UA-118352680-1

Stone Island

Volgens Donnie is het een merk; ik meende dat het een label van C&A was. Iets wat je draagt als Palomino niet meer past. Maar een rapper met de statuur van Donnie spreek je niet tegen, tenzij het op een vette beat is.

Eerste verrassing: Stone Island is Italiaans. Ik had ook al gemengde gevoelens toen bleek dat de spijkerbroeken van Roy Rogers uit Italië kwamen. Het label is gelanceerd in 1982 door een Massimo Osti van C.P. Company. Daarna is het bedrijf in stappen overgenomen door Gruppo Finanziario Tessile in Turijn, destijds een van de grootste confectiebedrijven in Europa. In 1991 had GFT meer dan tienduizend werknemers in dienst, verspreid over twintig productielokaties.

Stone Island staat voor vrijetijdskleding oftewel streetwear. Oprichter Osti was geïnspireerd door werkkleding en vintage uniforms. Hij liet een archief na waar je een museum mee kan beginnen. Daar worden rondleidingen gehouden voor mensen die hun eigen streetwear brand willen opzetten.

Osti is ooit begonnen met bedrukte t-shirts onder het merk Chomp Chomp. Later begon hij jacks te verkopen met het label Chester Perry oftewel CP. Stone Island was eigenlijk een zustermerk.

Inmiddels is dat merk bezit van de Italiaanse onderneming Moncler. Ook zo’n verhaal. Opgezet in 1952 in Monestier-de-Clermont om jassen en jacks te maken voor bergbeklimmers en wintersporters in de Franse Alpen. In 2003 overgenomen door de Italiaanse ondernemer Remo Ruffini, verplaatst naar Milaan en sindsdien omgevormd tot streetwear brand.

D2C

Moncler en Stone Island waren allebei bezig met een D2C-beleid. Er zijn boutiques, outlet stores en webshops voor Moncler en Stone Island (de laatste gerund door Yoox Net-a-Porter). Bij Moncler is driekwart van de 1,8 miljard euro omzet (cijfers 2021) afkomstig uit eigen kanalen; bij Stone Island is dat 29% van 310 miljoen euro.

Voor Moncler is de mondialisering al geslaagd (veel omzet in Azië en de Amerika’s); de klanten van Stone Island zijn overwegend in Europa (Italië, UK, Duitsland en Nederland) te vinden. Maar Stone Island was ook onder de vorige eigenaar (Carlo Rivetti, nazaat van de GFT-familie) al bezig om voet aan wal te zetten met een reuze brandstore in LA. Remo Ruffini meent dat de ervaring die Moncler heeft in deze markten de ontwikkeling van Stome Island zal bevorderen.

Donnie was overigens al in zijn dartele jaren een Stone Island-fan.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.