UA-118292059-1

Van Caterpillar tot CAT

Caterpillar is al generaties een leidend merk in bulldozers en andere zware werkvoertuigen voor de mijn-, water- en wegbouw. Maar inmiddels verdient het bedrijf ook goed aan de licenties die door anderen gebruikt worden voor kleding, schoeisel en speelgoed.

old caterpillarIn het begin van de 20e eeuw bedachten de voorlopers van deze onderneming de rupsband, vandaar de naam Caterpillar. Die uitvinding kwam goed van pas in de Eerste Wereldoorlog. Caterpillar maakt graafmachines en heftrucks, walsen en vrachtwagens. Sinds de jaren dertig worden die afgeleverd in de kenmerkende kleur geel met het bekende CAT-embleem op de zijkanten.

Door autonome groei en overnames is zo de afgelopen eeuw een Amerikaanse multinational ontstaan die in 2020 bijna 42 miljard dollar omzet maakte, met een winstpercentage van zo’n elf procent.

Na de Tweede Wereldoorlog begon Caterpillar met de verkoop van schaalmodellen als een advertising gimmick. Begin jaren negentig kwamen daar werklaarzen en -schoenen bij. Dat leidde tot een licensing programma waardoor er onder het merk nu ook kleding, speelgoed en smartphones worden verkocht.

De totale retail value van alle CAT-branded producten was het afgelopen jaar 2,4 miljard dollar. Dat zou zes procent van de omzet van Caterpillar zijn, maar zo werkt het niet. Het bedrijf voegt inkomsten uit licenties van andere bedrijven die het merk mogen gebruiken op hun producten toe aan zijn verlies- en winstrekening. En dan zijn er ook nog eens inkomsten uit de eigen winkels en webshops, als die tenminste winstgevend zijn. In het jaarverslag zijn deze posten lastig te vinden. CAT staat zo wel in de Top-100 van License Global, het vakblad van deze industrie.

Licenties

Wanneer begon deze licensing-business? In de jaren vijftig schakelde de Amerikaanse fabrikant de Norscott Group in om schaalmodellen van zijn favoriete machines te maken. Ruim dertig jaar later kwam daar Wolverine Worldwide bij, een schoenenfabrikant die onder andere bekend was van het merk Hush Puppies. Caterpillar suggereert nu dat zij opdracht gaven aan de schoenfabrikant, maar andersom is meer waarschijnlijk. De schoenfabriek zocht een sterk merk voor een nieuwe lijn werkschoenen en nam een licentie op CAT.

Deze boots werden al snel opgepikt door de hiphop-scene. Dat inspireerde Caterpillar om meer licenties uit te geven. Al snel kwamen er jassen, jeans, helmen, handschoenen, overalls, werkbrillen, thermosflessen, lunchboxen. Zo heeft CAT zich ontwikkeld tot een love brand met een rough reputation. Inmiddels staat het merk op speelgoed en smartphones, een enorm assortiment aan merchandise.

Merkwinkels

Caterpillar StoreAnno 2021 beschikt Caterpillar over een aparte eenheid die nieuwe producten ontwikkelt en op de markt brengt. Verkoopkanalen zijn uiteraard de dealers die zware voertuigen verkopen, maar ook kledingwinkels, schoenenwinkels, websites en marktplaatsen. En een slordige tweehonderd CAT merkwinkels die ingericht zijn om een jongere doelgroep van shoppers aan te spreken.

ShopCaterpillar.com
CatWorkwear.com
CatFootwear.com
CatPhones.com
Amazon.com

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

zes − zes =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.