UA-118352680-1

Geluk zit in elk detail

Ooit mocht ik lunchkaartjes voor Transavia maken. De drukkerij waar onze reclamestudio aan verbonden was, had een opdracht gekregen voor suikerzakjes en andere onboard prullaria. Blijkbaar was ook voorgesteld om daar een klein menukaartje toe te voegen. Ik moest die last-minute van tekst voorzien. Alleen was het menu nog niet bekend.

Destijds werden er nog lichte maaltijden geserveerd aan boord bij Transavia. Wat zet je op zo’n kaartje? Iets over smaak op grote hoogte boven Europa? Ik koos er voor om een paar gemeenplaatsen aan elkaar te knopen. Een stuk of vijf nietszeggende zinnetjes die een positief gevoel moesten opwekken. Een soort maaltijdmantra. Mits lekker lopend heeft zo’n mantra een hypnotiserend effect. Met als gevolg dat mensen hun bordjes leegeten. Eentje voor opa, eentje voor oma. Maar als het niet goed gedaan is, krommen je tenen ervan.

Een paar maanden later las ik in de Volkskrant dat Wim de Bie ook wel eens met Transavia vloog. In zijn column gaf hij commentaar op mijn lunchclichés. De teneur ben ik vergeten, maar hij had het door. Ik meen dat hij een opmerking had over de overbodigheid van nietszeggende taal. Ik was het hartgrondig met hem eens.

Baderie

Als ik nu dan naar commercials van De Baderie kijk, hoor ik hetzelfde. De beelden zijn hypnotiserend: een vrouw gaat te water omringd door blauwe bloemblaadjes. Maar de teksten zijn tenenkrommend. Plak een paar nietszeggende clichés aan elkaar en je hebt weer een commercial verkocht aan zo’n opdrachtgever die alles wel best vind, als-ie maar een veer in zijn reet voelt. Aandacht. Ook voor de teksten waar hij niet aan dacht. Kopen mensen meer badkamer als ze zulke prietpraat te horen krijgen? Valt er nou helemaal niets zinnigs te vertellen over tegels en kranen? Of iets intelligenters te doen met zulke muzaktaal?

Geluk zit vaak in kleine dingen. Aandacht. Ook voor de mogelijkheden waar jij niet aan dacht. Kleine dingen die van een badkamer jouw ideale badkamer maken. Baderie. Het geluk zit in elk detail.

De thans lopende campagne is overigens een herhaling van spotjes die ook in 2018 al gebruikt zijn. Ze zijn destijds gemaakt door Crossmarks. Daar was zelfs iemand verantwoordelijk voor de concept copy! Dat betekent met andere woorden dat een senior creatief het idee bedacht heeft en dat de uitvoering uitbesteed is. Nog meer aandacht waar we niet aan gedacht hadden. Maar ze leggen zelf uit waarom al deze gemeenplaatsen ook voor Baderie gelden.

’Het geluk zit vaak in kleine dingen’. Een uitdrukking die zeker van toepassing is op het laten ontwerpen en plaatsen van een nieuwe badkamer. Want je wordt pas echt gelukkig van het resultaat als alles tot in detail klopt en precies is zoals jij het voor ogen had. Van de aandacht waarmee je door je adviseur geholpen wordt tot en met de afwerking van het kleinste kitrandje.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.