UA-118352680-1

MSN News >>> 365 dagen nepnieuws

Wie een app van Microsoft gebruikt of in het 365-universum verkeert, kan niet om MSN News heen. MSN News is Microsofts nieuwsplatform. Er zijn geen verslaggevers die nieuws vergaren, want MSN News doet aan curatie. De redactie brengt nieuws uit diverse bronnen bijeen om vooral veel gebruikers enkele minuten af te leiden. Zo monetariseert Microsoft het enorme bereik van al zijn apps 365 dagen per jaar, want het nieuwsaanbod gaat vergezeld van een lawine aan advertenties.

Nog niet zo lang geleden maakte MSN News nog een mozaïek van berichten uit betrouwbare bronnen zoals NRC en de Telegraaf, maar geleidelijk zijn deze grotendeels vervangen door marginale kanalen. Eén van die randgevallen is Wel.nl, op zichzelf ook weer een gecureerd kanaal dat overal nieuws en human interest vandaan haalt. Content carousels.

Wel.nl is een weerspiegeling van Welingelichte Kringen, een nieuwsplatform gevormd door drie ervaren media-professionals: Gerard Driehuis, Thomas van Rijn en Pieter Immerzaal.

Welingelicht?

Op 22 mei 2024 was op Wel.nl een artikel te lezen met als kopregel: Bijna alles wat je eet en drinkt wordt door 10 bedrijven gemaakt. De illustratie is een infographic met tien multinationals in Europa en Amerika die samen een enorm arsenaal aan bekende merken bezitten. Op de website van MSN News wordt gesuggereerd dat Wel.nl copyrights op deze illustratie heeft, maar dat lijkt me stug. Dit soort redacties heeft helemaal geen mensen in dienst die onderzoek doen. Dat wordt gewoon uit andere media gekopieerd, zonder bronvermelding.

In het artikel is wel een bron verwerkt, want er zit een link in verstopt naar BusinessAM in België. Daar is het verhaal op 18 mei 2024 geplaatst en op deze site wordt de echte bron genoemd: Oxfam North-America. Dan is het oorspronkelijk verhaal natuurlijk snel gevonden. Dat is geopenbaard in 2013, meer dan tien jaar geleden. Het is geschreven door Anna Kramer, tekstschrijver voor Oxfam North-America die destijds meewerkte aan de campagne Behind the Brands om de grote multinationals te wijzen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deze bedrijven worden in het vak van merkenbouwers ook wel Parents behind the Brands genoemd, onzichtbare reuzen die aan de touwtjes trekken.

Zakenkrant vind het meer dan tien jaar na dato cynisch dat zulke infographics nu opduiken in de copy-paste content-fabriek van een groot IT-bedrijf. Notabene bijeen gesprokkeld door voormalige journalisten die zich ‘welingelicht’ noemen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.