Het is ongeveer een eeuw geleden dat het woord reclame nauwelijks gebruikt werd en bureaus zich bezig hielden met publiciteit of propaganda. Anno 2021 valt op dat er campagnebureaus zijn bijgekomen. Op het eerste gezicht zijn die vooral actief in de sfeer van politiek, overheid en goede doelen. Maatschappelijk betrokken. Partij kiezen. Kleur bekennen. Maar het is ook denkbaar dat deze uitdrukking een nieuwe verzamelbegrip aan het worden is voor agencies die talloze media en momenten inzetten om een boodschap over te brengen, een doel te bereiken. Print, TV, online, events, merchandise: alles mag!
Merchandise? In Amsterdam wordt Bevrijdingsdag al jaren gevierd met gezamenlijke maaltijden, maar vanwege de pandemie was dat de afgelopen jaren niet mogelijk. Campagnebureaus Partizan Publik en Food Cabinet kwamen daarom vorig jaar met maaltijdsoep in blik. Uiteraard een symbolisch product, maar er werden daadwerkelijk achtduizend blikken verspreid door de stad. Het initiatief werd ook in Rotterdam warm onthaald, waar een jaar later zesduizend blikken soep uitgedeeld werden.
Alle bureaus*
Partizan Publik: een cultureel productiehuis en campagnebureau dat sinds 2004 vanuit Amsterdam-Noord betrokken is bij de productie van exposities, boeken, publieksprogramma’s en campagnes. Opgericht door Thijs Middeldorp en Joost Janmaat. Ze voeren de dagelijkse directie van het 4 en 5 mei comité in Amsterdam. Een mooi voorbeeld van hun aanpak is de Ambassade van de Noordzee, een stem namens een gebied zonder eigen vertegenwoordiging.
Food Cabinet: een Amsterdams campagnebureau dat zich richt op het voedselsysteem van de toekomst. “Met onze campagnes, activaties, evenementen en programma’s inspireren we mensen om gezonde, duurzame en eerlijke voedselkeuzes te maken.” Het overzicht van opdrachtgevers is een mooie mengeling van non-profit, overheid, productie en retail.
Van Loof: een advies- en campagnebureau in Almere dat zich richt op duurzaamheidstransities. Zo’n transitie begint in eigen huis met een bewustzijn, een plan dat in daden wordt omgezet, maar strekt zich gaandeweg ook uit naar de omgeving. Naar toeleveranciers, dienstverleners, distributors, klanten en gebruikers. Van Loof is in 2014 opgezet door Valerie Bos en deze specialisatie is de laatste jaren ontstaan. Veel klanten in Almere en de polder, overwegend overheid en verwante instellingen.
BKB: Campagnebureau BKB stelt zich voor als een verhalencollectief dat helpt om maatschappelijke kwesties op de agenda te zetten. “Van de vluchtelingenproblematiek tot gelijke kansen in het onderwijs, van duurzaam beleggen tot het belang van open data, van veteranen tot werkstress. Voor opdrachtgevers en op eigen initiatief.” Het team werkt al een jaar of twintig in Amsterdam en verzorgt daar ook een akademie voor aanstormend talent en de Campaignwatch Podcast over verkiezingen.
The Locals: in de metatags voor Google noemen ze zich nog campagnebureau, maar op de site zelf is het weer vertrouwd reclamebureau. The Locals in Haarlem kiest onverbloemd voor de commercie. De campagne-positionering was een jeugdzonde.
Effectgroep: het blijft toch vooral een reclamebureau, maar de Effectgroep in Utrecht merkt dat een iets bredere positionering aantrekkelijk is voor opdrachtgevers die wat meer willen dan de toch wat twee-dimensionale reclame. En dus zien we de Effectgroep zich presenteren als campagnebureau dat online events inzet als onderdeel van een groter plan om communities, doelgroepen en achterbannen te activeren.
Better Together Agency: deze club op het Mediapark in Hilversum mikt op maatschappelijke impact. Op initiatief van dit bureau werd bijvoorbeeld de campagne Alles = Politiek (zie beeld bij kopregel) opgezet om jongeren te motiveren tot stemmen bij landelijke verkiezingen.
De Goede Zaak: dit gezelschap stelt zich op als bondgenoot voor progressief Nederland. Het is eigenlijk een ledenorganisatie met vrijwilligers als medewerkers, naar model van MoveOn (met merchandise) in de VS, 38degrees in Groot-Brittannië en Campact (met shop) in Duitsland. Crowd-campaigners! Deze clubs bieden een platform aan thema’s die door de deelnemers worden aangedragen. Een recente Nederlandse campagne was die voor gratis anticonceptie, samen met het Bureau Clara Wichman.
Nationaal Campagnebureau: deze naam wordt gebruikt door een zzp’er die enkele jaren geleden als bureau vanuit Antwerpen en ‘s-Gravenland actief was met campagnes voor Netflix en het Oekraïne Referendum. Anno 2021 is deze eenpitter actief voor een klant in Almere en staat de domeinnaam tijdelijk in de winterstalling.
Nieuwe Wending: noemt zichzelf een bureau voor breincommunicatie omdat de aanpak gebaseerd is op actuele inzichten ten aanzien hersenwerking en gedragsverandering. Daar reageren vooral opdrachtgevers uit het maatschappelijk veld positief op.
*[nog in bewerking > tips naar zakenkrant AT gmail.com]