Piramideverkoop lijkt een beetje op party-selling. Wie kent niet Tupperware, het favoriete merk van een opdringerige buurvrouw die bijklust in network marketing? Elke keer heeft ze weer wat anders om aan familie en vrienden te verkopen. Nu ook al parfum.
Het merk van deze parfumpiramide is Federico Mahora, kortweg FM. Dat klinkt Spaans of Italiaans, maar FM is een bedenksel van de Poolse ondernemer Artur Trawinski, oprichter van FM World. Artur’s vader Andrzey Trawinski is eigenaar van het parfumproductiebedrijf Perfand. Die bracht al een parfum op de markt onder het label Federico Mahora, maar zoonlief suggereerde om nummergeurtjes te gaan verkopen waarbij via de nummers verband gelegd kon worden met bekende merknamen. Zo kun je klonen van bekende merkparfums op de markt brengen, zonder inbreuk te maken op andermans merkrechten.
Die nummergeurtjes verkopen de Trawinski’s sinds 2004 door middel van netwerkmarketing, en wel de multilevel-variant oftewel MLM. Dan vind je dus een distributeur, die op zijn beurt weer op zoek gaat naar onderdistributeurs, die op hun beurt weer op zoek gaan naar wederverkopers, en zo voort. Een goeie verkoper kan klimmen in de piramide en toegejuicht worden door lagere verkopers die allemaal dromen van hetzelfde succes. Een wereld van nep en klatergoud. Lees bijvoorbeeld eens de blog van Julita Habet die in drie jaar opgeklommen is als Britse distributeur in de piramide van FM en zichzelf nu afficheert als succesverhaal.
Smart & Clean
Het assortiment dat door FM-distributeurs wordt aangeboden, omvat inmiddels ook make-up, huid- en haarverzorgingsproducten, voedingssupplementen van Nutricode, Smart&Clean schoonmaakmiddelen en koffie van het merk Aurile. Dat spul is allesbehalve goedkoop. Een fles witwasmiddel van driekwart liter wordt aangeboden voor €8,99 oftewel twaalf euro per liter. Hetzelfde product van Robijn kost een slordige vier euro per liter. Het lijkt erop dat deze dure producten dienen om binnen het netwerk aan elkaar te verdienen.
Koffie en thee van het merk Aurile kom ik vooral in Nederland tegen. Voor een halfpondspak van zogenaamde energy ground coffee brengt FM Webshop maar liefst €15,50 in rekening. Daar zit dan wel extra guarana-caffeïne in, afkomstig van de guarana-bes. Beter vergelijkbaar is de instantkoffie van Aurile. Een potje van 100 gram kost €12,50. Een vergelijkbare hoeveelheid Nescafé Gold kost bij AH slechts €4,35. Voor een reep chocolade (75% pure) van Aurile rekenen de partysellers €5,60.
Je zal maar uitgenodigd worden voor een avondje uitproberen bij een wederverkoper van FM-MLM en bedolven worden onder producten die zo duur zijn. Dat lijkt me een gegarandeerde manier om familie en vrienden snel van je te vervreemden.
Klatergoud
Dankzij de nijvere resellers van het FM-netwerk leeft de familie Trawinski als miljonairs. Artur Trawinski is een bekende kunstverzamelaar, die zich richt op Oosteuropese kunst. Dat begon ooit met het verzamelen van oude parfumflesjes. Artur heeft de European Art East Foundation opgezet, een Britse non-profit die deze kunst mag promoten. De stichting maakt exposities in musea mogelijk en sponsort studies en publicaties over moderne Oosteuropese kunst.