UA-118292059-1

Linkerklaas houdt niet van gemiddelde verkopers

Linkedin maakt elke dag een analyse van alle activiteiten op zijn site. Met de uitkomsten van die berekeningen wordt de social selling index (SSI) van iedere deelnemer bepaald. Dat is eigenlijk jouw en mijn autoriteit als sales professional, onze verkoopkracht. Die vergelijkt Linkedin met het gemiddelde van sales professionals in onze branche en met de mensen in ons netwerk.

Maak de vergelijking vooral eerst zelf. Met een score van 45 tot 60 zit je in de neutrale zone. De meeste mensen zitten lager. Maar gelukkig altijd boven de industry average. Scoort je netwerk lager, dan moet je nieuwe vrienden zoeken. Scoren je contacten beter, dan kun je misschien beter ophouden met flauwe grappen en discussies over niet-zakelijke kwesties.

Jouw score is van belang, want deelnemers met een hoge ranking krijgen meer aandacht. Dat werkt zo. Als jij een bericht plaatst, laat Linkedin dat aan een paar mensen in je netwerk zien. Reageren die positief, dan laat Linkedin hetzelfde bericht aan meer mensen zien. Heb jij een ranking onder de 45 dan is de eerste groep circa 20% kleiner. Heb je daarentegen een ranking boven de 75 dan is de eerste groep 20% groter. Je kan het de double jeopardy van Linkedin noemen. Actieve mensen met grote netwerken krijgen aanzienlijk meer aandacht dan passieve mensen met kleine netwerken.

Allemaal bovengemiddeld?

Eén ding is vreemd. De ranking is zo opgezet dat we allemaal beter scoren dan het gemiddelde in onze branche. Wie zijn al die andere verkopers die lager scoren? Jij en ik zijn het niet. Zijn dat mensen die zich wel inschrijven maar verder nooit iets doen? Het lijkt erop dat Linkedin een hekel heeft aan de gemiddelde verkoper.

Ook vreemd zijn de verschillen in waardering per branche. Je ziet duidelijk dat sectoren met veel online verkopers beter scoren dan traditionele branches met handelsreizigers. De gemiddelde rankings variëren een beetje, want in de loop van de tijd kan een gemiddelde omhoog of omlaag gaan. Ik heb een kleine steekproef uitgevoerd en als de variatie groot was is de afwijkende score (tussen haakjes) getoond.

  • 13 machinery
  • 15 import & export
  • 17 professional training & coaching
  • 20 health, wellness & fitness
  • 20 entertainment
  • 20 financial services
  • 21 internet (28)
  • 22 human resources
  • 23 e-learning
  • 25 management consulting
  • 27 marketing & advertising (20)
  • 28 PR & communications
  • 29 information technology & services
  • 32 computer software
  • 32 online media

Ik heb me prompt laten overschrijven naar online media, dat is een beroepsgroep die iets beter gewaardeerd wordt. Toch doet die hele social selling index wat kunstmatig aan. Volgens mij is het vooral een behave good index die dient om sociaal gewenst netwerk-gedrag op Linkedin te bevorderen. We bespreken zo hoe je jouw score kan verbeteren.

Establish your professional brand

Zorg ervoor dat je LinkedIn profiel compleet is en dat je vanuit je netwerk erkenning krijgt voor je vaardigheden. Voeg beeld en video toe, publiceer artikels. Met een beetje geluk geeft LinkedIn je het Allstar-stempel en wordt je gezien als ‘zeer’ deskundig. Let er op dat je ook skills toevoegt en endorsements en recommendations krijgt.

Find the right people

Ben je actief in het zoeken naar en reageren op andere deelnemers? Dat gaat beter met een premium account dan met een gratis basic account.

  • Premium Career helpt om vooruit te komen in je professionele leven.
  • Premium Essentials is net zoiets.
  • Sales Navigator helpt leads te genereren en je klantenkring op te bouwen.
  • Recruiter Lite helpt bij het vinden en aannemen van talent.
  • Premium Business biedt gedetailleerde bedrijfsinzichten en helpt u met de groei van je bedrijf.
  • LinkedIn Learning helpt je vaardigheden te verbeteren en nieuwe te ontwikkelen.

Wie actief is met bv een sales navigator account krijgt lead recommendations die steeds beter worden naarmate ze actief gebruikt worden. Linkedin volgt hoe actief je anderen uitnodigt en hoe je op uitnodigingen reageert. Dat draagt allemaal bij aan je status. Als een gek iedereen uitnodigen, werkt averechts. Accepteren ze je niet, dan daalt je status.

Engage with insights

Niet alleen relevante content draagt bij aan je ranking, maar ook dat je lid wordt van groepen en actief participeert, reageert op berichten van anderen, mensen benadert via InMails, leads opzoekt en je expert-status verhoogt met gewaardeerde content.

Build relationships

Onderhoud actieve contacten binnen je eigen netwerk, maar kijk ook hoe je dat netwerk kan uitbreiden door contacten in de tweede en derde graaf. Houdt contact met collega’s en oud-collega’s, klanten en toeleveranciers. Linkedin kijkt ook welke status je contacten hebben en hoe actief het contact is. Wens ze een mooie verjaardag.

Slijm jezelf omhoog op de SSI-ranking!

[NASCHRIFT] Ik doe een rondvraag op Linkedin om te checken of de average sales professional inderdaad een lagere score heeft dan alle actieve deelnemers.

 

 

Do you know what your score on the Social Selling Index is? And is your prestige better or worse that your industry average? Please do the test and let us know in the poll if you score lower or higher. I am sure some statisticus can explain the results.

I look forward to comments.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier − een =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.