UA-118352680-1

Appeltje-Eitje

Een variant op D2C is verkoop via vending machines. Mars en Coca-Cola doen dat al generaties. Twee ondernemers uit de Betuwe experimenteren nu met een versomatiek.

VersomatiekEr zijn hele winkels ontstaan gebaseerd op het gebruik van vending machines, in Nederland noemen we dat automatieken. Febo is een bekende exploïtant. Het model van de automatiek wordt nu in de regio rond Arnhem en Nijmegen echter ook toegepast door een fruitteler (appels en aardbeien) en kippenboer (eieren) uit Beuningen. Ze beschikken inmiddels over vijf vestigingen van hun versomatiek onder de naam Appeltje Eitje. Het tweetal koopt regionale producten in bij collega boeren en bakkers, om een breed aanbod te kunnen bieden.

Leerlingen van de ROC in Ede zullen het verschijnsel herkennen, want die school beschikte al in 2013 over een fruitautomaat die ontwikkeld en beheerd werd als studentenonderneming onder de naam Fruitomatic.

Horn & HardartDe automatiek lijkt een typisch Nederlands fenomeen, maar het oorspronkelijke idee komt waarschijnlijk uit Berlijn. Daar haalden de Amerikaanse ondernemers Horn & Hardart in 1902 de machines vandaan die ze in hun nieuwe zelfbedieningsrestaurants plaatsen. Al snel hadden ze met hun populaire Automats een slordige 180 vestigingen in Philadelpia en New York, goed voor 800.000 klanten per dag. De Automats vormden ook een populaire achtergrond in veel vooroorlogse Amerikaanse films.

Het model van de automat vond vervolgens weer navolging in Europa, dus daar dankt Amsterdam zijn automatieken aan. Horn & Hardart sloten hun laatste vestiging in de jaren negentig. Hun laatste automatenwand is nu bezit van het National Museum of American History.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.