UA-118352680-1

Groeten van Google

Bij Google was het lang een grap. Als product X niet lukt, kunnen we altijd t-shirts gaan verkopen. Brand merchandise was iets voor de lagere goden.

Anno 2021 heeft het bedrijf echter een uitgebreide fanshop. Daar zijn niet alleen spulletjes met het label van Google te koop, maar is ook merchandise van Youtube, Android, Waze en Google Cloud te vinden. Er werd zelfs een fiets verkocht via deze webshop, maar die is in Europa niet meer te krijgen.

De ontwikkelaars van Google’s brand identity shop komen bovendien met tijdelijke collecties. Ze doen zelfs aan collabs, samenwerkingen met derden. Zo vinden we er een Pride collection die is gemaakt met eigen LGBTQ+ medewerkers.

Opvallend is de Campus Collection. Dat zijn een paar kledingstukken en een tas met plaatsnamen van alle steden waar Google een vestiging heeft. Amsterdam zit er ook bij. Perfect voor medewerkers die willen laten zien dat ze vanuit de hele wereld meewerken aan het succes van deze onderneming.

Deze Google Shop blijkt vooral populair in de VS, zo blijkt uit onderzoek van een student die Google Analytics gebruikt om te kijken waar belangstellenden en klanten vandaan komen.

Scroogled

Google werd in november 2012 het doelwit van een anti-campagne door Microsoft, die de markt wilde attenderen op diverse manieren waarop Google zijn klanten geen dienst bewees. Thema van deze campagne was Scroogled, een samentrekking van Google en Scrooge (te gierig om kerst te vieren). Microsoft huurde politieke campagne-makers in om zijn tegenstander te bashen. Het bedrijf liet zelfs merchandise maken met Scroogled in Google huisstijl. In 2015 staakte Google de anti-campagne.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.