UA-118352680-1

Fabeltjesbeurs FTX failliet

Vrijdag 11/11 heeft bitcoinbeurs FTX zichzelf bankroet verklaard. Een week geleden registreerde het bedrijf nog een dagelijks handelsvolume ter waarde van een slordige drie miljard dollar. Dat is elke dag 3.000.000.000 dollars. Op de balans zou volgens NYT een bedrag tussen de tien en vijftig miljard dollar staan. Vraag is of daar nog iets van over is gebleven voor de schuldeisers.

Drie miljard dollar aan dagelijkse transacties is veel. Ter vergelijking: Coinbase heeft een dagvolume van circa 3,5 miljard en Binance doet dagelijks zo’n 23,5 miljard dollar – afhankelijk van de dag. En dat terwijl deze periode als bear market gezien wordt. De waarde neemt af en de volumes krimpen.

De in Nederland gevestigde bitcoinbeurs Bitvavo heeft een week nodig om een handelsvolume van 2 miljard euro te registreren. Dat is een flinke maat kleiner dan de grote crypto-multinationals, maar nog steeds een indrukwekkende som wanneer we beseffen dat Ahold-Delhaize elke week wereldwijd een vergelijkbaar bedrag aan levensmiddelen verkoopt.

Halve Waarheden

Dat soort getallen verdienen aandacht, omdat de verkoop van bitcoins en andere crypto-currencies grotendeels gebaseerd is op een aanhoudende stroom aan fabeltjesnieuws. Halve waarheden zijn in de crypto-handel helaas gemeengoed. Tot vrijdag 11/11 werd FTX door veel Nederlandse reviewers bijvoorbeeld als ‘betrouwbaar’ aangemerkt op basis van volstrekt willekeurige gronden.

Deze reviewers verzuimen bovendien te melden dat ze geld verdienen met reviews, omdat ze met hun aanbevelingen nieuwe klanten werven en commissie ontvangen over de transacties van deze beleggers. Op de volgende websites trof ik verholen affiliatelinks naar FTX aan: Beste Bank, Bitcoin Exchange Nederland, Coinmarketcap, Crypto-Insider, Cryptoplatforms, Cryptotips, Cryptowallet, Invezz, NFT.nl, Succes voor het Oprapen, Your Crypto Library et cetera. Het is een web van verwarring en misleiding.

Reden om zulke lijstjes te maken, is dat al deze publishers in strijd met de wet en de reclamecode handelen. Reclame dient als zodanig herkenbaar te zijn > zie ook Influencerregels van de DDMA. Wanneer een ‘verspreider’ beloond wordt voor het aanbrengen van nieuwe klanten (door middel van affiliate oftewel referral links) en er sprake is van een ‘relevante relatie’ oftewel een afspraak tot beloning, dan dient de publisher dat duidelijk te melden. Dat doen ze geen van allen, een enkele uitzondering daargelaten. Zo zijn de verspreiders mede verantwoordelijk voor de verliezen die nu geleden worden door mensen die op deze links geklikt hebben.

Klacht tegen Sluikreclame

Op dit moment heeft de Reclame Code Commissie een klacht in behandeling tegen Coinmerce, een Nederlands handelsplatform in crypto-currencies. Coinmerce (affiliatelink) wordt aangesproken op zijn affiliate en referral marketing, op de sluikreclame die uiteenlopende publishers voor het platform maken. De klacht had zich ook tegen Bitvavo (affiliatelink), Bitcoinmeester of BTC Direct kunnen richten, want alle Nederlandse en internationale handelsplatforms maken dezelfde fout. Ze bevorderen met een heel ecosysteem van reviewers die aan sluikreclame doen de verkoop van bitcoins en andere crypto-currencies.

DNB RegistratiesHet is nog een graadje erger wanneer we beseffen dat Bitvavo, Coinmerce en andere de markt bedoeld of onbedoeld misleiden door te beweren dat hun diensten gereguleerd zijn. Coinmerce heeft op de voorpagina staan Geregistreerd bij De Nederlandsche Bank (als je daarop klikt krijg je een nadere toelichting) en ook Bitvavo gebruikt deze omschrijving als aanbeveling. Door affiliates wordt deze zinsnede vervolgens op diverse manieren vertaald, niet zelden als ’toezicht’ zoals alle financiële instellingen die kennen.

Dat is wederom een halve waarheid die via verspreiders uitgroeit tot een misleidende omissie. Andere financiële instellingen vallen namelijk onder de Wet Financieel Toezicht (Wft) terwijl op deze crypto-traders alleen de Wet tegen Witwassen en Financiering Terrorisme vallen (Wwft) van toepassing is. De registratie bij DNB betreft niet meer dan preventie van verdachte geldstromen. Van serieus financieel toezicht is geen sprake. Voor DNB zijn cryptocoins te vergelijken met sigarenbandjes en suikerzakjes. Verzamelgoed voor liefhebbers. Maar er gaan wel miljarden om in die markt en daar willen veel mensen van meesnoepen. Dus doen veel affiliates aan misleiding, zonder dat iemand ze terug fluit.

Meer dan 1 miljoen klanten?

Die fabeltjescultuur ontstaat doordat de verkoopdrift overheerst. Er is competitie onderling en iedereen wil koning van een berg zijn. Bij Bitvavo groeide het aantal nieuwe aanmeldingen zo snel dat iemand begin 2022 riep: we zijn het miljoen voorbij. Dat werd zelfs het onderwerp in een spotje op TV. Bitvavo is je rots in de branding van bitcoins, met nu al meer dan een miljoen klanten in Nederland. Dat bleek bij serieuze beschouwing niet vol te houden. Bitvavo heeft 1 miljoen unieke mailadressen in zijn bestand, niet 1 miljoen klanten die cryptocoins kopen en verkopen.

De Reclame Code Commissie kwam tot het volgende oordeel: Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is sprake van misleidende reclame en daardoor van oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC.

Commerciële Backlinks

Klik op deze link, open een account bij Bitvavo en ik krijg 15% commissie op alle handelskosten die jij betaalt. Mag ook deze link zijn die je naar Coinmerce leidt.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

tien − 9 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.