UA-118352680-1

Babbelbusiness

Al een tijdje volgen we met verbazing verschillende business-guru’s die in staat zijn volgers aan te trekken en hen duizenden euro’s afhandig te maken door de verkoop van curcussen, coaching en andere diensten. Recent ontdekten we een review-ring waarin deze gurufluentials elkaars babbelbusiness positief bespreken. Om kritiek weg te drukken in de zoekmachines.

Boyd Hoek is een social media marketing master die via Youtube nieuwe aanhangers werft. Een babbelgoeroe. Zijn typische motivational videos zijn daar makkelijk te vinden. Hoek staat voor een huis op Bali of aan een snelweg in LA en beweert dat iedereen fortuin kan maken met zijn tips. Daarmee spreekt hij menig beginnende ondernemer aan die op kamers woont of bij zijn ouders verblijft.

Boyd HoekEén van de eerste gedachten die deze aanpak opwekt is: het is een scam. Hoek weet te voorkomen dat zo’n associatie postvat, want wie in Google gaat zoeken naar deze svengali komt talloze reviewfuiken tegen. Het eerste zoekresultaat is een Adword zoekvertentie van Hoek zelf. Hij scoort bovendien zes keer in de eerste tien organische zoekresultaten* met zijn eigen social media. Zo worden authentieke recensies weggedrukt.

Na die betaalde en onbetaalde zelfpromotie volgen circa twee pagina’s vol recensies van actieve guru-fluentials. Mick van Zadelhoff die een nomadische levensstijl promoot, Corné Marchand die op zijn blog De Geldwolf uitlegt hoe je een eigen imperium bouwt, Rubin Alaie die NLP Colleges geeft over life coaching en online succes, en Jacko Meijaard van de site Geld Groeien. Ze schrijven allemaal een review over hun guru-collega met uiteraard positieve conclusies. Marchand legt als reviewbaas bovendien uit dat de links naar het aanbod van Hoek affiliatelinks zijn. Het is betaalde aandacht!

Babbelbusiness

Die positieve reviews zijn als een ring opgezet, waarbij de uiteenlopende guristen elkaar de bal toespelen en onderling afrekenen via Paypro. We hebben een aantal Jacko Meijard review-vlogs op een rijtje gezet om te laten zien dat hij dezelfde behandeling krijgt. Het is bijna komisch. Zo’n ring is een manier om kritiek de weg te drukken. De deelnemers stellen zichzelf vaak de vraag: hanteert mijn collega een babbeltruc? Om met veel omwegen tot de slotsom te komen: nee, het werkt echt!

Een superfan van Meijard is Robert Jansen, de online rijkdom specialist. We komen ook Boyd Hoek weer tegen, die claimt de leermeester van Jacko te zijn. Baas boven baas. Meijard heeft Hoek echter al ingehaald. Hij is namelijk ook uitgever van de Internet Succesgids die 10K Club-borrels organiseert waar gewone mensen kunnen kennismaken met deze gurufluentials.

Real World

Wat ik graag zou willen weten: zijn er ook raakvlakken met de reële wereld? Deze mensen verdienen overduidelijk aan het verkopen van een droom aan anderen. Join our babbelbubbel! Dat heeft een hoog gehalte sucker marketing. Er is altijd een sukkel op een lagere trede van jouw piramide. Maar iemand in die piramide moet echt iets verkopen aan buitenstaanders, anders heeft deze babbelbusiness geen instroom van vers geld.

Wie is dat en wat verkoopt die dan? Of draait deze mallemolen alleen als er steeds weer nieuwe sukkels instappen? Om een idee te krijgen, kijken we naar Boyd Hoek. Zijn bedrijf Digital Presence is gevestigd in Bloemendaal. Dat is nu een train-the-trainer business, want Hoek verdient aan het coachen van coaches. Maar hij is ooit begonnen met social media marketing.

In dezelfde huurwoning in Bloemendaal is ook de New Economy Group gevestigd, de holding van Boyd’s moeder. Zij heeft leiding gegeven aan de Thunnissen Groep, een projectontwikkelaar, en is nu actief als auteur, motivational speaker en bestuurder. Boyd heeft het inspireren blijkbaar niet van een vreemde. Wie huur aan wie betaalt is niet duidelijk, maar moeder Hoek moet in staat geacht worden om zoon Boyd royaal van zakgeld en reisgeld te voorzien. Ze denkt zelfs mee over de inrichting van zijn slaapkamer. Zou die guru-lifestyle zo gefinancierd worden?

  • De organische zoekresultaten zijn inmiddels veranderd, doordat collega’s en klanten van babbelgoeroes belangstelling hebben voor dit onderwerp.
  • Ook Marketingfacts plaatst inmiddels kritische kanttekeningen bij deze gurufluentials. Let op de reacties van de fanboys.
[Naschrift] Dit kan zo in een cursus over narcisten. Wat is het belangrijkste onderwerp van deze video? IK!

https://www.youtube.com/watch?v=E7yPkJNHwk4

#babbelweb

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.