UA-118292059-1

Topparken

De toppers van Topparken hebben een andere videoboer bereid gevond een promo te maken. Hun tekst zou verplichte kost moeten zijn voor leerling-tekstschrijvers. Vind de plattitudes! Zoek de stijlfouten. Beschrijf waarom zowel vakantiegangers als investeerders worden aangesproken. En hoe dat tot botsende boodschappen leidt.

De commercials van Topparken zijn al eerder belicht in Zakenkrant. In de vorige versies zagen we gewezen acteur Dick Zeelenberg een hoofdrol spelen. “Ik zit midden in een vastgoeddeal.” Die promo’s waren gemaakt door een teksttimmerman met een voorkeur voor totaaloplossingen. Zijn vervanger is van hetzelfde hout gesneden, want deze hanteert het begrip ontzorgen. En hij eindigt met de slogan: ‘Topparken, meer dan een mooi rendement’.

Toch lijkt er sprake van nieuw beleid. Om te beginnen is patjepeeër Zeelenberg niet meer in beeld. Er worden ook geen toneelstukjes meer gespeeld met fake families. In de nieuwe promo krijgt de kijker een soort dia-show voorgeschoteld met bewegend beeld. De maker heeft zo-te-zien ervaring met powerpoints. Dat komt van pas, want Topparken heeft regelmatig informatiedagen voor beleggers in vakantie-bungalows.

De AFM houdt geen toezicht, meldt Topparken netjes op zijn site. Aanleiding voor Quote om zijn lezers te waarschuwen. Topparken koopt bestaande vakantieparken op en werkt bestaande bewoners zo snel mogelijk hun huisjes uit, om geheel vernieuwde bungalows te plaatsen die met superwinst verkocht worden aan nieuwe beleggers. De nieuwspagina van Topparken staat vol met alarmberichten over dalende rentevergoeding bij banken. Koop bij ons op het kamp, is de uitnodiging.

Familiebedrijf?

Topparken salesWie is dan wel in beeld? Volgens mij zit er een stiekeme cameo in van de verkoopchef bij Topparken. Dezelfde gladde jongen zien we namelijk ook elders in de reclame van deze onderneming opduiken. Die mannen werken waarschijnlijk op commissie en hebben wellicht zelf deze promo gefinancierd. Dat zou best bij het bedrijf passen.

De commentaardame in de promo moet even positie bepalen. Ze hanteert geen wij-taal, maar blijft op armslengte van het bedrijf. Na een algemene introductie van Nederland, zoemt haar voice-over in op de onderneming. ‘Begonnen als familiebedrijf is Topparken nu uitgegroeid tot een solide organisatie.’ Dat klinkt alsof er toch sprake was van een drankprobleem bij de patrias. Of een management buy-out misschien. “Inmiddels hebben zij meer dan zeventig parken geëxploiteerd.”

Van top tot teen

We citeren nog even door. “U kunt Topparken vinden op zeventien verschillende locaties door Nederland. En is voorloper én trendsetter op het gebied van recreatief ondernemen in Nederland.” Daar spelen onderwerp en leidend voorwerp haasje-over.

Bij Zakenkrant nemen we vol respect een petje af voor analfabeten die het zo ver schoppen. Toch suggereren we volgende keer mensen in te huren die hun vak een beetje beter beheersen. Er valt echt wel iets te maken van die video’s. Die bungalows zijn toch ook niet gebouwd door beunhazen?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twee × 1 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.