Een idee wordt door reclamemakers vaak ‘concept’ genoemd. Zo’n concept ontstaat doorgaans uit overleg tussen tekstschrijvers en art directors, hoewel ook fotografen, regisseurs en andere creatieven een rol kunnen spelen. Als er awards worden uitgedeeld, zie je ook echter account managers en zogenaamde strategen opduiken tussen de credits. De echte ideeënmakers verdwijnen dan bescheiden naar de achtergrond.
De nieuwe Volvo commercial in de campagne The Future is Electric is gemaakt door het productiebedrijf New Land met vestigingen in Stockholm, Kopenhagen, Londen en min-of-meer ook Amsterdam. Het idee is dat een grootvader dankzij zijn kleindochter beseft hoe de wereld langzaam elektriseert. De oudere man (gespeeld door de Zweedse acteur Rolf Lassgård) beseft dat de romantiek van het autorijden voor eeuwig veranderd is. Zijn kleindochter kijkt hem onbegrijpend aan als hij het geluid van een doorschakelende auto nadoet. Ze wordt opgehaald in de nieuwste Volvo EV die geruisloos versnelt. Opa heeft zonnepanelen op het dak van zijn bungalow, dat wel.
Hoe sterk het idee uitgewerkt is, blijkt wel uit het vrijwel ontbreken van woorden. Je ziet de creatieven gewoon tot de conclusie komen hoe via vroom-vroom het verhaal verteld kan worden. De slogan is redelijk droog, maar het verhaal dat naar die conclusie leidt is prachtig uitgewerkt. Met enige weemoed zelfs. Maar ook met het herkenbaar sentiment dat onze kinderen de toekomst onbevangen betreden.
Ik ben meteen gaan kijken naar ander werk van New Land en trof een parel aan voor Siker Trafik, oftewel Veilig Verkeer Denemarken. Kijk zelf!