Drie keer is scheepsrecht. Tot twee keer toe kregen we koppijn van de reclameteksten van Topparken. Patjepeeërs. Analfabeten. Maar nu hebben ze Lange Frans gevraagd zijn Land van… toe te spitsen op deze vakantie-oorden. Nederland is er aan toe.
Als politieke partijen of banken de lof zingen van Nederland klinkt het plat en opportunistisch. Maar Lange Frans met zijn mokumse tongval geeft zo’n ode street credibility. Of de achterban van de Amsterdamse rapper ook een bijzondere affiniteit heeft met bungalowparken waag ik te betwijfelen. Maar het klinkt ontzettend veel beter dan de voorgaande versies.
Het is niet eens een dure commercial. Ze hebben gewoon de bestaande beelden opnieuw gebruikt. We zien dezelfde verkoper terugkomen die eerder ook al een bijrol speelde in de reclame van Topparken. Maar de herinnering aan Dick Zeelenberg vervaagt nu gelukkig snel. En Frans heeft ook afscheid genomen van uitdrukkingen zoals totaalvakantie. Een hele opluchting.
De adverteerder is actief op televisie omdat er de komende maanden naar verwachting veel vraag is naar een veilige vakantie op Nederlandse bodem.