UA-118352680-1

Kirana Commerce

Om online shoppen te bevorderen in India, waar een aanzienlijk deel van de bevolking geen goede toegang heeft tot internet of zijn bestellingen niet online kan betalen, is door Amazon een keten mini-markets opgezet. Deze winkeltjes fungeren tevens als verkooppunt en afhaalloket. Dat fenomeen noemen we Kirana Commerce.

Kirana CommerceSinds Amazon op de Chinese markt wordt overvleugeld door Alibaba, heeft het bedrijf zijn oog laten vallen op India. Daar heeft Amazon echter te maken met Walmart, dat in 2018 de lokale webwinkel Flipkart overnam. Een belangrijke troef van Flipkart zijn de 1,6 miljoen zelfstandige winkeliers die als verkoop- en afhaalpunt fungeren. Amazon kopieert die aanpak met de formule Amazon Easy. Aanvankelijk een assisted shopping service, maar inmiddels ook een eigen retail franchise formule. Om lokaties te vinden, lanceerde Amazon vorig jaar een wervingscampage met als thema I Have Space, gericht op lokale ondernemers. Er zijn nu een slordige 45.000 service points in India.

De samenwerking tussen grote webwinkels en lokale ondernemers wordt bevorderd door collaborative platforms onder het label kirana tech. Een kirana is de klassieke corner store in India, gerund door een lokale familie. Daar zijn er zo’n twintig miljoen van in India. Kirana Commerce is the key to India! Veel grote webwinkels bieden nu apps aan waarmee deze kleine winkeliers onderdeel kunnen worden van een groter verkoop- en distributienetwerk. Amazon nam daarom onlangs het bedrijf Perpule over, dat UltraPOS ontwikkelt voor deze kleine retailers.

Amazon leerde zelf ook van zijn winkeltjes. Zo werd al snel duidelijk dat mensen in India de icon van het boodschappenmandje niet snapten. Dat is daarom vervangen door een boodschappentas. Het vergrootglas van de zoekfunctie werd aangezien voor een tafeltennisbat, dus Amazon voegde een pop-up toe met uitleg in Hindi. Klassieke #UX!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.