelen. HEMA, Huismerk van Nederland.

Die ver-alledaagsing is het tegenovergestelde van de ver-bijzondering die HEMA historisch onderscheidt van andere warenhuizen. De formule heeft in Nederland meer dan 500 vestigingen. Breng de schaal terug, of maak onderscheid tussen HEMA Alledaags in de buurt en HEMA Uniek in de stad. Dan biedt de laatste een springplank voor HEMA Amsterdam in het buitenland. Maak alledaags weer buitengewoon.

Hoe heeft IKEA dat overigens opgelost? Door sneller nieuwe collecties uit te brengen?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.