UA-118352680-1

Dropshippers

Blotevoetenschoenen

Op Instagram komt een promotiefilmpje voorbij over winterblotevoetenschoenen. Mooi scrabblewoord, maar een eigenaardige oplossing voor een onbestaande probleem. Er is immers al een product dat hetzelfde doet. Schoenen!

Blotevoetenschoenen zijn een aanbod van de webshop Outdoorheld. We herkennen meteen het handschrift van de dropshipper. Ga naar de website en je ziet als eerste het volstrekt onnodig gebruik van ™-trademarktekens. Er is helemaal geen sprake van enig geregistreerd trademark. Je kan het woord OUTDOOR niet registreren, dat is van iedereen. Recensies van klanten zijn niet mals. Van webshopchecker krijgt deze aanbieder een 1 op een schaal van 100. Kijken we naar reviews op Trustpilot dan zien we dat alle negatieve recensies door het bedrijf geblokkeerd zijn.

De aanbieding op Instagram betreft zogenaamde barefoot boots van fabrikant Agsan, uiteraard te koop op AliExpress voor een lagere prijs. Outdoorheld is een handelsnaam van MNM Marketing OG in Troifaiach (Steiermark – Oostenrijk), de firma van Marko Kaufmann, Nina Kaufmann en Markus Drobnitsch – voor de fans: iMarkus.

Het bedrijf verkoopt ook een zadel onder het label CloudComfort™ van €79,35 voor €39,95. Via Bol.com is hetzelfde zadel te koop voor €21,95 bij Zaratelecom, een dropshipper die met minder marge genoegen neemt. MNM Marketing is in Nederland (zo te zien niet in Oostenrijk en Duitsland, wellicht vanwege aangescherpte regulering) actief met de volgende webshops:

Op Bol.com worden dezelfde schoenen door andere resellers verkocht als klimschoenen. Noeall-Amsterdam (het dropshipwarenhuis van van Bart Schreuder uit Den Bosch) en Lily Comfy (YourHomeProducts VOF in Amsterdam, ook actief op Bol.com) bieden ze aan van €120- voor €59,95. Je vraagt je af wie anno 2023 nog spullen bestelt bij deze shops.

Parodie-schoenontwerper Imran Potato reageerde op de vraag naar barefoot boots met zijn caveman slippers in de vorm van een blote voet. Gewoon te koop op eBay!

LEDKLOK

In een Nederlandse dropshipshop wordt een leuke ledklok aangebonden voor iets minder dan €25-. Geen gekke prijs, maar bij dropship-aanbiedingen weet je dat hetzelfde product meestal goedkoper verkrijgbaar is in China.

En inderdaad: bij de eerste verkoper op AliExpress kost deze lamp €13,13 en een tweede verkoper brengt €9,46 in rekening. Dankzij staatssubsidie is verzending via China Post gratis. Ik vond ook zo’n ledlampje voor €2,87 maar die verkoper wilde €10,39 verzendkosten in rekening brengen.

Zeker zo interessant is waar dezelfde ledlamp in Europa verkocht wordt. Op Amazon tref ik diverse exemplaren aan rond de twintig euro. Relatiegeschenkenhandelaar Staat&Co brengt €4,70 in rekening als ik 250 stuks bestel. IGO Promo vraagt €10,68 per stuk bij een vergelijkbare bestelling.

Opvallend op Amazon is dat diverse verkopers een fancy label hanteren, een fantasiemerk. Ik kom namen tegen als Lunartec, Retoo, Deeyaple (China), Delipop (Pop-Mall China), Masunn, Thumbgeek (Willban China), Fdit en Edup (Wise Tiger Las Vegas). Een enkeling doet net alsof het een trademark is door er een ™ bij te zetten. Daar herken je doorgaans de ongeschoolde dropship-nitwit aan. Die doet maar wat.

DESIGN?

Bij de bonafide verkoper Klokkenexpert wordt een vergelijkbare ledklok aangeboden, maar die is gelabeled door groothandel NeXtime: White&White LED 3018. Bij de wederverkoper staat een bijschrift: niet meer leverbaar. Op de site van NeXtime is de klok onvindbaar, maar er staat nog een filmpje online. Ook al tien jaar.

Deze White&White LED blijkt afkomstig uit de koker van Kibardin Design in Praag. Daar is de ledklok in 2011 bedacht en gemaakt. In 2018 won de studio er zelfs een prijs mee, de A’DESIGN AWARD. Deze ledlamp is daar nog steeds te koop, voor $229-.

De klok is een creatie van oprichter Vadim Kibardin, de Russische ontwerper die eerst een Black&White ledklok had bedacht. Wat vindt Kibardin van het fenomeen dat zijn ontwerp nu voor een paar euro te koop is in China? De ontwerper waarschuwt voor namaak en probeert de nep-lawine uit China in te dammen door verkopers van namaak te dagvaarden. Maar hun overmacht lijkt te groot.

 

Bijtborstel?

Op Youtube komt een filmpje voorbij waarin reclame wordt gemaakt voor een futuristische tandenborstel. De SensePro, noem het een bite brush oftewel een bijtborstel. De commentaarstem vertelt dat dit een revolutionaire nieuwe methode voor mond-hygiëne is, een uitvinding van de Nederlandse tandarts Heerema. De derde generatie inmiddels. Allemaal klinkklare onzin, nonsens die we wel vaker horen bij dropship-producten. Plat bedrog!

SensePro maakt claims als: And the best part is that using the SensePro is like receiving a full cleaning from your dentist but in only just 30 seconds! Een tandheelkundige in Groningen onderzocht de poetskwaliteit en was niet onder de indruk. Allemaal nep. De video op de website van SensePro is een Youtube-video over de bijtborstels van SonicBrush, geleend van van Media Inc uit Portugal.

Op de bestelpagina’s is geen afzender te zien. Geen naam (hoewel de Algemene Voorwaarden als afzender EKOMM Society Ltd noemt, een bedrijf in Hongkong), geen KVK-nummer, geen adres. Wel een prijs. De aanbieder brengt € 79- in rekening voor één exemplaar. Dat is duur. Bij Alibaba betaal je een slordige 15 dollar voor dezelfde bijtborstel. Want al die u-vormige apparaten worden gemaakt door een bedrijf dat tandenblekers verkocht.

Made in China

Op Bol.com zijn vergelijkbare bijtborstels te koop voor prijzen vanaf € 34,95 bij leveranciers uit Purmerend, Oostzaan en Zwolle. Bij Amazon treffen we Chinese verkopers aan.

Arveso in Zwolle is een naam van Handelsonderneming J van Hoorn, ook actief met robotstofzuigers onder de naam Home Assist. De Lifestyle Store wordt gerund door Mike Cramer uit Oostzaan, een bodybuilder en personal coach die helemaal voor healthy choices is. Droomlach is een naam van Ecom Profits uit Purmerend. Ecom heeft ook een site over FutureBrush gemaakt, vol onwaarheden. Het bedrijf zou zelfs in Canada gevestigd zijn. Op Facebook meldt zich één klant die betaald heeft maar niets ontving: “Possible scam site!”

Deze firma heeft vele (voormalige) handelsnamen: Sieraadmaat, Improvement Media, QP Commerce en Road 2 Freedom van een Quinten Poon die zogenaamde trainings programs aanbiedt voor mensen die financieel onafhankelijk willen worden door online handel. Klinkt meer als twaalf ambachten, dertien ongelukken.

Droom gerust door QP!

NASCHRIFT: Het is wel kenmerkend voor deze generatie dropshippers. Veel schone schijn en klatergoud, maar eigenlijk vooral een puberale jacht op snel geld en roem in de peer group. Onderweg maken ze slachtoffers in de vorm van klanten die hun Chinese ramsh nooit ontvangen en sukkels die online trainingen kopen. Dik kans dat ze nu druk bezig zijn met bitcoins en non-fungibles.

 

 

Koopje.com

Op Youtube komt een advertentie voorbij voor de luchtpomp EVO PRO X. Oplaadbaar via USB, niet onhandig voor fietsers en voetballers. Tijdelijk te koop met 50% korting voor € 59,97 bij Koopje.com.

Wie is Koopje.com? Bij de algemene voorwaarden een lang verhaal met uiteindelijk een adres op het E-Commercepark C-12 in Willemstad, Curacao. Er staat een KvK-nummer bij (135406) maar Nederlandse nummers hebben acht getallen. Het telefoonnummer 05574100000 zou naar Apeldoorn kunnen verwijzen. De landscode van Curacao is namelijk +5999. De gebruiker van dat nummer in Apeldoorn weet echter van niets.

Uit de toelichting op het verzend- en retourbeleid is af te leiden dat het om een dropshipscam gaat: U bent verantwoordelijk voor het betalen van uw eigen verzendkosten voor het retourneren van uw artikel. Verzendkosten worden niet gerestitueerd. Als u uw geld terugkrijgt, wordt er €10 aan herbevoorrading kosten ingehouden voor het verwerken en inspecteren van de artikelen die je naar ons hebt teruggestuurd. Dat rijmt niet met de beloofde 100% tevredenheidsgarantie, want dat betekent: niet goed, geld terug. Kijk vooral ook op Trustpilot waar deze verkoper 40% zeer negatieve reacties scoort, terwijl de positieve reacties een geur van nep verspreiden. Bij Ervaringen zit Koopje.com op 98% negatieve reacties.

Even zoeken op Alibaba levert de Xiaomi Mijia inflator op, exact dezelfde pomp voor € 25,63. Maar dan moet-ie helemaal uit China komen. Je kan deze pomp ook in Nederland bestellen bij Amazon en dan kost-ie € 45-. Krijg je er een heel nette Nederlandse garantie bij! Misschien heb je wel een verloopnippel nodig, want de aansluiting is afgestemd op Franse ventielen. Met de pomp zelf is niks mis, met Koopje.com wel. Want die plakken er ook nog eens een nep-trademark aan vast.

Dropshipper Verstopschipper

Dropshipping krijgt een slechte naam door get-rich-quick pubers die rotzooi uit China verkopen met misleidende advertenties en webshops. Toch is er met dropshipping niks mis, als de verkoper gewoon eerlijk is en consumentenrechten respecteert. De flopschippers die dat bewust negeren, kunnen aangemeld worden bij Consuwijzer van de Autoriteit Consument & Markt en zelfs strafrechtelijk vervolgd worden. Dat weten ze. Daarom verstoppen veel van deze foute dropshippers zich.

De redactie van het televisieprogramma Radar heeft onderzoek gedaan naar ervaringen van online kopers met dropshippers. Het betrof een slordige 15.000 deelnemers aan het panel van Radar, dus meer dan gemiddeld kritische kopers. Maar het onderzoek geeft desondanks wel duidelijke signalen.

  • 61% denkt weleens bij een dropshipper besteld te hebben
  • 36% weet dat zeker
  • 52% heeft weleens lang gewacht op een levering
  • 33% ontving slechte kwaliteit
  • 24% had te maken met ontbrekende klantenservice
  • 12% ontving de bestelling nooit
  • 80% daarvan krijgt zijn geld niet terug

Klanten belanden bij een dropshipper omdat ze een banner tegenkomen met een aanbieding, uitgezet via Google Banner Network of op Facebook, Wordfeud of Candy Crush. Zo’n 28% kocht iets bij dropshippers via platforms zoals Amazon en Bol.com.

[illustratie Winfred Rembert]

Trendsy: Dropshipscam?

We zien online veel klachten over slecht werkende producten en falende klantenservice van Trendsy, een webshop die onder andere op Facebook adverteert. De onderneming noemt zichzelf Trendsy Amsterdam, maar het is een handelsnaam van Lars van der Wijst eCommerce uit Uden.

Deze eenmanszaak is een dropshipper die producten selecteer bij Alibaba, ze verkoopt alsof het van een gangbare webwinkel is en dan zijn klanten met de sores laat zitten, want die moeten hun producten terug sturen naar China en hopen dat ze geld terug krijgen. Zoals de Fohnbrush Pro, van €54,95 voor €34,95. Dit product wordt getoond met een trademark-teken terwijl er geen registratie bekend is. Dezelfde borstel is echter bij AliExpress te bestellen voor €18,75. De antimors baby-kom die Lars aanbiedt van €40- voor €24,95 is bij AliExpress te koop voor een prijs tussen €0,53 en €1,05. Dat is wat wel bedoeld wordt met het begrip woekerwinst.

Op Bol.com verkoopt Van der Wijst onder de naam VANWISE een elektrische haarborstel die als baardborstel wordt aangeprezen. Een klant moppert: “Product is niet geschikt voor baarden. Enkel voor lang haar.” De naam van zijn webshop Trendsy wordt herkend door de database van Politie.nl, dus deze onderneming staat gesignaleerd als dubieus.

Lars was eind 2019 één van de sprekers op het Social Media Ondernemer Congres (SMOC2020), opgezet door dé social media club van België en Nederland, Social Media Ondernemer uit Uden. Hey, Uden again!

[naschrift] Anno 2022 lijkt Trendsy opgeheven. Ik hoop dat teleurgestelde klanten hun geld terug hebben gekregen.

 

Dropshippers Archieven » Zakenkrant UA-118352680-1

Dropshippers

Blotevoetenschoenen

Op Instagram komt een promotiefilmpje voorbij over winterblotevoetenschoenen. Mooi scrabblewoord, maar een eigenaardige oplossing voor een onbestaande probleem. Er is immers al een product dat hetzelfde doet. Schoenen!

Blotevoetenschoenen zijn een aanbod van de webshop Outdoorheld. We herkennen meteen het handschrift van de dropshipper. Ga naar de website en je ziet als eerste het volstrekt onnodig gebruik van ™-trademarktekens. Er is helemaal geen sprake van enig geregistreerd trademark. Je kan het woord OUTDOOR niet registreren, dat is van iedereen. Recensies van klanten zijn niet mals. Van webshopchecker krijgt deze aanbieder een 1 op een schaal van 100. Kijken we naar reviews op Trustpilot dan zien we dat alle negatieve recensies door het bedrijf geblokkeerd zijn.

De aanbieding op Instagram betreft zogenaamde barefoot boots van fabrikant Agsan, uiteraard te koop op AliExpress voor een lagere prijs. Outdoorheld is een handelsnaam van MNM Marketing OG in Troifaiach (Steiermark – Oostenrijk), de firma van Marko Kaufmann, Nina Kaufmann en Markus Drobnitsch – voor de fans: iMarkus.

Het bedrijf verkoopt ook een zadel onder het label CloudComfort™ van €79,35 voor €39,95. Via Bol.com is hetzelfde zadel te koop voor €21,95 bij Zaratelecom, een dropshipper die met minder marge genoegen neemt. MNM Marketing is in Nederland (zo te zien niet in Oostenrijk en Duitsland, wellicht vanwege aangescherpte regulering) actief met de volgende webshops:

Op Bol.com worden dezelfde schoenen door andere resellers verkocht als klimschoenen. Noeall-Amsterdam (het dropshipwarenhuis van van Bart Schreuder uit Den Bosch) en Lily Comfy (YourHomeProducts VOF in Amsterdam, ook actief op Bol.com) bieden ze aan van €120- voor €59,95. Je vraagt je af wie anno 2023 nog spullen bestelt bij deze shops.

Parodie-schoenontwerper Imran Potato reageerde op de vraag naar barefoot boots met zijn caveman slippers in de vorm van een blote voet. Gewoon te koop op eBay!

LEDKLOK

In een Nederlandse dropshipshop wordt een leuke ledklok aangebonden voor iets minder dan €25-. Geen gekke prijs, maar bij dropship-aanbiedingen weet je dat hetzelfde product meestal goedkoper verkrijgbaar is in China.

En inderdaad: bij de eerste verkoper op AliExpress kost deze lamp €13,13 en een tweede verkoper brengt €9,46 in rekening. Dankzij staatssubsidie is verzending via China Post gratis. Ik vond ook zo’n ledlampje voor €2,87 maar die verkoper wilde €10,39 verzendkosten in rekening brengen.

Zeker zo interessant is waar dezelfde ledlamp in Europa verkocht wordt. Op Amazon tref ik diverse exemplaren aan rond de twintig euro. Relatiegeschenkenhandelaar Staat&Co brengt €4,70 in rekening als ik 250 stuks bestel. IGO Promo vraagt €10,68 per stuk bij een vergelijkbare bestelling.

Opvallend op Amazon is dat diverse verkopers een fancy label hanteren, een fantasiemerk. Ik kom namen tegen als Lunartec, Retoo, Deeyaple (China), Delipop (Pop-Mall China), Masunn, Thumbgeek (Willban China), Fdit en Edup (Wise Tiger Las Vegas). Een enkeling doet net alsof het een trademark is door er een ™ bij te zetten. Daar herken je doorgaans de ongeschoolde dropship-nitwit aan. Die doet maar wat.

DESIGN?

Bij de bonafide verkoper Klokkenexpert wordt een vergelijkbare ledklok aangeboden, maar die is gelabeled door groothandel NeXtime: White&White LED 3018. Bij de wederverkoper staat een bijschrift: niet meer leverbaar. Op de site van NeXtime is de klok onvindbaar, maar er staat nog een filmpje online. Ook al tien jaar.

Deze White&White LED blijkt afkomstig uit de koker van Kibardin Design in Praag. Daar is de ledklok in 2011 bedacht en gemaakt. In 2018 won de studio er zelfs een prijs mee, de A’DESIGN AWARD. Deze ledlamp is daar nog steeds te koop, voor $229-.

De klok is een creatie van oprichter Vadim Kibardin, de Russische ontwerper die eerst een Black&White ledklok had bedacht. Wat vindt Kibardin van het fenomeen dat zijn ontwerp nu voor een paar euro te koop is in China? De ontwerper waarschuwt voor namaak en probeert de nep-lawine uit China in te dammen door verkopers van namaak te dagvaarden. Maar hun overmacht lijkt te groot.

 

Bijtborstel?

Op Youtube komt een filmpje voorbij waarin reclame wordt gemaakt voor een futuristische tandenborstel. De SensePro, noem het een bite brush oftewel een bijtborstel. De commentaarstem vertelt dat dit een revolutionaire nieuwe methode voor mond-hygiëne is, een uitvinding van de Nederlandse tandarts Heerema. De derde generatie inmiddels. Allemaal klinkklare onzin, nonsens die we wel vaker horen bij dropship-producten. Plat bedrog!

SensePro maakt claims als: And the best part is that using the SensePro is like receiving a full cleaning from your dentist but in only just 30 seconds! Een tandheelkundige in Groningen onderzocht de poetskwaliteit en was niet onder de indruk. Allemaal nep. De video op de website van SensePro is een Youtube-video over de bijtborstels van SonicBrush, geleend van van Media Inc uit Portugal.

Op de bestelpagina’s is geen afzender te zien. Geen naam (hoewel de Algemene Voorwaarden als afzender EKOMM Society Ltd noemt, een bedrijf in Hongkong), geen KVK-nummer, geen adres. Wel een prijs. De aanbieder brengt € 79- in rekening voor één exemplaar. Dat is duur. Bij Alibaba betaal je een slordige 15 dollar voor dezelfde bijtborstel. Want al die u-vormige apparaten worden gemaakt door een bedrijf dat tandenblekers verkocht.

Made in China

Op Bol.com zijn vergelijkbare bijtborstels te koop voor prijzen vanaf € 34,95 bij leveranciers uit Purmerend, Oostzaan en Zwolle. Bij Amazon treffen we Chinese verkopers aan.

Arveso in Zwolle is een naam van Handelsonderneming J van Hoorn, ook actief met robotstofzuigers onder de naam Home Assist. De Lifestyle Store wordt gerund door Mike Cramer uit Oostzaan, een bodybuilder en personal coach die helemaal voor healthy choices is. Droomlach is een naam van Ecom Profits uit Purmerend. Ecom heeft ook een site over FutureBrush gemaakt, vol onwaarheden. Het bedrijf zou zelfs in Canada gevestigd zijn. Op Facebook meldt zich één klant die betaald heeft maar niets ontving: “Possible scam site!”

Deze firma heeft vele (voormalige) handelsnamen: Sieraadmaat, Improvement Media, QP Commerce en Road 2 Freedom van een Quinten Poon die zogenaamde trainings programs aanbiedt voor mensen die financieel onafhankelijk willen worden door online handel. Klinkt meer als twaalf ambachten, dertien ongelukken.

Droom gerust door QP!

NASCHRIFT: Het is wel kenmerkend voor deze generatie dropshippers. Veel schone schijn en klatergoud, maar eigenlijk vooral een puberale jacht op snel geld en roem in de peer group. Onderweg maken ze slachtoffers in de vorm van klanten die hun Chinese ramsh nooit ontvangen en sukkels die online trainingen kopen. Dik kans dat ze nu druk bezig zijn met bitcoins en non-fungibles.

 

 

Koopje.com

Op Youtube komt een advertentie voorbij voor de luchtpomp EVO PRO X. Oplaadbaar via USB, niet onhandig voor fietsers en voetballers. Tijdelijk te koop met 50% korting voor € 59,97 bij Koopje.com.

Wie is Koopje.com? Bij de algemene voorwaarden een lang verhaal met uiteindelijk een adres op het E-Commercepark C-12 in Willemstad, Curacao. Er staat een KvK-nummer bij (135406) maar Nederlandse nummers hebben acht getallen. Het telefoonnummer 05574100000 zou naar Apeldoorn kunnen verwijzen. De landscode van Curacao is namelijk +5999. De gebruiker van dat nummer in Apeldoorn weet echter van niets.

Uit de toelichting op het verzend- en retourbeleid is af te leiden dat het om een dropshipscam gaat: U bent verantwoordelijk voor het betalen van uw eigen verzendkosten voor het retourneren van uw artikel. Verzendkosten worden niet gerestitueerd. Als u uw geld terugkrijgt, wordt er €10 aan herbevoorrading kosten ingehouden voor het verwerken en inspecteren van de artikelen die je naar ons hebt teruggestuurd. Dat rijmt niet met de beloofde 100% tevredenheidsgarantie, want dat betekent: niet goed, geld terug. Kijk vooral ook op Trustpilot waar deze verkoper 40% zeer negatieve reacties scoort, terwijl de positieve reacties een geur van nep verspreiden. Bij Ervaringen zit Koopje.com op 98% negatieve reacties.

Even zoeken op Alibaba levert de Xiaomi Mijia inflator op, exact dezelfde pomp voor € 25,63. Maar dan moet-ie helemaal uit China komen. Je kan deze pomp ook in Nederland bestellen bij Amazon en dan kost-ie € 45-. Krijg je er een heel nette Nederlandse garantie bij! Misschien heb je wel een verloopnippel nodig, want de aansluiting is afgestemd op Franse ventielen. Met de pomp zelf is niks mis, met Koopje.com wel. Want die plakken er ook nog eens een nep-trademark aan vast.

Dropshipper Verstopschipper

Dropshipping krijgt een slechte naam door get-rich-quick pubers die rotzooi uit China verkopen met misleidende advertenties en webshops. Toch is er met dropshipping niks mis, als de verkoper gewoon eerlijk is en consumentenrechten respecteert. De flopschippers die dat bewust negeren, kunnen aangemeld worden bij Consuwijzer van de Autoriteit Consument & Markt en zelfs strafrechtelijk vervolgd worden. Dat weten ze. Daarom verstoppen veel van deze foute dropshippers zich.

De redactie van het televisieprogramma Radar heeft onderzoek gedaan naar ervaringen van online kopers met dropshippers. Het betrof een slordige 15.000 deelnemers aan het panel van Radar, dus meer dan gemiddeld kritische kopers. Maar het onderzoek geeft desondanks wel duidelijke signalen.

  • 61% denkt weleens bij een dropshipper besteld te hebben
  • 36% weet dat zeker
  • 52% heeft weleens lang gewacht op een levering
  • 33% ontving slechte kwaliteit
  • 24% had te maken met ontbrekende klantenservice
  • 12% ontving de bestelling nooit
  • 80% daarvan krijgt zijn geld niet terug

Klanten belanden bij een dropshipper omdat ze een banner tegenkomen met een aanbieding, uitgezet via Google Banner Network of op Facebook, Wordfeud of Candy Crush. Zo’n 28% kocht iets bij dropshippers via platforms zoals Amazon en Bol.com.

[illustratie Winfred Rembert]

Trendsy: Dropshipscam?

We zien online veel klachten over slecht werkende producten en falende klantenservice van Trendsy, een webshop die onder andere op Facebook adverteert. De onderneming noemt zichzelf Trendsy Amsterdam, maar het is een handelsnaam van Lars van der Wijst eCommerce uit Uden.

Deze eenmanszaak is een dropshipper die producten selecteer bij Alibaba, ze verkoopt alsof het van een gangbare webwinkel is en dan zijn klanten met de sores laat zitten, want die moeten hun producten terug sturen naar China en hopen dat ze geld terug krijgen. Zoals de Fohnbrush Pro, van €54,95 voor €34,95. Dit product wordt getoond met een trademark-teken terwijl er geen registratie bekend is. Dezelfde borstel is echter bij AliExpress te bestellen voor €18,75. De antimors baby-kom die Lars aanbiedt van €40- voor €24,95 is bij AliExpress te koop voor een prijs tussen €0,53 en €1,05. Dat is wat wel bedoeld wordt met het begrip woekerwinst.

Op Bol.com verkoopt Van der Wijst onder de naam VANWISE een elektrische haarborstel die als baardborstel wordt aangeprezen. Een klant moppert: “Product is niet geschikt voor baarden. Enkel voor lang haar.” De naam van zijn webshop Trendsy wordt herkend door de database van Politie.nl, dus deze onderneming staat gesignaleerd als dubieus.

Lars was eind 2019 één van de sprekers op het Social Media Ondernemer Congres (SMOC2020), opgezet door dé social media club van België en Nederland, Social Media Ondernemer uit Uden. Hey, Uden again!

[naschrift] Anno 2022 lijkt Trendsy opgeheven. Ik hoop dat teleurgestelde klanten hun geld terug hebben gekregen.