UA-118292059-1

muji-copycats

In China zijn enkele nieuwe retail-formules ontstaan die zich spiegelen aan Muji in Japan. De oprichters zijn vaak geïnspireerd door Nordic design (IKEA, H&M, Cos) maar ze kijken ook naar Hema in Nederland. Betaalbare basics en alledaags design. Spoedig ook in een Nederlandse winkelstraat?

Miniso LampDe winkelketen Miniso presenteert zich als het initiatief van een Chinese ondernemer en een Japanse ontwerper uit Tokio. De keten zou sinds 2011 zijn uitgegroeid tot een gigant met een omzet van 2,5 miljard dollar in 4800 winkels. Een aantal van die winkels staat in de VS, en sinds vorig jaar ook in Spanje, Ierland en Duitsland. Afgelopen najaar deed Miniso mee aan de beurs Maison & Objet in Parijs, waar circa veertig eigen designs getoond werden. Onlangs is de eerste winkel in Londen geopend, waar Miniso zich potsierlijk positioneert als Japans.

Tea at OCEEen andere nieuwe lifestyle retailer uit China is OCE. Deze formule is zo’n beetje IKEA + H&M: mode en woonwaren met een Nordic signatuur. OCE staat voor Objects, Clothes, Experiences. Deze retailer doet niet moeilijk over zijn afkomst. De tweetalige site is een dot-cn. Maar de modellen die de kleding tonen zijn wel Europees. En veel design komt uit Scandinavië. OCE heeft eind 2019 een slordige zestig vestigingen in China. Van internationale ambities is (nog) geen sprake.

Lipstick at NOMEEn dan is er nog NOME, een andere Chinese formule die zich baseert op de combinatie van Zweeds design en een Chinese supply chain. NOME heeft een breed assortiment (meer dan 3000 stock keeping units) variërend van mode en meubels tot skincare en food. Er zijn meer dan 300 vestigingen in China en de eerste overzeese pilot stores worden voorbereid. NOME wil naar Londen.

Design in Europe & Made in Asia

De online aanwezigheid van deze formules is beperkt, maar misschien onttrekt zich dat aan de blik van buitenlanders omdat ze hun webshops koppelen aan WeChat, toegankelijk voor smartphones in China.

De betrokken ondernemers baseren hun formules op ketens zoals IKEA en MUJI die al in China actief zijn. De Japanse onderneming MUJI heeft daar last van, want de inkoop van deze winkelketen is veel duurder. En dus zijn de verkoopprijzen ook hoger. MUJI heeft jaren van winstgevende groei achter de rug, maar de laatste cijfers zijn wat minder florissant. MUJI gaat daarom zijn sourcing aanpassen.

De combinatie van Design in Europe & Made in Asia hoeft zich niet te beperken tot de Nordic regionen. Ook voor onze HEMA is dat een aanlokkelijk alternatief. Er is veel venture capital voor deze Chinese groeiformules. Misschien kan HEMA Amsterdam zich associëren met HEMA Hongkong.

Op 13 november wordt bekend dat Blokker-eigenaar Michiel Witteveen een franchise heeft genomen op Miniso en vestigingen gaat openen in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Witteveen verwacht dat de keten zal uitgroeien tot een stuk of vijftig winkels.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.