Hans en Grietje spelen de hoofdrol in een reclamespotje van Eerlijke WOZ, gemaakt door het Amsterdamse reclamebureau Pret. Het idee lag voor het grijpen. Knibbel knabbel knuisje, wie zit daar aan mijn huisje? Dat blijken niet zus of broer, maar een belastingambtenaar. Uitgewerkt op een manier waar kleuters waarschijnlijk nachtmerries aan overhouden. Tegelijk is deze reclame ook grappig. Sardonische marketing, zou me niks verbazen als dat werkt.
Eerlijke WOZ BV zit in een kantoorverzamelpand in Amsterdam. Er zijn meer van dit soort gelegenheids-bureaus die reclame maken op televisie. WOZ Meldpunt in Hilversum en WOZwet van Riverside Recht & taxatie in Horn bijvoorbeeld.
En dan zijn er nog adviseurs die aan zoekreclame doen, met name WOZ Assistent in Rotterdam, WOZ Consultants in Elst, WOZ Waarde van Veilige Betaling BV in Groningen, WOZ Raadslieden in Enschede, Maak WOZ Bezwaar in Nijverdal, Bezwaarmaker in Schagen en zo voort.
Verdienmodel
Waarom deze plotselinge stortvloed van gratis adviseurs? De overheid betaalt bemiddelaars een proceskostenvergoeding van €750- als het beroep slaagt. En dat gebeurt regelmatig, want gemeenten zijn slecht voorbereid – zie BNNVara Kassa. Als een zaak voor de rechter komt, trekt de lokale overheid doorgaans aan het kortste end.
Voorspelbaar was dat gemeenten zich verzetten tegen de lawine aan bezwaren, door de bezwaarmakers opportunisme te verwijten – zie Radio 1. De bureaus hebben een businessmodel gemaakt van een systeem dat bedoeld is om huiseigenaars te helpen die zelf niet goed in staat zijn om bezwaar te maken tegen hun WOZ. Vorig jaar verdienden de adviseurs zo 17 miljoen euro met hun no cure, no pay aanbod – volgens de VNG. Terwijl de lokale overheden 15 miljoen kwijt zijn aan de behandeling van klachten. Opgeteld 32 miljoen euro.
De adviseurs op hun beurt beweren dat veel gemeenten ‘modelmatig’ waarderen en dat individuele correcties noodzakelijk zijn. Minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken heeft afgelopen jaar nieuw onderzoek aangekondigd.