UA-118352680-1

Jutta boegbeeld of boothbabe?

In 2018 deed de Formule 1 zijn pitspoezen in de ban. Vijftig jaar na Dolle Mina legden de grid girls op de mondiale racecircuits alsnog het loodje. Ook bij de grote car shows zijn zogenaamde booth babes al sinds enkele jaren amper nog te zien. De aanschaf van een nieuwe auto is geen mannenzaak meer, dus schaars geklede dames op de motorkap worden geassocieerd met male chauvinism. Een fenomeen uit voorbije tijden.

Desondanks komt de Nederlandse software-ontwikkelaar Thinkwise anno 2021 met een campagne waarin schaats-ster Jutta Leerdam voor de camera haar lange haar schudt om een flesje Guarantee by Thinkwise onder de aandacht te brengen. Het is niet zo dat het booth babes debat aan de IT- en game-industrie voorbij gegaan is, in tegendeel. Er zijn tegenwoordig tradeshows waar het simpelweg verboden is om stands te bemannen met sexy showgirls.

De keuze van Thinkwise is des te opzienbarender omdat het bedrijf gevestigd is in Apeldoorn, waar veel mensen geloven in het gezag van de bijbel. Jutta is weliswaar een prachtige exponent van de schepping. Maar heeft onze lieve heer bedoeld dat de vrouw als lustobject diende voor de man, een booth beauty die zich laat besprenkelen met aftershave en eau de cologne? Tegelijk mag gezegd dat Jutta uit vrije wil zelf haar killerbody etaleert op social media.

Legacy Systems

Waar komt zo’n campagne-idee vandaan? Is het bijzonder briljant of juist verschrikkelijk gedateerd? Jutta is boegbeeld van de schaatsploeg Team Worldstream Corendon, voorheen Team Nxtgen. Is Thinkwise wellicht ook sponsor van dit team en vloeit de verschijning van Jutta in de spotjes van het bedrijf voort uit die overeenkomst? Nee. Is er een andere associatie, iets met parfum bijvoorbeeld? In de verste verten niet.

Thinkwise verkoopt low-code development tools, een ontwikkelomgeving waarmee complexe systemen opgebouwd kunnen worden uit modules op basis van een grafisch ontwerp > als ik het goed begrepen heb. Met deze eau-de-parfum vraagt Thinkwise aandacht voor core legacy systems, vaak het lang kloppend hart bij veel grote bedrijven en instellingen. Die zijn bevreesd dat vernieuwing tot onherstelbare problemen leidt. Thinkwise verzekert echter vervanging binnen twaalf maanden. Vandaar de garantie.

Nou is reclame voor software in dit business-to-business domein niet eenvoudig. Het zijn producten en diensten met enige abstractie. Ik zie nog een advertentievoorstel voor me bij een bekende leverancier van private cloud solutions waarbij we een blauwe lucht vol ballonnen suggereerden en de opdrachtgever koos voor een afbeelding van zijn nieuwste server: een soort ijskast bezien vanaf de achterzijde. Van kwaad tot erger. Die ballonnen zijn namelijk ook een cliché.

Ongebaande wegen

Dus moeten we Thinkwise nageven dat ze ongebaande wegen durven te bewandelen. Buiten de box! Wat ook aardig is: je kan al je vaste klanten een mooi flesje in een doosje sturen. Dat doet Thinkwise inderdaad, bevestigt marketing manager Mark van den Berg. Een mooie geste. Een aardige give-away, zo’n parfum. Maar je geeft toch ook blijk van een wereldbeeld waarin vrouwen als object worden gebruikt. Jutta heeft immers niets met core legacy te maken. Jutta is een topsporter. Een influential die zelf bepaalt hoe ze op social media te zien is. Waarom dan parfum aanprijzen voor een softwarebedrijf?

Guarantee ThinkwiseDat parfum is een bedenksel van Hans Dekker (Ministry of Marketing) en Paul Falla (Lubbers De Jong). Volgens fotograaf Brenda de Vries is Jutta het perfecte model voor de doelgroep van deze parfum. Jutta Leerdam vertelt zelf dat ze het merk twee jaar lang steunt, buiten de Benelux ook in Engeland en Duitsland.

Robert van der Linden (baas bij Thinkwise) omschrijft de nieuwe campagne als disruptive marketing. Ik mag hopen dat-ie ook nog mensen om zich heen heeft die hem durven vertellen dat hij zich seksistische nonsens heeft laten verkopen. Gebakken lucht, letterlijk. Wat komt hierna? Jutta blendt een smoothy? Jutta breit een babypakje? Misschien hebben de dochters van de software boomers bij Thinkwise nog wat tips.

Het oorspronkelijke verhaal is namelijk best goed. Vrijwel alle systeemhuizen en softwarebouwers vinden de vervanging van core legacy systems doodeng. Dat traject leidt doorgaans tot vertragingen en budgetoverschrijdingen. Thinkwise kent die angst niet. Daarom geeft het bedrijf garantie: een rationeel verhaal. Met een emotionele dimensie. Fearless!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

acht + 12 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Jutta boegbeeld of boothbabe? » Zakenkrant UA-118352680-1

Jutta boegbeeld of boothbabe?

In 2018 deed de Formule 1 zijn pitspoezen in de ban. Vijftig jaar na Dolle Mina legden de grid girls op de mondiale racecircuits alsnog het loodje. Ook bij de grote car shows zijn zogenaamde booth babes al sinds enkele jaren amper nog te zien. De aanschaf van een nieuwe auto is geen mannenzaak meer, dus schaars geklede dames op de motorkap worden geassocieerd met male chauvinism. Een fenomeen uit voorbije tijden.

Desondanks komt de Nederlandse software-ontwikkelaar Thinkwise anno 2021 met een campagne waarin schaats-ster Jutta Leerdam voor de camera haar lange haar schudt om een flesje Guarantee by Thinkwise onder de aandacht te brengen. Het is niet zo dat het booth babes debat aan de IT- en game-industrie voorbij gegaan is, in tegendeel. Er zijn tegenwoordig tradeshows waar het simpelweg verboden is om stands te bemannen met sexy showgirls.

De keuze van Thinkwise is des te opzienbarender omdat het bedrijf gevestigd is in Apeldoorn, waar veel mensen geloven in het gezag van de bijbel. Jutta is weliswaar een prachtige exponent van de schepping. Maar heeft onze lieve heer bedoeld dat de vrouw als lustobject diende voor de man, een booth beauty die zich laat besprenkelen met aftershave en eau de cologne? Tegelijk mag gezegd dat Jutta uit vrije wil zelf haar killerbody etaleert op social media.

Legacy Systems

Waar komt zo’n campagne-idee vandaan? Is het bijzonder briljant of juist verschrikkelijk gedateerd? Jutta is boegbeeld van de schaatsploeg Team Worldstream Corendon, voorheen Team Nxtgen. Is Thinkwise wellicht ook sponsor van dit team en vloeit de verschijning van Jutta in de spotjes van het bedrijf voort uit die overeenkomst? Nee. Is er een andere associatie, iets met parfum bijvoorbeeld? In de verste verten niet.

Thinkwise verkoopt low-code development tools, een ontwikkelomgeving waarmee complexe systemen opgebouwd kunnen worden uit modules op basis van een grafisch ontwerp > als ik het goed begrepen heb. Met deze eau-de-parfum vraagt Thinkwise aandacht voor core legacy systems, vaak het lang kloppend hart bij veel grote bedrijven en instellingen. Die zijn bevreesd dat vernieuwing tot onherstelbare problemen leidt. Thinkwise verzekert echter vervanging binnen twaalf maanden. Vandaar de garantie.

Nou is reclame voor software in dit business-to-business domein niet eenvoudig. Het zijn producten en diensten met enige abstractie. Ik zie nog een advertentievoorstel voor me bij een bekende leverancier van private cloud solutions waarbij we een blauwe lucht vol ballonnen suggereerden en de opdrachtgever koos voor een afbeelding van zijn nieuwste server: een soort ijskast bezien vanaf de achterzijde. Van kwaad tot erger. Die ballonnen zijn namelijk ook een cliché.

Ongebaande wegen

Dus moeten we Thinkwise nageven dat ze ongebaande wegen durven te bewandelen. Buiten de box! Wat ook aardig is: je kan al je vaste klanten een mooi flesje in een doosje sturen. Dat doet Thinkwise inderdaad, bevestigt marketing manager Mark van den Berg. Een mooie geste. Een aardige give-away, zo’n parfum. Maar je geeft toch ook blijk van een wereldbeeld waarin vrouwen als object worden gebruikt. Jutta heeft immers niets met core legacy te maken. Jutta is een topsporter. Een influential die zelf bepaalt hoe ze op social media te zien is. Waarom dan parfum aanprijzen voor een softwarebedrijf?

Guarantee ThinkwiseDat parfum is een bedenksel van Hans Dekker (Ministry of Marketing) en Paul Falla (Lubbers De Jong). Volgens fotograaf Brenda de Vries is Jutta het perfecte model voor de doelgroep van deze parfum. Jutta Leerdam vertelt zelf dat ze het merk twee jaar lang steunt, buiten de Benelux ook in Engeland en Duitsland.

Robert van der Linden (baas bij Thinkwise) omschrijft de nieuwe campagne als disruptive marketing. Ik mag hopen dat-ie ook nog mensen om zich heen heeft die hem durven vertellen dat hij zich seksistische nonsens heeft laten verkopen. Gebakken lucht, letterlijk. Wat komt hierna? Jutta blendt een smoothy? Jutta breit een babypakje? Misschien hebben de dochters van de software boomers bij Thinkwise nog wat tips.

Het oorspronkelijke verhaal is namelijk best goed. Vrijwel alle systeemhuizen en softwarebouwers vinden de vervanging van core legacy systems doodeng. Dat traject leidt doorgaans tot vertragingen en budgetoverschrijdingen. Thinkwise kent die angst niet. Daarom geeft het bedrijf garantie: een rationeel verhaal. Met een emotionele dimensie. Fearless!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

acht + 12 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.