Bij een online veiling wordt het schilderij aangeboden als niet nader benoemd stadsgezicht van de Haagse schilder Jan Gerard Smits. Op de achterzijde staat met grote letters Noordeinde. Kan dat de waarde beïnvloeden? Ik zou denken van wel.
We zien een zonovergoten standbeeld van Willem van Oranje te paard, gezicht richting het werkpaleis van onze huidige vorst. Aan de schaduwen af te lezen, schijnt de zon vanuit het zuidwesten. Het lijkt op een warme voorjaarsnamiddag, ergens in de negentiende eeuw. Jan Gerard Smits (1823-1910) heeft een reputatie als een schilder die stadstaferelen in een romantische stijl op het doek bracht, maar het werk dat nu aangeboden wordt heeft impressionistische trekken. Haagse school, al komt het wat illustratief over. Als ansichtkaart. De kunstschilder zou nog les gegeven hebben aan prinses Marie.
De biedprijs bleef lang rond de honderd euro hangen, maar er geldt een reserve. De eigenaar en de veilingmeester streven naar een honderd of acht. Naarmate de deadline nadert kruipt de biedprijs naar dat niveau. Eén bieder stuwt de waarde langzaam op. Een liefhebber of een handlanger van de verkoper? Dat laatste gebeurt vast wel eens, maar je hebt ook andere bieders nodig. Tenzij er twee handlangers actief zijn. Ik hoop dat de online veiling daar toezicht op houdt.
Behalve voor liefhebbers is zo’n schilderij ook interessant voor naburige bewoners en bedrijven, vlakbij Paleis Noordeinde. Hotel Voco Den Haag bijvoorbeeld, dat een klein terras heeft op de plek waar eens de schilder stond te schetsen. Uiteindelijk werd er €700- geboden en dat bod lijkt geaccepteerd door de verkoper.