UA-118292059-1

Regionale Dienst Energiecalculatie

Verkopers van de energiemaatschappijen mogen niet meer aan telemarketing doen. Althans, ze mogen mensen niet langer zo maar bellen. Tenzij die daar toestemming voor gegeven hebben of reeds eerder klant waren.

Hoe omzeil je die regel? Door toestemming (opt-in) te krijgen onder het mom van een ander. Het telemarketingbedrijf Sendt uit Purmerend lost dat op door mails te sturen die de indruk wekken dat ze van een instantie afkomstig zijn. De kopregels zijn vaak nep-nieuws, zogenaamd clickbait.

Van de afzender Consument Centraal ontvang ik het mailbericht met als onderwerp: Consumenten Woedend – Energiemaatschappijen berekenen hogere tarieven door. In de mail zelf een afwisselend beeld van soms een spaarvarken en soms een belastingenvelop, plus een link naar de website Gemeenten.Landelijke-energie-service.nl.

Nep-dienst

Voortdurend wordt de indruk gewekt dat het consumenteninitiatief is of iets met de overheid te maken heeft. Op de openingspagina van de site zelf wordt ook niet verteld dat het een actie is van een telemarketingbureau. Daar staat wel de volgende misleidende tekst: In veel gemeenten kunt u tot 15 september – door de Regionale Dienst Energiecalculatie (RDE) – gratis uw energietarief laten controleren. Regionale Dienst Energiecalculatie (RDE) is een landelijk initiatief dat de energietarieven voor de consument bewaakt.

Allemaal onzin. Wederom wordt de indruk gewekt dat het om een overheidsdienst gaat. De Regionale Dienst Energiecalculatie (RDE) is echter slechts de naam van een service.

Klik door en er wordt een driestapsberekening uitgevoerd die tot de conclusie leidt dat er tot wel € 485- te besparen is. De RDE beweert deze rekensom te maken in samenwerking met BesparenKan, ook al zo’n nep-naam. De berekening is gebaseerd op het aantal mensen in het huishouden, het type woning en de gemeente. Het is een nep-sommetje, een verzinsel,

Op de laatste pagina, waar de bezoeker zijn adresgegevens mag invullen, is in kleine lettertjes onderaan te lezen dat deze campagne wordt verzorgd door Sendt. Bij de voorwaarden staat dat degene die zijn adres invult toestemming geeft tot het gebruik van zijn gegevens. Opt-in!

Besparen Kan

BesparenKan blijkt een initiatief dat gevestigd is op een adres in Sittard. Daar zit Motto Products BV, alias Data Collect, Besparenkan.nl, Voordeelcoach, Voetbalclub Actie en Hebben of Niet. Ook treffen we op hetzelfde adres Traffic Point Media aan, de lead-generator achter Makkelijk Bespaard. Op een identiek KvK-nummer zit ook het telemarketingbureau Comtree, met vestigingen in Geleen en Heerlen.

Bij de Consumentenbond, Test-Aankoop in België, TROS Radar en Vara Kassa! zijn klachten te vinden over Besparen Kan die soms meer dan tien jaar terug gaan. Seniorweb meldt in 2019 nota bene dat criminelen op deze manier argeloze consumenten lokken naar sites met nep-diensten. Recente klagers bij het forum van de Consumentenbond vertellen dat deze telemarketeers zich voordoen als de gemeente of de Consumentenbond zelf. Eerder was al aangegeven hoe dat gaat.

Als het geen misleiding of bedrog is, dan in ieder geval wel misleidende omissie. Want is is totaal onduidelijk dat het om telemarketing gaat.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × vijf =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.