De hoeveelheid nep-advertenties, scams en andere griezel-reclame die vertoond wordt op mijn Instagram en Facebook is zo groot dat ik normale advertenties op social media inmiddels ook begin te associëren met misleiding, bedrog en overbodig gedoe. Daarom een aanzet tot een Top-10. In willekeurige volgorde, met de grootste ergernissen als eerste.
- Nep-uitvindingen van lokale dropshippers die aan story-telling doen. Het betreft overwegend in Europa gevestigde get-rich-quick ondernemers (soms zelfs studenten en scholieren) die een verkoopverhaal uit hun duim zuigen. [voorbeeld > Gard Pro van Karssen Consult in Weesp][voorbeeld > Klassers zonder KvK][voorbeeld > Thor van Stahlgear van Julian Bucklemund oftewel Sonuva in Aschaffenburg].
- Nep-uitvindigen van Chinese handelaars die aan story-telling doen. De aanpak van Europese en Noord-Amerikaanse scammers wordt overgenomen. [voorbeeld: Annedam van Zaichenko Edtech Limited in Hongkong]
- Namaaknieuws over bekende Nederlanders (of internationale celebrities) die speculatie-platforms aanbevelen.
- Deepfakes van Richard Branson, Jeff Bezos, Elon Musk of Oprah Winfrey die een betaalbaar beleggingsplatform aanbevelen dat maandelijks duizenden euro’s uitkeert.
- Personeelsadvertenties voor callcenters in Griekenland, Portugal, Spanje of Turkije. [voorbeeld Yobbers en Teleperformance]
-
Reclame voor parfum die je aantrekkelijkheid verhoogt. [voorbeelden Lure-Her van Vrielex en Masculo van Justin E-Commerce]
- Reclame voor afslank- en geneesmiddelen met onwaarschijnlijke werking.
- Marktonderzoekbureaus die deelnemers grijpstuivers betalen. [voorbeeld YouGov][voorbeeld Stempunt en M-Select van Motivaction]
- Ondernemers-coaches en -trainers. [voorbeeld Dropship Academy van oa Joshua Kaats][voorbeeld Bolshippers van Ruben van der Kraan][voorbeeld Sales Domination van Andy Been][voorbeeld Funnel-Labs van Josien Harder en Bart Tullemans]
- Onwaarschijnlijk investeringen in beleggingsfondsen en crypto-mining bedrijven, of online beleggingsadviesdiensten.
De opkomst van audio deepfakes werden in februari gesignaleerd door Bitdefender, een cybersecurity center dat in 2001 is opgericht in Roemenië. De onderzoekers vonden nep-toespraken van bekende internationale celebs, maar ook van lokale grootheden in Roemenië. Ze signaleerden niet alleen aanprijzingen van gok- en beleggingsplatforms met onwaarachtige verdiensten, maar ook celebrities die bijzondere aanbiedingen onder de aandacht brengen. Jennifer Aniston die gratis iPhones of MacBooks uitdeelt.
Me-too scammers
De cyberscammers kiezen doorgaans voor Instagram en Facebook (hoewel X en Youtube ook moeite hebben om scams te filteren), maar er zijn signalen dat ook bonafide bedrijven de misleidende aanpak van deze praatjesmakers op deze social media overnemen. Valse reviews, nep-recensies, oncontroleerbare feiten. Het kan zijn dat de verantwoordelijke ondernemers social media marketeers en storytellers inhuren die niet beseffen dat er wetten en regels zijn. Dat misleiding een oneerlijke handelspraktijk is die zelfs strafbaar is, al wordt er zelden vervolgd. Meta heeft zich in 2021 ook aangesloten bij de Reclame Code Commissie, die regelmatig individuele klachten behandelt.
De hoeveelheid misleidende advertenties is bij Instagram en Facebook echter zo groot dat de Europese Commisie in april aangekondigd heeft onderzoek te doen naar het toezicht en de handhaving door META, het bedrijf dat beide platforms beheert.
Wie een voorbeeld wil signaleren, voeg ze toe in de commentaren. Besef ook dat er bij oneerlijke handelspraktijken een omkering van de bewijslast van toepassing is. Dat ontdekte Bitvavo dat meende niet te hoeven bewijzen dat dit crypto-handelsplatform meer dan een miljoen Nederlandse klanten had. Dat konden ze dus niet bewijzen. Reclame van de buis.
[afbeelding: snake wine]