Erwten, bonen, linzen, maïs en zelfs pinda’s: het zijn allemaal peulvruchten. De groep is aangemerkt als betaalbaar superfood. Internationaal worden deze boonachtigen legumes of pulses genoemd, in India spreken ze over dal. Peulgroenten zijn enorm gezond, en de teelt is bovendien een goede manier om stikstof uit de lucht te halen. Een doorsnee Nederlandse consument eet drie gram per dag, en dat zou tien keer zoveel moeten zijn. Meer linzen, minder gehakt! Zelfs soja is positief, mits die peulvrucht niet voor dierenvoer wordt geteeld.
Eén van de grotere peulvruchtenverwerkers in Nederland is het familiebedrijf Jonas in Strijen, onder de rook van Rotterdam. Eigenlijk zijn het herverpakkers, de Jonas-broeders. Ze krijgen peulvruchten uit de hele wereld aangeleverd in containers en verpakken die vervolgens in dozen en zakken die naar de winkel gaan. Later zijn daar ook noten, rijst, pasta, snoepjes en koekjes bijgekomen. Droge en korrelige producten. Maar peulvruchten staan voorop.
De peulvruchten-business is op het eerste gezicht bulkhandel. Ook in de supermarkt zijn peulvruchten niet bepaald premium-producten. Maar de vooruitzichten voor deze categorie zijn goed. Er zijn talloze productgroepen die enkele jaren geleden nog als goedkope bulk verkocht werden, waar sindsdien dure specialties uit ontstegen zijn. Denk aan koffie, ook een boon die verbijzonderd is. De marketing van bonen dient gewoon verbeterd te worden, met een langetermijnvisie op het premium-segment.
The Bean Hunter
De gebroeders Jonas hebben zelf een peulvruchtpromotie-site opgezet, met bijpassende Facebook-pages. Dat is leidersgedrag: own the category! Daarmee toon je aan handelspartners (toeleveranciers en afnemers) dat je initiatief neemt, en het heeft uitstraling naar de omgeving (politiek en pers) die je soms ook nodig hebt. De site is in het Nederlands, maar een Europese versie (pulses.eu) staat al in de steigers.
Op de site wordt aangekondigd dat Martin en Jan-Willem Jonas de wereld afreizen om bij bonentelers op bezoek te gaan, maar de video’s ontbreken helaas. Het idee is prijzenswaardig. Breng bonen onder de aandacht door vloggers de wereld rond te sturen. Maar dan huur je toch een jonge televisiekok in die ter plekke een gerecht bereidt? The Bean Hunter! In plaats daarvan sturen de Jonassen een tekstschrijver naar de lancering van een Nederlandse edamame (Japanse sojaboon) in de Flevopolder.
Premium Label
Jonas verpakt peulvruchten doorgaans voor derden, zoals de huismerken van grote supermarkten. Maar ik zie ook Hak voorbijkomen op de site van het bedrijf. Blijkbaar is Jonas contractverpakker voor de droge lijn van Hak. Daarnaast brengt de onderneming peulvruchten op de markt onder het eigen label Jonas.
Een poging tot zo’n premium label is Rabda van het bedrijf Ouchan International in Rotterdam. De ondernemer is van Marokkaanse afkomst en hij heeft zijn peulvruchten-assortiment genoemd naar zijn moeder Rabda. De lijn wordt verpakt bij Jonas. Kijk wel uit waar je zulke producten bestelt. Bij Bol.com vraagt Ouchan €13,95 voor een kilo couscous; bij Asian Foodlovers betaalt de klant €3,49.