Dropshipping krijgt een slechte naam door get-rich-quick pubers die rotzooi uit China verkopen met misleidende advertenties en webshops. Toch is er met dropshipping niks mis, als de verkoper gewoon eerlijk is en consumentenrechten respecteert. De flopschippers die dat bewust negeren, kunnen aangemeld worden bij Consuwijzer van de Autoriteit Consument & Markt en zelfs strafrechtelijk vervolgd worden. Dat weten ze. Daarom verstoppen veel van deze foute dropshippers zich.
De redactie van het televisieprogramma Radar heeft onderzoek gedaan naar ervaringen van online kopers met dropshippers. Het betrof een slordige 15.000 deelnemers aan het panel van Radar, dus meer dan gemiddeld kritische kopers. Maar het onderzoek geeft desondanks wel duidelijke signalen.
- 61% denkt weleens bij een dropshipper besteld te hebben
- 36% weet dat zeker
- 52% heeft weleens lang gewacht op een levering
- 33% ontving slechte kwaliteit
- 24% had te maken met ontbrekende klantenservice
- 12% ontving de bestelling nooit
- 80% daarvan krijgt zijn geld niet terug
Klanten belanden bij een dropshipper omdat ze een banner tegenkomen met een aanbieding, uitgezet via Google Banner Network of op Facebook, Wordfeud of Candy Crush. Zo’n 28% kocht iets bij dropshippers via platforms zoals Amazon en Bol.com.
[illustratie Winfred Rembert]