UA-118352680-1

Teder smaakt beter?

Als ik de stem van Michiel Romeyn hoor, denk ik aan Jiskefet. Bij de reclamespotjes van Milka slaat de twijfel echter toe. Is dat ironisch bedoeld: Teder Smaakt Beter? Toch loopt deze campagne van Milka Benelux al een paar jaar.

Milka > Im Herzen ZartZou deze slogan wortels in de Alpen hebben? Daar komen we slagzinnen tegen zoals: Weil Zartes Besser Schmeckt. In Duitstalige landen heeft zart zich ontwikkeld tot een advertising property van Milka, een stopwoordje. Dat kan ik nog wel volgen. Zart heeft immers behalve teder ook mals als betekenis. In Duitstalige landen bestel je bijvoorbeeld ein zartes schnitzel, een mals stuk vlees.

Maar de bron blijkt in Amsterdam te liggen, waar Wieden & Kennedy in 2016 begon met de Milka-campagne Tenderness is Inside. Daar is een complete zartes-positionering mee ontstaan. Ogilvy en andere WPP-agencies gaan daar sinds een jaar of twee mee door: Tender Tastes Better! Tender heeft mondgevoel. Zart voel je op de tong. Maar teder? Dat smaakt nergens naar. In theorie is de vertaling redelijk correct, maar gevoelsmatig klopt er geen barst van.

Multilul

Milka MultilulDaarom snap ik waarom Michiel Romeyn is ingeschakeld. Het reclamebureau dat in het kader van global marketing de teder-vertaling moest lokaliseren, huurde een stem van de firma Multilul in. Ik herken dat wel. De klant is te stom om door te hebben dat hij verarscht wordt.

Een illustratie van het lage allooi is ook deze combinatie: proef de meeste tedere Milka ooit <..> nu nog romiger dan ooit… Wat rijmt er op ooit? Ooit!

Romeyn lacht zich rot.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.