UA-118352680-1

De Keurblogger

Naast de Keurslager en de Erkende Schoenhersteller heeft Nederland sinds kort ook gecertificeerde influencers. Zakenkrant is daar ook bij. Een blog met keurmerk! We zijn nu gediplomeerd sluikreclame-expert!

Lang geleden toen deze zakenkrant nog een onbenullig ideetje was voor een vakbeurs waar promotie-artikelen getoond werden, maakten we een campagne voor een computergroothandel met lef. Dat waren de mensen achter de eerste online winkel in Nederland: Shopnet. Meer dan een bulletinboard was het niet. Maar ze verkochten eind jaren tachtig al containers vol personal computers aan faculteiten en studenten, dus hun inkoopkracht was herculeus. Toen ze die wilden inzetten ten behoeve van lokale pc-winkels bedachten we een campagne: Wie autoriseert wie?

Dat was lekker brutaal. Je ziet het wel vaker dat machtige merken hun verkooppunten autoriseren. Wie niet erkend wordt, mag eigenlijk niet verkopen. Dat veroorzaakt altijd gedoe met de mededingingsautoriteiten, want vaak is het een verhulde manier om greep te houden op vraag en aanbod, en vooral de prijsontwikkeling.

Sluikreclame

Bij bloggers, vloggers en andere publishers ligt dat anders. Er zijn in Nederland regels voor reclame, deels vastgelegd in de wet en deels omschreven in reclamecodes. Maar van toezicht en handhaving is amper sprake. Met als gevolg dat het online wemelt van de sluikreclame, vooral bij marginale publishers.

Het initiatief om influencers examenvragen te stellen en vervolgens te certificeren, is afkomstig van de DDMA (branche-organisatie voor data- en dialoog-marketing), BvA (Bond van Adverteerders) en RCC (Reclame Code Commissie) in overleg met bureaus en adverteerders. Er is nu zelfs een openbare lijst van keurbloggers en -vloggers. Van harte gecertificeerd! Opvallend is dat de RCC verantwoording neemt voor toezicht en zelfs een zekere mate van handhaving. Dit instituut wil namelijk nazorg geven aan influencers die zich niet aan de regels houden. En notoire overtreders zien hun erkenning ingetrokken.

Dat er ook boetes worden uitgedeeld (zoals NOS meldt in zijn nieuwsbericht over dit onderwerp) is waarschijnlijk gebaseerd op een misverstand. Het Commissariaat voor de Media kan boetes uitdelen aan influencers die zich niet aan de regels houden, maar dat zijn alleen publishers met een aanhang van meer dan een half miljoen volgers.

Publisher = term uit affiliate marketing voor iedereen die content deelt
Influencer = publisher die een eigen achterban activeert

Verzet tegen Online Sluikreclame?

Door Zakenkrant is bij de RCC al eens aan de bel getrokken vanwege misleidende reclame door Bitvavo en sluikreclame door cryptofilliates. Vrijwel elke finfluencer met een blog of vlog plaatst backlinks met affiliate- of referal-codes zonder duidelijk te melden dat ze een financieel belang hebben bij de verkoop van crypto-currencies. De RCC neemt klachten echter alleen in behandeling als daarvoor betaald wordt. Om dit verzet tegen crypto-sluikreclame voort te zetten is een fonds gevormd door het ombuds- en onderzoeksgenootschap op journalistieke grondslag Halve Waarheid (Stichting N=1).

Iedereen die het verzet tegen online sluikreclame wil steunen, kan een bijdrage overmaken naar dit fonds onder vermelding van sluikreclame – zodat we de bestedingen achteraf kunnen verantwoorden aan alle donateurs.

Industry Meeting in 2022

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.