Even boven Ameland woedt een hevige brand op het vrachtschip Fremantle Highway. Niet een oude schuit uit Panama, maar een varende parkeergarage (roro) boordevol luxewagens onderweg naar Singapore. Daar zijn elektrische modellen bij, met accu’s die lang en hevig kunnen branden. Een gekend probleem bij deze lithium-batterijen. Bij de Azoren stond afgelopen voorjaar het transportschip Felicity Age dagen in brand. Deze boot was beladen met vierduizend nieuwe auto’s, bestemming Noord-Amerika: Audi’s, Bentleys en meer dan duizend Porsches.
(illustratie bij dit artikel met permissie van Judy Ballast)
Zulke accu’s zitten ook in mobieltjes, e-cigs, stofzuigers, laptops, gereedschappen en elektrische fietsen. Een early warning is een mobieltje dat bol gaat staan omdat de batterij op springen staat. Kortsluitingen en defecte apparaten veroorzaken meer branden dan kachels en haarden, zien we in de risicomonitor huisbranden van het Nederlands Verbond van Verzekeraars. Fietsbouwer Stella in Nunspeet heeft zelfs een aparte batterijbunker laten bouwen, na twee hevige branden in 2018 en 2019.
Brandweer & Fietsersbond: opgepast!
Zowel de Fietsersbond als de Brandweer waarschuwen daarom speciaal tegen dit nieuwe brandgevaar. Zulke lithium-batterijen bevat meer energie dan de kleine penlites en er komen giftige gassen vrij als ze ontbranden. Bij de brandweer in Gelderland schatten ze dat er eens per maand een elektrische fiets of step geblust moet worden. Samen met de BOVAG en RAI adviseert de brandweer daarom bezitters van elektrische voertuigen oppassend om te gaan met batterijen: ik laad accuraat! Een andere suggestie is geen laptops of powerbanks in de bagage mee te nemen bij vliegreizen.
Ook bij afvalverwerkers en recycling-bedrijven is batterijbrand een bekend risico. Daarom worden er voor lithium-batterijen aparte bewaarbakken beschikbaar gesteld en moeten computers en laptops in een brandvrije container achtergelaten worden. Om dezelfde reden worden in de bouw brandvrije accu-kluizen ingezet.
Uit eerdergenoemde risicomonitor huisbranden blijkt overigens ook dat het aantal brandclaims daalt. Maar het risico neemt niet af. Volgens het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid neemt het aantal huisbranden toe. Ook voor vrachtschepen geldt deze waarneming. Experts van Allianz waarschuwden onlangs nog voor de toenemende risico’s van deze giga-generatie vrachtschepen.
Cargo fires, in particular, are of growing concern. Mis-declared and dangerous goods are a recurrent issue for container shipping, while lithium batteries are an emerging risk for both container ships and car carriers, which are transporting growing numbers of electric vehicles, given existing counter-measure systems may not respond effectively in the event of a blaze. Cargo fires on board such large vessels can spread quickly and be particularly difficult to control, often resulting in the crew abandoning ship.