UA-118352680-1

Geef meer met een boek?

De uitgeverij is een schrijversindustrie. Of is het een papierverwerkerij? Je zou enige liefde voor de taal verwachten, maar als we kijken naar de promotie van boeken- en tijdschriftenbonnen, of het boek zelf, dan is taal bijzaak. Er is meer!

BoekenDe slogan die de Stichting Collectieve Propaganda van het Boek al sinds 2019 in cadeaumaanden gebruikt is Geef meer met een boek. Een typische tekstschrijversslagzin, zou ik zeggen. Deze toverspreuk biedt namelijk een oplossing voor een onbestaand probleem. Meer! Ik kan me wel voorstellen hoe dat verkocht is aan het onvermijdelijk committee van uitgevers en boekverkopers. Meer! Natuurlijk willen die commerçanten dat wel. Altijd meer!

Ik heb een vermoeden dat de eerste versie minder gebiedend was. Met een boek geef je meer… heeft nog een open einde. Maar men koos voor de dwingende variant. Daar zal vast wel een psychologische rechtvaardiging voor zijn. Laat de keuze niet bij de klant. Vertel hem of haar wat te doen.

Drank maakt meer kapot

De CPNB heeft zelf de volgende verklaring. ‘Het doel van de campagne is om Nederland laten zien dat het boek het beste cadeau is omdat je met een boek echt iets persoonlijks geeft.’ Een echte klompenbreker. Wat is er persoonlijk aan meer? Waarom is een boek meer en zijn chocolade of bloemen minderwaardig?

Ik vind meer beter passen bij drank of zoiets als psiloscybine. Een boek biedt weliswaar persoonlijke beleving en stof tot overpeinzing, maar bij drank en drugs mag de hele omgeving mee genieten. Dat zijn geschenken met echte meerwaarde. Geef meer met jenever! Daar is bovendien van bekend dat het ook meer kapot maakt dan je lief hebt. Kijk, dat was nog eens een slogan met slagkracht.

Eén ding weet ik bijna zeker. Er zitten geen echte schrijvers in de selectiecommissie en er werken geen echte auteurs bij het reclamebureau dat deze leuze bedacht heeft. Het is een slogan die slagzij maakt. Ik vermoed dat het een online marketing agency was, zo eentje die influentials inhuurt en teksten selecteert op hun zoekmachine-geschiktheid. Zo’n slagzin is gecondenseerde marketing-speak. Het is de briefing weerspiegeld.

Welk bureau was dat? In 2019 heette de agency nog ACHTUNG! mcgarrybowen, maar inmiddels is dat DentsuAchtung! met aangeplakt uitroepteken. Typografen aan het roer. Toch niet de minsten. Ik ken Achtung als een creatieve club die doorgaans niet voor de makkelijke compromissen gaat. De centrale gedachte van deze campagne is wel te volgen. Een boek is geen twee-dimensionaal cadeau. Geen platte consumptie. Je doet immers een verhaal cadeau. Je deelt de wereld, althans een persoonlijk stukje ervan.

Maar hoe zeg je dat?

[nog in bewerking]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.