Voor burgers die van kaas houden! Wat een melige marketing van BurgerKing: Crazy Cheese en eerder al Cheese Lovers deals. De hamburgerketen maakt reclame voor burgers met gesmolten kaas. De vraag is echter: hoeveel echte kaas zit daar op?
Probleem is dat pizza-producenten en fastfood-restaurants doorgaans analoogkaas gebruiken die slechts deels of helemaal niet met koeienmelk gemaakt is. Het is grotendeels plantaardige olie met smaakstoffen en bindmiddelen, een plak geel vet. Zie ook twee uitzendingen van de Keuringsdienst van Waarde over nepkaas uit 2008. In 2005 deelde de NVWA nog boetes uit aan bedrijven die valse claims de wereld in stuurden.
American Cheese
Verdient BurgerKing zo’n kaasbekeuring? Deze fastfoodketen gebruikt zogenaamde American Cheese, een product dat zo ongeveer voor de helft uit echte kaas bestaat en voor de andere helft uit product- en smaakverbeteraars.
Deze halfkaas is in 1916 uitgevonden en gepatenteerd door de kaasverkoper James Kraft die het idee van de Zwitserse smeltkaas (een mengeling van kazen om het smeltpunt juist te krijgen) combineerde met plantaardige stoffen. Dat product wordt nu verkocht als Kraft Singles, omdat ook in de USA het woord kaas niet gebruikt mag worden voor een nepproduct.
Op de vraag of deze crazy cheese voldoet aan de Nederlandse voorwaarden reageert het bedrijf als volgt: “Ieder item ondergaat een juridische toetsing voordat we het op de markt brengen. In deze juridische toetsing worden onder andere de naam en de ingrediënten gecontroleerd ten opzichte van lokale wet- en regelgeving. Ook voor de Crazy Cheese BBQ is dit proces gevolgd.”
Kaasliefhebbers zouden ook eens naar Thailand kunnen gaan, want daar verkoopt BurgerKing deze zomer een Real Cheese Burger met twintig plakken Amerikaanse Kaas en verder niks. Een paar plakjes augurk of komkommer erbij zou een verbetering zijn.