UA-118352680-1

Metermakers

De naam voorspelt al niet veel goeds: Annatommie MC. Zie de zot die aan zijn opdrachtgever vertelt: Dat zijn twee persoonsnamen aaneen. Anna & Tommie. Mannetje en vrouwtje. Wee de stoethaspel die dat accepteert. De kliniek werd aanvankelijk Ortho Medical Center genoemd. Ook niet mooi met al die stotterende spaties. Maar nu? Waar ga je heen? Naar Anna Tommie mammie! Je zou er Pippiritus van krijgen.

Enfin. Bewegen is gezond; bewegen is belangrijk. Dus valt er geld te verdienen met ondernemende zorg. Patiënten die herstellen van een gewrichtsoperatie, cliënten die bijkomen van een luchtwegaandoening. Maar ook mensen die meer beweging nodig hebben, omdat ze lijden aan morbide obesitas bijvoorbeeld. Afslanken is een groeimarkt.

Blijkbaar zijn speciale beweegherstelhuizen rendabel. Vanuit een gespecialiseerd orthopedische kliniek in Rijswijk is het Ortho Medical Center uitgegroeid tot een bedrijf met twee operatieklinieken en zes behandelplekken die zich helemaal richten op gewrichtsproblematiek, ook van schouder en pols.

Op de been

Annatommie MC maakt anno 2021 reclame voor zijn diensten. Een volgende stap. Met een ronkende tekst die knarst en kraakt. De basis is een flauw woordspel rond meters maken. Aha: een vondst. Een heus concept! Het verhaal kent bovendien een moeizame wending. Het liefst… Maar soms… Dan is er ook nog wat overbodige beeldspraak over een kink in de kabel die ons op het verkeerde been zet. Zodat we uiteindelijk struikelen over de gemakzuchtige voegwoordjes gelukkig en gewoon. Wat een gestuntel. De tekst is bovendien neerbuigend naar cliënten van de MC. Die mensen hebben toch geen breinaandoening?

Bewegen.
Het liefst blijven we allemaal zo lang mogelijk meters maken.
Maar soms komt er een kink in de kabel.
Gelukkig kunt u kiezen voor de klinieken van Annatommie medisch centra.
Gewoon verzekerde bewegingszorg door medisch specialisten…
…die meters hebben gemaakt.

Wat voor taal is dat? Mag ik het zorgspraak noemen? Het tijdschrift dat het bedrijf liet uitgeven bij zijn 15-jarig jubileum komt met de volgende aankondiging: Dit ademt ons DNA. Wellicht kan een medisch assistent de schrijvers duidelijk maken dat DNA niet ademt. Zulke beeldspraak is zorgwekkend.

Deze commercial lijkt uit de koker te komen van het bureau Zuurstof in Amsterdam. Nou weten we waar die adem vandaan komt. Op hun site treffen we een nog langere tekst aan. Maar het meters maken is wel herkenbaar. Zuurstof heeft veel zorgklanten.

Wat dan wel? Met lopen kun alle kanten op. Maar omdat ook andere gewrichten een rol spelen, kan de tekst niet loopgericht zijn. Wat is dan de uitweg? Doe bijvoorbeeld iets met soepel, vertel een duidelijk verhaal, prop het niet vol met tekstvondsten en doe dat op muziek. Dan vloeit de boodschap vanzelf mee.

Overigens: begin 2018 kreeg Annatommie MC van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd een aanwijzing met zeven verbeterpunten. In de loop van het jaar bleek in instelling zich inderdaad verbeterd te hebben.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.