UA-118352680-1

Architectuur van de Klare Lijn

De meest interessante vondsten op online veilingen zijn werken waar de verkoper amper beseft wat hij aanbiedt. De maker is niet geïdentificeerd of de afbeelding is onbekend. Daar is met wat speurwerk op internet vaak een oplossing voor te vinden. Niet altijd. En soms doen verkopers expres alsof ze van niks weten, zodat de koper meent dat hij een bijzondere vondst heeft gedaan.

Mijn aandacht werd deze keer getrokken door een artist impression van de Rue Mallet-Stevens. Het is een doek van een meter bij een half, en zowel de kleurstelling als de stijl zijn erg modern voor de jaren dertig waar het aan toegeschreven wordt. De signatuur is een monogram. Daar zie ik alleen een herkenbare S in terug, mogelijk verwijzend naar de achternaam van de architect. Deze Robert Mallet-Stevens (1886-1945) ontwierp ook meubels, decors en boeken.

St Jean-de-Lux Mallet-StevensRob was geboren in Parijs, maar zijn ouders kwamen uit België. De familie kende meer ontwerpers, architecten en kunstenaars, ook vele generaties terug. Het was dus niet verrassend dat de jonge architect aansluiting zocht bij vernieuwers zoals Le Corbusier, Van Doesburg en Man Ray. De Rue Mallet-Stevens kwam tot stand tussen 1926 en 1927, waarbij de avant-garde architect niet alleen tekende voor de appartementenflats maar ook voor het straatmeubilair. Een jaar later werd La Pergola gebouwd, een casino met winkels en hotel in de badplaats St Jean-de-Luz. Rob maakte ook een affiche om reclame te maken voor de badplaats als vakantiebestemming. Een kopie uit de eerste druk brengt snel €15.000 tot €25.000 op, omdat het een toonbeeld van de Art Deco-stijl is.

Kuifje

Maar nu dus zo’n schilderwerk op een online veiling. Ik vind dat het lijkt op andere artist impressions die aan Mallet-Stevens zelf toegeschreven worden. Je ziet de Nederlandse striptekenaar Joost Swarte er in terug, een kunstenaar die zich liet inspireren door tekenaars in België en Frankrijk. Denk bijvoorbeeld aan Hergé. Swarte noemt Mallet-Stevens expliciet als inspiratiebron, want de architect maakte in navolging van zijn leermeester Josef Hoffmann (Wiener Werkstätte) prachtige lijntekeningen met sterke kleuren. Zie ook de bundel Une Citè Moderne uit 1922. Een stijl die later bekend zou worden als de klare lijn.

Une Cite ModerneDe sleutel tot de maker is dat monogram. Bij de Wiener Werkstatte hadden ontwerpers een vierkant monogram, terwijl de uitvoerende artiesten met een rond zegel tekenden. Daarentegen is de plek op het doek wel prominent. De signatuur staat niet bescheiden op de achterzijde.

Dit schilderwerk uit 1930 moet een bedrag tussen de €1800- en €2800- opbrengen. Het doek wordt verkocht door een verzamelaar uit Israel die beweert zijn kunst gekocht te hebben in Parijs, in de jaren tachtig. Hij verkoopt niet tegen elke prijs. Maar de deelnemende bieders zijn nog niet voorbij een paar honderd euro.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.