UA-118352680-1

Halve Waarheid

Cheesy Marketing

Voor burgers die van kaas houden! Wat een melige marketing van BurgerKing: Crazy Cheese en eerder al Cheese Lovers deals. De hamburgerketen maakt reclame voor burgers met gesmolten kaas. De vraag is echter: hoeveel echte kaas zit daar op?

Probleem is dat pizza-producenten en fastfood-restaurants doorgaans analoogkaas gebruiken die slechts deels of helemaal niet met koeienmelk gemaakt is. Het is grotendeels plantaardige olie met smaakstoffen en bindmiddelen, een plak geel vet. Zie ook twee uitzendingen van de Keuringsdienst van Waarde over nepkaas uit 2008. In 2005 deelde de NVWA nog boetes uit aan bedrijven die valse claims de wereld in stuurden.

American Cheese

Verdient BurgerKing zo’n kaasbekeuring? Deze fastfoodketen gebruikt zogenaamde American Cheese, een product dat zo ongeveer voor de helft uit echte kaas bestaat en voor de andere helft uit product- en smaakverbeteraars.

Deze halfkaas is in 1916 uitgevonden en gepatenteerd door de kaasverkoper James Kraft die het idee van de Zwitserse smeltkaas (een mengeling van kazen om het smeltpunt juist te krijgen) combineerde met plantaardige stoffen. Dat product wordt nu verkocht als Kraft Singles, omdat ook in de USA het woord kaas niet gebruikt mag worden voor een nepproduct.

Op de vraag of deze crazy cheese voldoet aan de Nederlandse voorwaarden reageert het bedrijf als volgt: “Ieder item ondergaat een juridische toetsing voordat we het op de markt brengen. In deze juridische toetsing worden onder andere de naam en de ingrediënten gecontroleerd ten opzichte van lokale wet- en regelgeving. Ook voor de Crazy Cheese BBQ is dit proces gevolgd.”

Kaasliefhebbers zouden ook eens naar Thailand kunnen gaan, want daar verkoopt BurgerKing deze zomer een Real Cheese Burger met twintig plakken Amerikaanse Kaas en verder niks. Een paar plakjes augurk of komkommer erbij zou een verbetering zijn.

Geen gezeik, iedereen rijk!

Op Instagram – net als Facebook een kanaal van het bedrijf Meta – circuleert nu al enkele dagen een commercial waarin de indruk wordt gewekt dat een Britse Newsdesk (Sky of BBC) verslag doet van een presentatie van Elon Musk die een investeringsdienst (app) lanceert waarmee iedereen een slordige 5.500 euro per dag kan verdienen.

Pas op: het is een deep-fake!

Dit is een evidente scam. De hele presentatie is nep. Wel knap gemaakt trouwens. Het beeld van Elon Musk is gekopieerd van de Viva Technology 2023 Conference (georganiseerd door Publicis Europe en voorgezeten door Maurice Levy) die Musk het platform biedt om te praten over zijn ondernemingen en ideeën.

Eind augustus zien we een nieuwe deepfake van Elon Musk op Instagram.

Deze deep-fake nieuwsprogramma’s zijn een vervolg op de nepnieuws-advertenties die we de afgelopen jaren zagen opduiken in Google Ads en op Facebook, de zogenaamde BN-scams. De Fraudehelpdesk waarschuwde al voor deze scams waarbij vaak gebruikt werd van celebrities. De AFM maakt zelfs een waarschuwingsfilmpje.

Google & Facebook

Google erkende vorig jaar in een rechtszaak die was aangespannen door Jort Kelder en andere belanghebbenden dat er een slordige 11.000 advertenties waren aangeboden in dit verband, waarvan zo’n 77% gestopt kon worden voordat ze gepubliceerd werden. Veel uitgevers hebben een deal met Google waardoor banners uit dat netwerk ook bij bekende Nederlandse media terecht komen. Wie is dan aansprakelijk voor het vertonen van deze misleidende reclame? Best een juridische puzzel.

Facebook betaalde John de Mol eind 2020 een schadevergoeding voor een vergelijkbaar euvel. Daarmee erkende het bedrijf een zekere verantwoordelijkheid. De Australische mededingingsautoriteit ACCC heeft Facebook vorig jaar voor de rechter gedaagd om in een bodemprocedure een uitspraak te krijgen ver Meta’s aansprakelijkheid. In een vergelijkbare zaak tegen Google oordeelde de Hoge Raad van dat land in 2013 dat het platform niet verantwoordelijk was voor de inhoud van de reclame. De ACCC hoopt dat er in 2023 nieuwe inzichten zijn.

Dat kan nieuwe slachtoffers van dit soort scams een aanknopingspunt bieden. Instagram is immers van dezelfde eigenaar. Leg een claim bij Meta neer!

In juni zijn er ook advertenties op Instagram geplaatst waarin de indruk werd gewekt dat Elon Musk een nieuwe app EDEX 360 aanprees. Ook hier wordt de indruk gewekt dat de overheid dit initiatief steunt.

Het is zo evident fake dat je wel enorm naïef moet zijn om zulke beweringen te geloven. Maar er zijn toch ook mensen die menen dat ze hun nationaliteit bij de koning kunnen inleveren en dan de rest van hun leven geen belasting of huur meer hoeven te betalen.

Feromonenparfum

Op Instagram wordt Lure Her aangeboden, een zogenaamd feromonenparfum die mannen kunnen gebruiken om hun aantrekkelijkheid te verhogen. Aanbieder is de firma Vrielex, volgens een toelichting op de eigen webshop in 1998 begonnen door vader Kevin en inmiddels voortgezet door zoon Arjan.

Dat is waarschijnlijk grotendeels klatergoud en dropshipnep. De producten van Vrielex zijn voor een fractie van de prijs te koop op AliExpress. De parfum Lure Her is daar te vinden voor slechts €2,75 met wat bezorgkosten. We zien er niet alleen dit viriele mannenluchtje van Vrielex, maar ook het damesparfum Dubai Hareem Al Sultan. Let wel goed op de hoeveelheid, want er zijn ook lege miniflacons te koop.

Op de website van Vrielex wordt een KvK-nummer (90353102) genoemd, dat we aanvankelijk abusievelijk aan een Amsterdamse apotheek koppelden. Het blijkt een nummer van de firma Vincom in Vries, opgezet door Martijn Vrieling. Op hetzelfde adres is ook de firma Vriel (90353218) actief. Deze heeft een webshop en daar komen we een onvolledig KvK-nummer tegen. Vriel en Vincom zijn in 2023 opgericht, daarvoor was de firma Vriebo (86332317) actief op dit adres, importeur van de wandpanelen Softwalls. Vrielex is als handelsnaam nog nergens bekend.

Hareem Al Sultan

De naam Hareem Al Sultan is afgeleid van een populaire Turkse televisieserie over Kanuni Sultan Suleiman, de langst regerende leider van het Ottomaanse rijk. Deze serie is geproduceerd door de Istanbul Entertainment Group (IEG) die ook een heel assortiment merchandise liet ontwikkelen. Uiteraard inspireerde dat vele namakers en meelifters. IEG bestaat niet meer, maar de merchandise is zijn eigen leven gaan leiden en wordt vanuit China de hele wereld op gestuurd.

De parfum die door Fragrantica wordt toegeschreven aan Khadlaj Perfumes uit Oman (Verenigde Arabische Republieken UAR) is te koop bij Sultan’s Perfume voor $50-, bij Walmart voor $125-, bij Marabika voor $27-, op eBay voor $11-, bij Amazon voor €20- en een slordige €4- op AliExpress. Mogelijk is Khadlaj slechts een reseller, want we zien hetzelfde product ook aangeboden worden in dropshipdoosjes van de groothandel Eelhoe. De onnavolgbare spelonken van Alibaba.

We adviseren elke marketingdocent een flesje aan te schaffen om als voorbeeld te gebruiken. Je ziet hoe een verkeerde marketingmix zeker bij een luxe-product tot gevolg heeft dat alle marge  in no-time verdampt.

NASCHRIFT > In een anonieme mail reageert Vrielex dat vrijwel alles te koop is bij AliBaba, maar dat deze Nederlandse handelaar zorgt voor snelle levering en correct afwikkeling.

Masculo

Twee maanden later zien we op Instagram een vergelijkbare reclame voorbijkomen voor Masculo, een ander feromonenparfum met een hoog gehalte Chinees dropshiplucht. De website van Masculo staat vol fake reviews en er is een nep-verwijzing naar het programma Spuiten & Slikken, met een oude foto. Op de verpakking van het product is de naam Mastulo nergens te zien; er prijkt Love & Desire op de fles.

Deze aanbieding is van Justin E-Commerce (KvK 75096323) uit Tynaarlo bij Assen. Dezelfde onderneming heeft eerder de website Pavessi.nl beheerd, die bekend is bij de Politie omdat er in 2020 klachten over zijn doorgegeven. Op Trustpilot is te lezen wat teleurgestelde klanten ervan vinden. In Zweden verkoopt Justin E-Commerce feromonenparfums onder de naam Lockelse en Lure Her.

Tynaarlo ligt vlak bij Vries. Misschien kennen deze handelaren elkaar van school, als het niet één en dezelfde persoon is. Feromoon-de-Cologne is typisch iets voor schooljongens.

 

Nederlandse affiliates Binance ook illegaal?

Cryptobeurs Binance trekt zich terug uit de Nederlandse markt, omdat het bedrijf er niet in slaagt te voldoen aan de eisen die De Nederlandsche Bank stelt in het kader van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (Wwft).

DNB waarschuwde Binance reeds in 2021 dat het bedrijf illegaal actief was in Nederland. Een jaar later werd een boete van opgelegd van 3,3 miljoen euro omdat de cryptobeurs nog steeds niet aan de eisen voldeed.

Ook in de Verenigde Staten ligt Binance onder vuur. De Security & Exchange Commission (SEC) stelde recent dat het bedrijf de regels negeert die dienen om beleggers in de Verenigde Staten te beschermen tegen valse handelspraktijken. De onderneming en zijn oprichter Changpeng Zhao zijn volgens SEC-voorzitter Gary Gensler betrokken in een “uitgebreid web van bedrog, belangenconflicten, gebrek aan transparantie en gecalculeerde wetsontduiking”. Een wereld van halve waarheden, we signaleren dat al langer.

De SEC zou graag alle Amerikaanse tegoeden van de cryptobeurs bevriezen, want de afgelopen jaren zijn bedragen van honderden miljoenen en soms zelfs meer dan een miljard dollar afgeboekt van rekeningen bij Amerikaanse banken naar bankrekeningen in Kazachstan, Litouwen en de Seychellen. Het bedrijf heeft daarop de handel vanaf dollar-accounts stopgezet en vijftig werknemers van zijn Amerikaanse vestiging Binance.US op straat gezet.

In Frankrijk is de JIRS in Parijs een onderzoek gestart naar Binance vanwege witwassen. De Franse autoriteit stelde vast dat Binance verzuimd heeft zich op correcte manier te laten registreren, niet voldeed aan lokale know-your-customer regels en daardoor illegaal actief was, onder andere door voor zijn diensten te adverteren.

Nederlandse affiliates van Binance

Hoewel Binance in Nederland op een vergelijkbare manier illegaal actief was, bleven talloze Nederlandstalige crypto-bloggers en nieuwssites deze beurs de afgelopen jaren actief aanbevelen. Vaak met affiliatelinks en zonder duidelijke vermelding dat er sprake was van een voordeel bij deze aanbeveling. Dat is volgens BEUC (Europees platform van consumentenorganisaties) een oneerlijke handelspraktijk.

Deze bloggers en de eigenaars van crypto-promotende nieuwssites kunnen volgens BEUC aangesproken worden als handelaar en dus ook aansprakelijk gesteld worden door klanten die menen dat ze gedupeerd zijn – zie artikel op Zakenkrant. Net als de Nederlandse affiliates van FTX die we eerder genoemd hebben. De volgende nieuwssites en cryptoblogs zijn Nederlandse affiliates van Binance.

Opmerkelijk: bij Crypto-Insiders vertellen ze dat Binance sinds november 2021 voldoet aan de Nederlandse regels omdat er een ID gevraagd wordt.

Nederlandse affiliates van FTX

  • Beste Bank (Liberbits Media – Malta)
  • Bitcoin Exchange Nederland (Tim van het Veld & Herbert de Weerd)
  • Coinmarketcap.nl (Moi Online > Utrecht)
  • Crypto-Insiders (Crypto-Insiders > Amsterdam)
  • Cryptoplatforms ()
  • Cryptotips (Zijlstra Media – Amsterdam)
  • Cryptowallet ()
  • Invezz ()
  • NFT.nl ()
  • Succes voor het Oprapen ()
  • Your Crypto Library ()
[NASCHRIFT]

Lynchmob

Boze beleggers hebben in Canada het recht in eigen hand genomen door de zelfbenoemde crypto-king Aiden Pleterski op te sporen, ontvoeren en een verklaring te laten afleggen op video. In Toronto zijn vier mannen opgepakt voor deze ontvoering. Eén van deze mannen was overgevlogen vanuit Londen.

[nog in bewerking]

Wonderwifi van Finebay

De naam lijkt een letterspel met eBay. Finebay.nl. Het is een webwarenhuis met kleding, sieraden, gadgets, elektronica. Allemaal dropshipperij. Pas op: bij AliExpress betaal je veel minder!

Het was de draagbare wifi-pod van €39,99 die mijn aandacht trok. Finebay adverteert ermee op Instagram – het zusje van Facebook. Volgens de verkoper zijn snelheden tot 150 mbps mogelijk en vergt de wifi-verbinding geen aparte aansluiting, geen simkaart of abonnement. Dat is onmogelijk, tenzij er een chip in zit die uit zichzelf gratis verbinding legt met een 4G/5G netwerk zoals op het apparaat gesuggereerd wordt.

Stek in and speel, lezen we in de webshop. Dat lijkt een griezelig slechte vertaling van plug & play. De verkoper heeft geen idee waar hij het over heeft. Mijn indruk is dat het een wifi-hub betreft, die door middel van een draadverbinding met bijvoorbeeld een laptop of een smartphone een reeds bestaande verbinding toegankelijk maakt met een wifi-signaal dat door andere apparaten opgepikt kan worden. Kopers kunnen er dus niet mee op pad en overal verbinding vinden, dat zou wonderwifi zijn.

Op AliExpress kost exact hetzelfde apparaat €10,89 en dan is de verzending nog eens gratis. Daar wordt het aangeprezen als signaalversterker. Het kan een autonome wifi-zender worden, maar dan dient er wel een 4G-simkaart ingestopt te worden. En is een abonnement (of pay-as-you-go) vereist. Het aanbod van Finebay is dus bedrog. Meta (Facebook/Instagram) zou deze adverteerder direct van zijn platform moeten verbannen.

Aimark London

Finebay is een activiteit van Aimark Ltd in Londen, inschrijfnummer 10853964. Het adres staat als afbeelding op de site, zodat de zoekbots het niet registreren. Aimark London is een dropshipper die onder wisselende namen steeds nieuwe ramsh uit het Verre Oosten aanbiedt. Onder het label Firststreethat hebben ze bijvoorbeeld hoeden verkocht, aanleiding voor negen klachten op Trustpilot.

Aimark Ltd (10853964)
Chase Business Centre
39-41 Chase Side
London (UK) N14 5BP

 

Neliva Amsterdam

Neliva is volgens Webshopchecker onbetrouwbaar. Het zijn dropshippers die spullen uit China laten komen en als klant kun je nergens aankloppen wanneer de dienstverlening tegenvalt. Aankloppen kan echter wel, maar dan moeten teleurgestelde klanten naar Meijel.

De webshop is grotendeels gevuld met dameskleding, elk stuk voorzien van een naam met een nep TM-symbool. Soms komt er wat elektronica voorbij, zoals zogenaamde SecureCam wifi-camera’s a €39,95. Bij Bol.com is dezelfde camera te koop voor €17,50 en bij AliExpress kost deze camera circa vijf euro.

Het welkomstwoord op de site van Neliva is ondertekend door een Joveshy. Er blijkt sinds eind 2020 een eenmanszaak Joveshy (KvK 80430570) te bestaan in Meijel – gemeente Peel en Maas. Deze eenmanszaak is opgezet door de destijds 16-jarige Quincy Ehiozelle Jones en wordt gerund samen met de 58-jarige Jo Vissers. Eerder gebruikte handelsnamen van de onderneming zijn Etmaan, Bardellis en Otmaan, ook actief in dropshipping. De handelsnaam Neliva is niet geregistreerd.

Ziggo Zakelijk

Ook gebeld door iemand die de voordelen van Ziggo Zakelijk wilde uitleggen? Dan is de kans groot dat het een telemarketingbedrijf was dat hoopt een flinke commissie op te strijken. Want Ziggo betaalt prima voor elke nieuwe ondernemer die aangesloten wordt.

Het is een terugkerend thema in Zakenkrant, call-centers die abonnementen verkopen voor energie- en telecomdiensten. Noem het maar abonnee-handel. Die is ontstaan doordat de aanbieders (de grote energie- en telecomverkopers) een premie betalen aan bemiddelaars die nieuwe klanten binnenbrengen. Dat zijn onder andere de bekende vergelijkingssites, maar ook de Consumentenbond die de dienstverleners naast elkaar zet.

Vanuit deze vergelijkingssites zijn zakelijke marktplaatsen opgezet waar iedere kleine zelfstandige geld kan verdienen door abonneewerving mee te nemen in zijn bedrijfsopzet voor een callcenter. De ene nieuwe abonneewerver houdt zich netjes aan de spelregels, de andere heeft lak aan wet- en regelgeving. Er zitten dus oplichters tussen die de branche een slechte naam geven.

Quick Net Solutions (QNS)

Een nieuwkomer in deze handel is Quick Net Solutions, een telemarketingbedrijf (KvK 83536361) in Amsterdam. Over deze handelaar in aansluitingen wordt gemopperd op fora en reviewsites, waar het bedrijf een agressieve verkoper van zakelijke Ziggo-aansluitingen wordt genoemd. Kijk zelf op Wie Heeft Gebeld, Telefoonboek, Klachtenkompas, TrustPilot (62% negatief) et cetera.

QNS doet sinds het najaar van 2021 aan cold calling, hoewel het er ook op lijkt dat Ziggo data doorgeeft van mensen die zich op de website oriënteren op zakelijke diensten. Ziggo zou daarmee een inbreuk maken op de AVG, terwijl QNS zelf in strijd handelt met de Telecomwet door zonder toestemming zelfstandigen te bellen. Een andere handelsnaam van QNS is The Sales Academy met een hoofdvestiging in Hoorn.

Beide partijen voeren een keurmerk als Officieel Partner van Ziggo. Op het ondernemersforum Higherlevel wordt kleine zelfstandigen die zich bekocht voelen door deze verkopers aangeraden een klacht in te dienen bij de ACM en wellicht ook de verantwoordelijke topbaas bij Ziggo te wijzen op deze dubieuze dienstverlening.

Confident Sales & Marketing (CSM)

QNS en The Sales Academy komen uit dezelfde stal als Confident Sales & Marketing (KvK 74899198) dat enkele jaren geleden in Purmerend gevestigd was. Dit bedrijf is eind 2022 failliet gegaan, met een flinke belastingschuld, een onbetaalde rekening van de zakelijke financier Bridgefund en waarschijnlijk ook enkele boze (zelfstandige) werknemers als crediteuren. Hoewel de curator nog volop bezig is, blijven de betrokken ondernemers gewoon onder dezelfde naam actief.

In al die bedrijven zien we Yasin Tipiler (YT Beheer < KvK 83185054) en Soufian Douiri (SD Beheer < KvK 72023252). Beide partijen zijn ook betrokken bij The Love Co, later FreezCap genaamd, samen met Zakaria Douiri (Douiri Beheer < KvK 84309776).

De voorganger van de verschillende callcenters waar ze nu nu betrokken zijn, was Team Simpel in Hoorn. Opgezet in 2017 om energiecontracten te verkopen. Dit telemarketingbedrijf had ook callcenters in Zaandam en Den Haag. Of plaatste mensen door, want dit soort callcenters zijn nauw verweven.

Quality Sales Solutions (QSS)

Soufian Douiri (SD Beheer) komen we vervolgens ook nog eens tegen bij het callcenter Quality Sale Solutions (KvK 71363033) dat vermeldingen verkoopt in diverse stadsgidsen. QSS was tot enkele jaren geleden ook actief in de verkoop van energiediensten onder fantasienamen zoals Energie voor Ondernemers, Regionale Energiebeheer Nederland, Samenwerkingsverband voor Consumenten en Collectief voor Nederlandse Ondernemers – zie de reacties van verontruste consumenten op Tros RadarKlachtenkompasWieHeeftGebeld en Nationale Telefoongids.

Andere aandeelhouders in QSS naast SD Beheer zijn (MJ Company Holding < KvK 71362118) in Almere en Adjmal Ibrahimi (Adje’s Beheer < KvK 72023015) in Hoorn. MJ was ook betrokken bij Excellence Contact Centers (KvK 74448609) in Almere. Dat bedrijf is later voortgezet als Excellent Partners (KvK 75594153) met Hoorn als thuisbasis.

Online Platform Services (OPS)

Ibrahimi op zijn beurt is tevens actief met Online Platform Services (KvK 78346630) dat zowel als groothandel in abonneediensten actief is, maar ook zelf callcenters aanstuurt. Daar zien we kenmerkende piramide-structuur terug die in telemarketing vaker voorkomt. OPS verkoopt energiediensten en is actief voor Ziggo Zakelijk. De onderneming is in 2020 opgericht en was enkele jaren werkzaam onder de naam Gamechangers. Ibrahimi stond samen met Daniel Gras van Gras Sales aan de basis van OPS en Financial Advising Services (FAS < KvK 77394976) en later kwam ook Koen de Graaf er bij.

OPS doet bovendien voor de Vriendenloterij aan straatverkoop en beweert daar al twintig jaar ervaring mee te hebben. Maar dat is waarschijnlijk de opgetelde ervaring van de oprichters, want die zijn tamelijk jong. OPS en FAS zijn onlangs genomineerd als VodafoneZiggo Volume Seller of the Year en dus mag Ibrahimi met de leiding van Ziggo mee naar een businessbox om Ajax te zien spelen.

Tussen alle kennissen en zakenvrienden die op Linkedin hun instemming betuigen, treffen we Osman Orbay aan. Hij is directeur van de callcenters CallSure en CallTeam die vanuit Turkije energiecontracten verkopen onder namen als Bespaarteam, Tariefadvies en Ecovergelijker, en (zoals eerder beschreven) was baas van de Orbay Groep in Arnhem die in 2016 door de KvK ontbonden is.

ACM

Het verdienmodel van callcenters die energiecontracten aan zelfstandigen verkochten, werd begin 2019 gedwarsboomd toen de Autoriteit Consument & Markt stelde dat ZZPers die thuis werken dezelfde rechten hebben als consumenten. Het aantal klachten daalde van driehonderd per maand naar vijftig. Dezelfde ACM mag nu duidelijk maken dat voor telecomdiensten een vergelijkbare redenering opgaat.

Halverwege mei 2023 waarschuwde de ACM opnieuw voor callcenters die energiecontracten verkopen. Dat gebeurt vaak op agressieve en misleidende manier.

[wordt nog aangevuld]

LEDKLOK

In een Nederlandse dropshipshop wordt een leuke ledklok aangebonden voor iets minder dan €25-. Geen gekke prijs, maar bij dropship-aanbiedingen weet je dat hetzelfde product meestal goedkoper verkrijgbaar is in China.

En inderdaad: bij de eerste verkoper op AliExpress kost deze lamp €13,13 en een tweede verkoper brengt €9,46 in rekening. Dankzij staatssubsidie is verzending via China Post gratis. Ik vond ook zo’n ledlampje voor €2,87 maar die verkoper wilde €10,39 verzendkosten in rekening brengen.

Zeker zo interessant is waar dezelfde ledlamp in Europa verkocht wordt. Op Amazon tref ik diverse exemplaren aan rond de twintig euro. Relatiegeschenkenhandelaar Staat&Co brengt €4,70 in rekening als ik 250 stuks bestel. IGO Promo vraagt €10,68 per stuk bij een vergelijkbare bestelling.

Opvallend op Amazon is dat diverse verkopers een fancy label hanteren, een fantasiemerk. Ik kom namen tegen als Lunartec, Retoo, Deeyaple (China), Delipop (Pop-Mall China), Masunn, Thumbgeek (Willban China), Fdit en Edup (Wise Tiger Las Vegas). Een enkeling doet net alsof het een trademark is door er een ™ bij te zetten. Daar herken je doorgaans de ongeschoolde dropship-nitwit aan. Die doet maar wat.

DESIGN?

Bij de bonafide verkoper Klokkenexpert wordt een vergelijkbare ledklok aangeboden, maar die is gelabeled door groothandel NeXtime: White&White LED 3018. Bij de wederverkoper staat een bijschrift: niet meer leverbaar. Op de site van NeXtime is de klok onvindbaar, maar er staat nog een filmpje online. Ook al tien jaar.

Deze White&White LED blijkt afkomstig uit de koker van Kibardin Design in Praag. Daar is de ledklok in 2011 bedacht en gemaakt. In 2018 won de studio er zelfs een prijs mee, de A’DESIGN AWARD. Deze ledlamp is daar nog steeds te koop, voor $229-.

De klok is een creatie van oprichter Vadim Kibardin, de Russische ontwerper die eerst een Black&White ledklok had bedacht. Wat vindt Kibardin van het fenomeen dat zijn ontwerp nu voor een paar euro te koop is in China? De ontwerper waarschuwt voor namaak en probeert de nep-lawine uit China in te dammen door verkopers van namaak te dagvaarden. Maar hun overmacht lijkt te groot.

 

Blotevoetenschoenen

Op Instagram komt een promotiefilmpje voorbij over winterblotevoetenschoenen. Mooi scrabblewoord, maar een eigenaardige oplossing voor een onbestaande probleem. Er is immers al een product dat hetzelfde doet. Schoenen!

Blotevoetenschoenen zijn een aanbod van de webshop Outdoorheld. We herkennen meteen het handschrift van de dropshipper. Ga naar de website en je ziet als eerste het volstrekt onnodig gebruik van ™-trademarktekens. Er is helemaal geen sprake van enig geregistreerd trademark. Je kan het woord OUTDOOR niet registreren, dat is van iedereen. Recensies van klanten zijn niet mals. Van webshopchecker krijgt deze aanbieder een 1 op een schaal van 100. Kijken we naar reviews op Trustpilot dan zien we dat alle negatieve recensies door het bedrijf geblokkeerd zijn.

De aanbieding op Instagram betreft zogenaamde barefoot boots van fabrikant Agsan, uiteraard te koop op AliExpress voor een lagere prijs. Outdoorheld is een handelsnaam van MNM Marketing OG in Troifaiach (Steiermark – Oostenrijk), de firma van Marko Kaufmann, Nina Kaufmann en Markus Drobnitsch – voor de fans: iMarkus.

Het bedrijf verkoopt ook een zadel onder het label CloudComfort™ van €79,35 voor €39,95. Via Bol.com is hetzelfde zadel te koop voor €21,95 bij Zaratelecom, een dropshipper die met minder marge genoegen neemt. MNM Marketing is in Nederland (zo te zien niet in Oostenrijk en Duitsland, wellicht vanwege aangescherpte regulering) actief met de volgende webshops:

Op Bol.com worden dezelfde schoenen door andere resellers verkocht als klimschoenen. Noeall-Amsterdam (het dropshipwarenhuis van van Bart Schreuder uit Den Bosch) en Lily Comfy (YourHomeProducts VOF in Amsterdam, ook actief op Bol.com) bieden ze aan van €120- voor €59,95. Je vraagt je af wie anno 2023 nog spullen bestelt bij deze shops.

Parodie-schoenontwerper Imran Potato reageerde op de vraag naar barefoot boots met zijn caveman slippers in de vorm van een blote voet. Gewoon te koop op eBay!

Halve Waarheid

Halve Waarheid is een werknaam van de Stichting N=1, een label dat gebruikt wordt voor onderzoek op journalistieke grondslag. De journalistieke basis stelt Halve Waarheid in staat om zich te beroepen op persvrijheid en een journalistieke rol te spelen in het kader van de privacy-regulering door – waar nodig – te goeder trouw persoonsgegevens te verzamelen en openbaren om (al dan niet samen met klokkenluiders) misstanden aan het licht te brengen.

Dossiers voor Halve Waarheid:

Hoe help je Halve Waarheid?

Iedereen kan zich aanmelden bij het Genootschap Halve Waarheid om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in genoemde dossiers. Je geniet dan de lusten, maar je bijdrage aan de lasten mag variëren van nul tot royaal.

Word Donabonnee

Ook journalisten, juristen, accountants, info-graphic & motion designers, cartoonisten en andere professionals die het doel en onze aanpak onderschrijven kunnen zich aansluiten bij het actieve netwerk. We nodigen ook mensen uit voor de Raad van Commentaar, die eens of twee keer per jaar gevraagd wordt kritisch te kijken naar en mee te praten over lopende projecten, plannen voor de toekomst en de financiële verantwoording.

Bronnen van financiering zijn de vergoedingen van media en uitgevers die ons werk publiceren, donaties van instellingen (al-dan-niet ANBI) die onthullende journalistiek steunen en mensen (of organisaties) die zich aansluiten als donabonnee van onze nieuwsbrieven. We experimenteren momenteel met diverse crowd-funding platforms.

Halve Waarheid zit nu nog in zijn aanloopfase, maar hoopt voor 2024 zowel organisatorisch als financieel stevig in zijn schoenen te staan. Dan verwachten we ook speldjes en een geheime handdruk te hebben voor mensen die zich aansluiten bij het Genootschap Halve Waarheid.

Vergelijkbare initiatieven, onderzoekscollectieven en verwante clubs

Spit (geef)* / Follow the Money (doneer) / Bureau Spotlight (steun) / Bellingcat (geef) / Investico (vriendschap) / VVOJ (steun) / Stichting Muckraker (doneer) / Global Investigative Journalism Network GIJN (donate now) / Lighthouse Reports (support us)* / Doneer Effectief (gireer) / Donateursbelangen (steun)

DonorBox is een Amerikaanse onderneming die persoonsgegevens verwerkt in de VS