UA-118292059-1

Big Cola

Coca-Cola en Pepsi hebben te maken met sterke concurrentie in de groeimarkten van Latijns-Amerika en Azië. Een grote cola-challenger is de Aje Group uit Peru met Kola Real en Big Cola. De usp van Aje? Grotere flessen!

Sinds de cola-bottelaars zijn overgeschakeld van glas op pet-flessen, neemt de concurrentie toe. Het dure glas met zijn kostbare retour-verwerking fungeerde als drempel die nieuwe toetreders tegen hield. Nu er goedkope pet-verpakkingen zijn, neemt de concurrentie toe. Coca-Cola en Pepsi krijgen sinds de jaren negentig stevig tegenwerking van private labels en B-merken.

Een voorbeeld van een B-merk producent is de AJE. Opgericht in Peru, maar inmiddels gevestigd in Madrid. Het familiebedrijf verspreidt het verhaal dat Don Eduardo Añaños in de jaren tachtig op de vlucht voor guerrilla-geweld verhuisde naar de stad Ayacucho in de afgelegen provincie Huamanga. Daar was tekort aan van alles, dus gingen vader en zonen Añaños frisdrank maken die huis-aan-huis verkocht werd in afgedankte bierflesjes. In de jaren negentig was het bedrijf groot genoeg om te gaan exporteren, naar Venezulea. Toen werd de frisdrank al in grote pet-flessen verkocht.

Big Cola

Die supersize verpakking werd Kola Real’s unique selling proposition. Vandaar dat het bedrijf in overzeese exportmarkten in Azië en Afrika de naam Big Cola aangenomen heeft. Het bedrijf heeft nu productielokaties in 22 landen. In 2006 maakte de Aje Group de sprong naar Azië, door een bottelarij te openen in Thailand. Sinds 2010 wordt Big Cola verkocht in India. In 2015 waagde AJE de sprong naar Nigeria. het eerste land in Afrika.

De wereldwijde expansie gaat gepaard met een verbreding van het assortiment. Kola Real en Big Cola worden vergezeld van talloze andere smaken frisdrank. Op zijn thuismarkt heeft AJE de biermerken Franca en Caral gelanceerd. Sporade is een energy-drink, wiens naam niet toevallig op Gatorade lijkt. Tevens verkoopt AJE haar eigen water onder het label Agua Cielo.

Het totale volume van AJE is begin 2020 meer dan 3,5 miljard liter aan frisdrank. Sinds het jaar 2000 is de omzet van deze onderneming elk jaar met gemiddeld 22% per jaar gegroeid. Die groei ontstaat doordat AJE vrijwel alle productie in eigen hand houdt en zijn aanbod afstemt op de lokale vraag. In Azie verkoopt het bedrijf bijvoorbeeld cola zonder caffeïne. Behalve grote flessen voor de supermarkten, verkoopt AJE ook veel kleinere eenheden die gekoeld verkocht kunnen worden door een prijs die 25% lager is dan de grote merken. Gevolg is dat AJE binnen vier jaar 40% van de Indonesische verkoop van frisdrank voor zijn rekening nam.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.