UA-118292059-1

Verruim je blik

Sommige reclameteksten zijn zo tenenkrommend banaal dat ze ingelijst mogen worden en vereeuwigd in de gal-le-rij van marketingdieptepunten. Deze week, het blikspotje van visconserven-handelaar Princes, gemaakt door Edelman in Amsterdam.

Heb je er ooit weleens over nagedacht waarom vis in blik zit?
Met één blik kun je smaken van over de hele wereld ontdekken,
en oneindig veel combinaties maken.
Daarom blikken wij altijd vooruit.
Zodat we nog heel lang van vis kunnen genieten.
Wat je blik op vis ook is,
bij ons kun je die verruimen!
Princes, verruim je blik.

Princes wordt op het Europese vasteland geleverd door een groothandel in Rotterdam. Het merk uit Liverpool zou in ons land zelfs marktleider zijn met visconserven. In Rotterdam hebben ze schijnbaar een beunhaas ingehuurd die alle spreekwoorden en gezegden met blik erin heeft verwerkt tot een nieuwe campagne. Waarschijnlijk in de veronderstelling dat de consument zo blij is met al die spitsvondigheid dat er voortaan alleen nog vis uit blik verorberd wordt. Wat een armoede. Ze zijn zo trots op hun vondsten dat ze de commercial eindeloos herhalen.

Blikvangers

blikvangersKijken we naar het beeld, dan lijkt het alsof de lokale groothandel een bestaande commercial van nieuw commentaar heeft voorzien. We zien een familie ergens aan de kust genieten van de zee en de gezamenlijk maaltijd. Met veel vis. Een slice of life, uitmondend in een packshot van een blad vol blikjes. En daar mocht een neefje teksten bij bedenken.

Maar het is toch echt een Nederlandse productie, want ergens aan die warme kust staat een strandverkoper vis te venten onder een bordje Verruim je blik. Dat heeft een paar centen gekost. Het spotje is waarschijnlijk gemaakt nadat eerder online cartoons zijn gemaakt over de duurzaamheid van de visvangst en -verwerking bij Princess. Daar was Verruim je blik wel een toepasselijke slogan. In de commercial is er echter een mallemolen van gemaakt.

Zul je zien dat bij zo’n nieuwe campagne ook een trotse klant en een bescheiden bureau past. Inderdaad, in Marketingtribune (vrijwel 100% gekopieerd door vakblad Vismagazine) en bij Fonkonline etaleren ze hun nieuwe strategie. Het verantwoordelijke reclamebureau is Edelman in Amsterdam. Alles ontwikkeld in eigen huis, vertelt de creatief directeur terugblikkend op de samenwerking. Edelman was tot vorig jaar vooral een pr-bureau, maar ze doen nu aan geïntegreerde campagnes.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.