UA-118292059-1

STICHD

Eerst had de Bossche sokkenproducent Dobotex een licentie om bodywear voor PUMA te maken. Daarna nam PUMA een aandeel in het bedrijf. Dat werd een meerderheidsbelang in 2008 en drie jaar later nam PUMA de hele bedoening over. “Niet teveel aan veranderen,” was de eerste opdracht aan Nina Nix die in 2011 vanuit Duitsland naar Brabant gestuurd werd om de leiding over te nemen. “Het bedrijf is heel winstgevend zoals het nu is.” Nix luisterde niet, noemde de onderneming STICHD en voegde nieuwe productgroepen toe.

Dobotex is geen oud familiebedrijf met oprichters uit het stoomtijdperk. Toch is er een voorgeschiedenis. De onderneming is opgezet in 1979 door Jeroen van Dooren, zoon van Martien van Dooren die sinds de jaren vijftig Dorefa in Tilburg onder hoede had: Van Dooren Regenkleding Fabriek. Jeroen maakte er een sokkenhandel van. Er zijn voor Dobotex nooit sokken gebreid in Noord-Brabant. De productie vindt plaats in lagelonenlanden als China, Pakistan, Turkije en Portugal. Van daaruit worden ze naar Nederland verscheept, naar het grote pakhuis van Dobologic in Tilburg. Gebouwd door Dokvast van dezelfde familie Van Dooren. Een verzendhuis waar bijna 150 mensen werken. De helft is Pools. Zij maken de pakketjes die drie keer per week naar winkels in heel Europa verstuurd worden.

Fuel for Fans

Dobotex was een onzichtbare toeleverancier die meeliftte met de bekendheid van de merken die het in licentie had. Dobotex begon als sokkenproducent oftewel legwear, maar geleidelijk kwamen daar onder leiding van PUMA bodywear en fanwear bij, en later ook swimwear. De onderneming werkt inmiddels ook voor opdrachtgevers zoals Levi Strauss en Tommy Hilfiger. STICHD komt in de verschillende productgroepen meer naar voren om afnemers advies te geven om de verkoop te bevorderen. Maar het bedrijf heeft zelf geen merken die bij de consument bekend zijn. Het is wel actief in merchandise, met het label Branded Sports Merchandising.

merchandiseEigenlijk is dat geen handelsnaam, geen merk. Meer een omschrijving van een activiteit. Maar onder deze naam is de Bossche bedrijf wel zelf actief als trader op Amazon. Het zijn vooral Formule 1 Teams die fan-merchandise laten maken door Dobotex. Met name Scuderia Ferrari, Red Bull Racing en Mercedes AMG Petronas. Vaak is er sprake van dual branding. Dan staat er behalve de naam van het F1-team ook een logo van Hilfiger of Puma te zien. Branded Sports Merchandising bewerkt zijn opdrachtgevers vanuit een vestiging in Londen.

Het bedrijf biedt niet alleen zijn productie-diensten aan, maar ook zijn distributiekracht wereldwijd. Bovendien kan het bedrijf branded webshops en event retail aanbieden. Tijdelijke winkels langs de belangrijke F1 circuits. Een flinke sprong voor de voormalige sokverkopers. Er is ook een verzamelshop: Fuel For Fans.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

14 − zeven =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.