UA-118352680-1

Halve Waarheid

Techno-lobby in Brussel

Wie hebben in Washington en Brussel de grootste lobby-budgetten? Deze bestedingen zijn openbaar en worden met hulp van Transparancy International en Open Secrets gepubliceerd. Maar het is niet bekend in hoeverre grote bedrijven een deel van hun lobby-uitgaven onzichtbaar maken. Dat heeft ook met definities te maken. Een bijdrage aan een ‘wetenschappelijke’ studie, is dat een public affairs-besteding of niet?

Bekend is dat big pharma in 2020 tenminste 36 miljoen euro besteed heeft aan lobby-activiteiten in Brussel, terwijl bigtech dat jaar zo’n 23 miljoen euro spendeerde. Dat is een verviervoudiging in vijf jaar.

Deze uitgaven groeien snel, want in 2023 staat de teller van de vijf grote Amerikaanse bigtech-bedrijven op 30 miljoen euro. Veel meer dan de Chinese techbedrijven (Alibaba, Titok, TEMU) uitgeven.

Een nuance: met bigtech bedoelen we in dit geval de big five GAFAM: Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft. In Washington komen we dezelfde namen tegen als big-spenders. De tech-bedrijven geven meer uit dan de giganten uit de oude economie, met name Shell, Bayer en Unilever zijn vanouds actief in het lobby-circuit.

In de USA besteedt dit vijftal aanzienlijk meer. Daar zijn ook de cijfers van 2024 al bekend: Meta (Facebook) loopt voorop met 24 miljoen dollar, Apple heeft zijn budget verlaagtd van 10 naar 7 miljoen dollar. Huawei heeft zich in 2024 teruggetrokken.

China Tech

Nieuwkomers in deze top zijn Chinese telecombedrijven zoals Huawei dat in 2019 ruim 3 miljoen dollar uitgaf in Washington, in 2023 nog 1,5 miljoen spendeerde en in 2024 verdween. Dan zien we Tiktok opduiken dat als ByteDance meet dan 10 miljoen dollar uitgeeft in Washington. De geldkraan gaat open als regulering dreigt, dat zien we ook bij Facebook en Amazon die de hete adem van toezichthouders in hun nek voelen.

 

 

Dropshipsneakers

Leuke gympies te koop bij dropshippers. Toch even door Google Picture Search trekken. Verrek: het is een model van Converse (Nike), de zogenaamde Run Star Hike. Die dikke zolen vinden we koel. Ook te zien bij de All Star Lift, All Star Move en All Star Hike. En de Chuck Taylor 70s Deluxe zijn helemaal radicaal: gympen met hakken!

Bij ASOS koop je een paartje voor €100-. Kijk ook eens in de sale bij Converse zelf! De dropshipper Bomre.com die nepversies uit China verkoopt, rekent nog net geen 58 euro. Bij de dropshipshop van Bellanza vragen ze 40 euro. Zetten ze er nog een brutaal Amélie (trademark) bij.

Eva Zorteon

We moesten even scrollen, maar na alle dropshippers kwamen we toch bij AliExpress uit, bij de handelaar Eva Zorteon Store die 30 euro rekent. Eva Zorteon beweert een Spaans bedrijf te zijn dat op AliExpress handelt maar vanuit Spanje verscheept. Daar vinden we ook de Run Star Hike-lookalikes voor nog geen 22 euro. De grootste maat is 41 en dan hebben we het over een Chinese maatvoering. Oftewel krap-aan. Letr trouwes eens goed op de zolen, want daar zit verschil in.

Het adres van deze winkel is de Autonomia 48012 in Bilbao, een drukke winkel- en kantoorstraat. Bij de algemene voorwaarden staat het belastingnummer X4249349 F maar dat is geen bestaand nummer. Opvallend is dat Eva Zorteon ook bruidsjurken aanbiedt. De betreffende afdeling van de webwinkel is echter leeg. Het is al-met-al een trieste bedoening en riekt sterk naar een scam.

We vonden overigens ook vergelijkbare namaakschoenen van British Knights en bij de Turkse webwinkel Trendyol.

 

De Jatfabriek

Nog een plots faillissement. De Fabriek 1991 (domeinnaam is pas enkele weken geleden geregistreerd) valt om en verkoopt cortenstaal buitenhaarden met oven voor €199-.

Grappig, ik heb een photo-search gedaan, kwam uiteindelijk bij Alibaba uit, maar daar zijn zulke kacheltjes duurder. Wel zeshonderd dollar. Meestal is Alibaba veel goedkoper. Het wemelt van de leveranciers in Europa en die vragen gerust duizenden euro’s. Trendxpress: €2950- (via RB73). Dim’s Fire & BBQ Shop: €3065-. Piket: 800 euro.

Maar hier is iets anders aan de hand dan de gangbare dropshipscam. De oorspronkelijke ontwerpen lijken namelijk afkomstig van het Brabants familiebedrijf Reny in Duizel dat deze houthaarden maakt en als groothandel verkoopt. De Chinese producenten hebben niet alleen het design van de kachels overgenomen, maar gebruiken zelfs de fotografie van het Brabantse bedrijf. De foto’s op een terras aan het water zijn nota bene gemaakt op een Brabants bungalowpark, bevestigt woordvoerder Niels Castelijns van Reny.

Oplichting

Bij de uitgebreide buitenhaard en de buitenkeuken allebei in de aanbieding voor €199- bij de zogenaamde Belgische winkel maken we ons zorgen. Kan zo’n stalen gevaarte voor dat bedrag ook nog naar Europa verscheept worden? En als bij voorbaat aangenomen mag worden dat zo’n bedrag niet reëel is, is het dan misleiding of oplichting? De verkoper wekt de indruk met een opheffingsverkoop bezig te zijn, dan kan het wel. Maar toch. Wij verwachte boze klanten die niks geleverd krijgen.

De foto die de voorkant van deze Fabriek 1991 moet voorstellen, is gekopieerd van TEAK2 in Pelt. Het adres dat bij Over Ons staat is overigens wel een leverancier in Hong Kong. Global Transactions Limited. Je zou bijna een gokje wagen. Dat is precies wat Reny gedaan heeft, vertelt Castelijns. Ze hebben een buitenkachel besteld en betaald: 99 euro precies. Het geld verdween naar Hong Kong. Nu wachten ze op de bezorger.

Bellanza

Anne houdt er mee op. Ze sluit haar winkel en webshop Bellanza Amsterdam, na 30 prachtige jaren. Zodat ze nu meer tijd heeft voor twee grootste schatten, haar kleinkinderen.

Het KvK nummer 88015378 verwijst naar Salomons International Enterprise in Zeist, ook de naam van de makelaar Salomons Beheer op hetzelfde adres in Slot Zeist geregristreerd. Daar treffen we bovendien S&G Online Marketing Business, opgericht in 2021. En natuurlijk De Utrechtse Wijnhandel alsmede AIX Nederland van Wijo Salomons. De Utrechtse Wijnhandel gebruikt hetzelfde dagelijks adres als Bellanze: Bergweg 153 Achterzijde in Zeist.

De domeinnaam Bellanza.nl staat sinds 2022 op naam van Sweder Salomons. De foto op Facebook suggereert dat Sweder de junior is van de senior. Daar vinden we ook de G van S&G Online Marketing: Giliam Smale. Webshop Checker suggereert dat de Salomons misbruikt zijn door Chinese oplichters, maar de domeinnaamregistratie duidt toch echt op Salomons junior en zijn maat. Andere domeinnamen die daarmee gelinkt zijn:

  • ella-amsterdam.nl
  • lottefashion.nl
  • ouranoz.com
  • avallt.se
  • winkry.nl
  • stufys.nl
  • shopstation.nl
  • starnova.nl
  • supplie.nl
  • bravosa.nl
  • lieveley.u
  • ouranoz.nl
  • vibeshop.nl

Staat rekent zich rijk, sport komt tekort

Corona hakte er even in, maar de staatskas wordt sinds 2022 flink gespekt met kansspelbelasting. Dit jaar belandt waarschijnlijk meer dan 1 miljard euro aan speel- en goktaks in de schatkist. Aanleiding voor de zichtbaar steile groei is in de eerste plaats de Wet Kansspelen op Afstand (Wet Koa) die online gokken mogelijk maakt. Sinds 2021 zijn er zo’n dertig aanbieders van online kansspelen bijgekomen in Nederland. De virtuele casino’s en sportweddenschappen van deze nieuwkomers veroorzaakten volgens de Kansspelautoriteit een stijging van het zogenaamde brutospelresultaat (BSR) naar vier miljard euro in 2023. In 2017 was dat nog twee miljard euro. Een verdubbeling in zes jaar tijd.

Dat brutospelresultaat is niet wat Nederland uitgeeft aan kansspelen. Het getal toont slechts wat gokbedrijven omzetten na aftrek van de uitgekeerde prijzen. De BSR is daardoor eigenlijk een maatstaf voor het nationaal gokverlies.

Zo’n tweederde van alle volwassen Nederlanders doet weleens mee aan een loterij, maar slechts 10% speelt online – volgens onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC). Wat we met z’n allen werkelijk besteden aan kansspelen houdt niemand bij. Zelfs de Kansspelautoriteit kan die vraag niet beantwoorden, erkent een woordvoerder. Maar met de verliezen valt het wel mee. Het leeuwendeel van de gokmiljarden is afkomstig van een beperkt aantal high rollers. “Het grootste deel van de actieve deelnemers verspeelt €100 of minder. De aanname dat er enkele kapitaalkrachtige grote spelers actief zijn klopt.”

Gans met Gouden Eieren

Brutospelresultaat is een belangrijk getal omdat de aanbieders van online gok-diensten kansspelbelasting betalen over deze omzet: inleg minus prijzen. Een online casino waar in de loop van een jaar 10 miljoen ingezet en 9 miljoen aan prijzen uitgekeerd is, draagt kansspelbelasting af over de 1 miljoen die resteert. Niet over de negen miljoen die uitgekeerd is.

Bij traditionele loterijen is het andersom. Daar wordt juist kansspelbelasting afgedragen over de uitgekeerde prijzen – boven de €449 althans. Kleinere prijzen zijn belastingvrij. Populaire loterijen delen daarom relatief veel kleine prijzen uit. Bij de Postcodeloterij en de Vriendenloterij wordt over 86% van het prijsgeld geen kansspelbelasting afgedragen. Bij de Staatsloterij is dat 56%.


Inleg loterijen en kansspelen in miljoenen(bron: jaarverslagen 2023)

In de aanloop naar de Wet Koa wilde de overheid op advies (#Kansrijk Belastingbeleid) van Centraal Planbureau, Sociaal en Cultureel Planbureau en Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gevestigde loterijen aanvankelijk ook gaan aanslaan op hun brutospelresultaat, maar daar maakten ruim tweehonderd doel-, cultuur- en sportorganisaties verenigd in het Goede Doelen-platform prompt bezwaar tegen. Staatsloterij en Postcodeloterij doneren grote geldbedragen uit de het verschil tussen inleg en uitgekeerde prijzen, om maar twee voorbeelden te noemen. Van deze afdracht profiteren doel-, cultuur- en sportorganisaties: in 2023 bijna 600 miljoen euro.


Afdracht aan doel-, cultuur- en sportorganisaties in 2023

Vergelijken we de afdracht aan doel-, cultuur- en sportorganisaties dan is de bijdrage van Nederlandse Loterij beperkt tot 47 miljoen van Lotto en verwanten, 15 miljoen van Krasloten en 10 miljoen van Toto. Goede Doelen Loterijen is goed voor 349 miljoen van de Nationale Postcodeloterij en 144 miljoen van de Vriendenloterij. Staatsloterij doet niet aan liefdadigheid; die draagt alleen af aan het rijk.

Koning Toto is een Armoedzaaier?

De nieuwe wet is door gevestigde loterijen gebruikt om zelf ook actief te worden met online games. Nederlandse Loterij transformeerde zijn voetbal-voorspeldienst Toto door er online kansspelen aan te koppelen. Koning Toto werd een nieuw mediafenomeen als godfather van het online gokken.


Betaalt Koning Toto wel of geen kansspelbelasting?

Nederlandse Loterij zag zijn omzet van 3 miljard in 2021 ruimschoots verdubbelen naar een slordige 6,5 miljard euro de jaren daarop. Klassieke kansspelen zoals de Staatsloterij, Lotto en Toto Winkel zijn anno 2023 goed voor 1,4 miljard euro, dat is niet wezenlijk veranderd. De grote cashcows bij Nederlandse Loterij zijn de nieuwe online activiteiten: Toto Sport en Toto Casino. Die leverden in 2023 bijna 5 miljard euro inleg op.

Bij de Nationale Goede Doelen Loterijen steeg de omzet van 1,1 miljard in 2021 naar nog geen 1,2 miljard euro in dezelfde tijdspanne. Daar heeft de goudkoorts niet toegeslagen.

Kansspelbelasting

Ironie is dat de nieuwkomers bij Nederlandse Loterij amper kansspelbelasting opleveren en ook niets toevoegen aan de afdracht aan het rijk of goede doelen, cultuur- en sportorganisaties. Vrijwel alle inleg wordt namelijk omgezet in prijzengeld. “Het uitkeringspercentage van onze online kansspelen is 96%,” bevestigt een woordvoerder van Nederlandse Loterij. Per saldo wordt niemand wijzer van deze mallemolen. Koning Toto is een armoedzaaier. Bijna vijf miljard euro inleg verschuift simpelweg van verliezers naar winnaars.

Donatiegids berekent dat de brutospelmarge in 2023 zelfs nog minder dan de genoemde vier procent was. In het jaarverslag van Nederlandse Loterij wordt echter weinig tot niets verteld over de cijfers van Toto Casino en Toto Sport. Met een brutospelresultaat van een slordige 185 miljoen euro zou de kansspelbelasting 55 miljoen euro moeten zijn, maar die zien we in het jaarverslag niet terug. Volgens Nederlandse Loterij wordt deze belasting echter wel verantwoord in de jaarrekening.

Waar komt die miljard aan kansspelbelasting in de schatkist dan vandaan? Ongeveer 160 miljoen euro wordt betaald door de traditionele loterijen, dus dan zou zo’n 900 miljoen van online kansspelen afkomstig moeten zijn. Dat zal de komende jaren verder groeien, want het percentage wordt langzaam opgevoerd.

  • 2006 van 25% > 29%
  • 2018 van 29% > 30,1
  • 2021 van 30,1% > 29% (corona)
  • 2023 van 29% > 29,5%
  • 2024 van 29,5% > 30,5%
  • 2025 van 30,5% > 34,2%
  • 2026 van 34,2% > 37,8%

Sport komt Tekort

De betting bonanza van Koning Toto draagt zoals gezegd niets bij aan de inkomsten van sportorganisaties. TV-reclame met bekende oud-voetballers suggereert dat sport een belangrijk thema is, maar gokkers geven massaal de voorkeur aan casino-games, niet aan sportweddenschappen. De afdracht aan sportorganisaties stijgt dan ook amper.


Bron: verantwoordingen en jaarverslagen Nederlandse Loterij (bedragen in miljoenen)

De totale inkomsten van NOC*NSF waren ruim 167 miljoen euro in 2023. Naast de circa 52 miljoen euro van de Nederlandse Loterij als onderdeel van de jaarlijkse afdracht incasseerde de sportkoepel ook nog eens 69 miljoen subsidie van de landelijke overheid en 25 miljoen van sponsors. Eigen activiteiten leverden 21 miljoen aan inkomsten op. Van al die inkomsten heeft NOC*NSF de afgelopen jaren bijna 18 miljoen aan zijn reserves toegevoegd, het batig saldo van twee opeenvolgende jaren.

Gezien deze verhoudingen is het eigenaardig dat organisaties uit sport, cultuur en goede doelen lobbyen in Den Haag om de belangen van loterijen en online casino’s te behartigen. Sport lijkt te leiden aan een Stockholm-syndroom. Bobo’s van uiteenlopende sportbonden loven de loterij zelfs als Nederlands cultuurgoed. Dat heeft tot gevolg dat de bestaande afdracht behouden kan blijven, maar veel groeiperspectief is er niet.

Sponsoring

Opvallend is dat Nederlandse Loterij in 2022 toegezegd heeft TeamNL tien jaar lang als sponsor te steunen. De afdracht neemt weliswaar amper toe, maar de spectaculaire groei van online-gokinkomsten bij Nederlandse Loterij biedt wel ruimte om meer aan sportsponsoring te doen. Op de shirts van talloze topsporters zien we het komende decennium daarom het beeldmerk van de Staatsloterij en de tekst Nederlandse Loterij. Zo omzeilt deze supersponsor het verbod op shirtreclame voor kansspelen dat in de zomer van 2025 van kracht wordt.

De Kansspelautoriteit ziet deze loterijpromotie door de vingers. “Het verbod geldt voor online aanbieders. Nederlandse Loterij mag wel adverteren met haar merk Staatsloterij, maar niet met Toto,” bevestigt de woordvoerder. Ironie is dat Staatsloterij geen cent afdraagt aan sport, afgezien van deze sponsoring uiteraard.


Nederlandse Loterij tien jaar hoofdsponsor van TeamNL

Behalve NOC*NSF worden ook enkele bonden en grote clubs gesponsord door Nederlandse Loterij, en de NPO bovendien. Zo krijgt de topsport extra speelruimte. Maar daar hebben lokale initiatieven niet zoveel aan. Die zien dat het nieuwe kabinet voornemens was om sport en cultuur een hoger BTW-tarief op te leggen, minder geld te steken in het gemeentefonds – dat ook gebruikt wordt om sport op lokaal niveau te stimuleren) – en te bezuinigen op het Sportakkoord en de Bosa-regeling (subsidie voor sportaccommodaties).

Halverwege november gaf de Tweede Kamer alsnog gehoor aan de noodkreet van lokale sportverenigingen. De voorziene BTW-verhoging is tenminste één jaar van de baan. Minister Heinen van Financiën moet dekking elders vinden. Maar de bezuiniging op de Bosa-regeling gaat gewoon door: 28 miljoen minder in 2026 en meer dan 53 miljoen in 2028.

Grote Clubacties, Kleine Prijzen

Behalve de speel- en gokgiganten Nederlandse Loterij en Goede Doelen Loterijen die opgeteld 7,7 miljard euro aan inleggelden verzamelen, zijn er nog talloze kleinere loterijen die geld afdragen aan sport- en doelorganisaties. Bij deze kleine loterijen zien we heel andere geldstromen. Er wordt veel minder uitgekeerd aan deelnemers, in de vorm van geldprijzen en beloningen in natura. Ook de kansspelbelasting is te verwaarlozen. Maar er wordt procentueel veel meer afgedragen aan sport- en doelorganisaties.

Prijsgeld, kosten en afdracht (bron: jaarverslagen en verantwoording aan Kansspelautoriteit 2023)

Een voorbeeld is de Grote Clubactie die al meer dan 52 jaar bestaat. Daar doen een slordige 6022 verenigingen aan mee die lootjes van €3 verkopen, waarvan meer dan 80% direct in de clubkas vloeit. Uit de resterende inkomsten moeten de prijzen betaald worden, en de overhead uiteraard. In 2024 was de omzet 20,9 miljoen; in 2023 incasseerde deze instelling 16,4 miljoen euro. Daarvan is 2 miljoen besteed aan de organisatie en andere kosten. Doordat een deel van de prijzen gesponsord was, is de waarde van deze prijzen hoger dan het kostenaandeel in alle bestedingen.

Omdat de inleg in 2024 meer was dan verwacht, heeft de Grote Clubactie zelfs iets extra uitgekeerd boven de standaard 80%, vertelt de woordvoerder. Kansspelbelasting wordt afgedragen door de Samenwerkende Non-profit Loterijen (SNL) die ook voor KWF en De Zonnebloem loterijen beheert.


Hoofdprijs in de KWF Loterij, met dank aan de familie Franssen (ooit OAD)

KWF Kankerbestrijding blijkt nog zuiniger dan de Grote Clubactie. De totale prijzenpot van KWF Loterij bestaat uit gesponsorde beloningen, met als gevolg dat de betaalde kosten aan prijzen 0% van de inleg zijn. Ze kunnen het beter de KWF Tombola noemen. Een accountant van Mazars zag de bui al hangen en adviseerde KWF zijn controleverklaring niet publiek te maken. Deze en andere boekhoudkundige goocheltrucs met prijzen in natura behandelt Donatiegids in een volgende artikel. Goede Doelen Loterijen gebruiken de hefboom van beloningen in nature namelijk heel effectief om de prijzenpot met honderden miljoenen te spekken.

Grote Club Copycats

Wat de Grote Clubactie doet kunnen wij ook, lijken diverse nieuwkomers te denken. In het voorjaar van 2021 is de Nationale Sport Loterij opgezet door marketing-ondernemer Jeroen Hillenaar om sportverenigingen een steuntje in de rug te geven. Voor elk lot van tien euro zou zeven euro afgedragen worden aan een vereniging naar keuze. Een paar honderd clubs hadden zich volgens de initiatiefnemers aangesloten, maar na drie maanden ging de stekker er alsnog uit.

Sinds begin 2024 is bovendien De Clubloterij actief, een initiatief van NOC*NSF en Lotify dat alle sportverenigingen in Nederland in staat stelt lootjes voor €2,50 te verkopen. Van de inkomsten gaat 80% naar de deelnemende clubs, oftewel €2 per lotje. Er vond afgelopen jaar één trekking plaats, en toen was er €66.690 opgehaald. Dat laat niet veel ruimte voor prijzen, maar NOC*NSF kan vast iets leren van KWF. Laat je prijzen sponsoren! Ondertussen mopperen andere loterijen dat er een fortuin verspild wordt aan de marketing van deze nieuwkomer. Komt dat uit de schatkist van Nederlandse Loterij of draait de sport op voor deze kosten?


Roparun Loterij > opbrengst en kosten in duizend (bron jaarverslagen)

Het Leidse bedrijf Lotify (Nederlandse Loterij heeft sinds 2022 een meerderheidsaandeel) is ook de motor achter loterijen voor de KNHS, Gehandicaptensport en Roparun, allemaal in een vergelijkbare opzet. Roparun beweert dat de volledige opbrengst van deze loterij naar het doel gaat, maar uit de jaarverslagen blijkt dat Roparun uiteraard ook geld uitgeeft aan toegerekende kosten en prijzen.

Iedere maand kans op 1 miljoen euro

Afgelopen jaar is verder nog de Naamloterij begonnen, met loten van €12,50. Ook bij dit kansspel gaat 80% van de inleg naar het doel, in dit geval de Hartstichting. Uit de resterende 20% moeten de prijzen betaald worden, maar ook de kosten van de organisator. Zowel Naamloterij als de Hartstichting beloven maandelijks een trekking met kans op een hoofdprijs van 1 miljoen euro. Die hoofdprijs is een lokkertje, want er het werkelijke prijzengeld is aanzienlijk lager. Meer dan een paar ton kan er niet uitgekeerd zijn.

Ook het Miljoenenspel van Nederlandse Loterij zet deelnemers op het verkeerde been door in zijn reclame te beweren dat spelers iedere zaterdag kans maken op €1 miljoen. Deze hoofdprijs valt alleen bij uitzondering. Afgelopen jaar werd het miljoen door twee spelers gewonnen, een inwoner van Alkmaar en iemand uit Coevorden. Verschil met andere genoemde loterijen is dat deze prijzen echt uitgereikt zijn.


Impact Loterij voor Kika, Make-a-Wish en de Hartstichting

De Naamloterij is een variant op de Impact Loterij, in 2016 opgericht door de Cause Marketing Group van dezelfde ondernemers die ook achter Emolife zitten, een bekende naam in de inzamelindustrie. Voorheen waren ze actief met The Sales Unit en SQ People (vooral straat- en deur-aan-deurverkopers) maar tegenwoordig staan de merken Activate en Moev voorop. De ‘ambassadeurs’ van deze instelling doen ook de donateurswerving voor de Hartstichting. Het lijkt een manier om kosten uit te smeren: donateurswerving en de verkoop van loten kan allebei deels geboekt worden door doelorganisaties als voorlichting.

Impact Loterij werkt ook voor Kika en Make-a-Wish. In 2023 verkocht deze instelling ruim een half miljoen (558052) loten a €12,50 voor Kika, goed voor een opbrengst van bijna 7 miljoen euro. Toch noteert deze loterij in zijn jaarverslag slecht 5,5 miljoen aan afdracht aan Kika. Hoe valt dat verschil te verklaren?



Rekenverschillen Nederlandse Loterij

Impact Loterij is niet de enige kansspelorganisatie waarbij het jaarverslag en verantwoording aan de Kansspelautoriteit onverklaarbare verschillen vertonen. Ook bij Nederlandse Loterij trof Donatiegids eigenaardige verschillen aan. In het voorwoord noemt de dan voorzitter Niels Onkenhout een afdracht van €196,1 miljoen. In het jaaroverzicht is dat gedaald naar een recordbedrag van €195,1 miljoen, terwijl in de geconsolideerde winst- en verliesrekening nog maar €188,6 miljoen over is. Scheelt 7,5 miljoen euro.

We hebben Nederlandse Loterij, Impact Loterij en Kika om een verklaring gevraagd. Kika zegt dat de cijfers kloppen. Bij Nederlandse Loterij wordt het verschil verklaard door een dividend-uitkering. Die was 3 miljoen in 2022 en 7 miljoen in 2023. Zo werd het alsnog een recordjaar. Dat dividend ging naar het rijk, niet naar doel- en sportorganisaties.

In Your Face Marketing

Kika en Make-a-Wish komen we tevens tegen bij Lot-of-Happiness, een loterij van Fair Share Nederland in Utrecht die ook Care-a-Lot organiseert. Fair Share werkt net als de Cause Marketing Group veel met straatteams en deur-aan-deur verkopers. Face2Face Marketing dat door mening consument als in your face marketing wordt ervaren. Donatiegids ziet op internet veel klachten over deur-aan-deur verkoop. Mensen storen zich aan verkopers die zich aandienen voor een goed doel, en vervolgens een abonnement op een loterij verkopen.


Wereld Dieren Loterij in 2016, niet voor herhaling vatbaar

Fair Share Nederland verzilvert zijn expertise in de loterij-sector door sinds 2016 Lotery-as-a-Service aan te bieden. Eigenlijk hetzelfde wat Nederlandse Loterij doet met Lotify en De Grote Clubactie via Samenwerkende Non-profit Loterijen. World Animal Protection heeft in 2016 een poging gedaan met de Wereld Dieren Loterij, maar zag daar in volgende jaren vanaf. Het is veel lonender om een cheque te ontvangen van een gevestigd kansspelbedrijf als de Nationale Postcode Loterij. Scheelt ook gezeur aan de deur.

[Artikel voor Donatiegids is tot stand gekomen met commentaar van de Kansspelautoriteit, Nederlandse Loterij, Nederlandse Goede Doelen Loterijen, Grote Clubactie. Feitelijke onjuistheden corrigeert Zakenkrant uiteraard zodra ze gemeld worden; interpretatieverschillen en aanvullende meningen zijn welkom in het commentaar.]

Nordic Wool

Op Facebook een triest bericht. Een werkende moeder moet helaas haar familiebedrijf en de bijbehorende webshop sluiten omdat ze meer tijd met haar dochters wil doorbrengen. Vandaar de slotverkoop met extra goeie deals.

Het is een bekende scam, Zakenkrant kijkt er niet van op. Verbazingwekkend is wel dat tientallen vrouwen reageren en elkaar op dit buitenkansje attenderen. Dan vraag je er dus om opgelicht te worden. Er is niks Nordic Wool aan deze sokken, behalve het idee. Het bedrijf is niet opgezet door een zorgzame moeder die er nu mee wil stoppen. Deze dropshipscam wordt aangestuurd door Riverstone Commerce in Hong Kong, staat gewoon op de site. In die zin is het dus eigenlijk geen scam. Al is het verkoopverhaal wel misleidend, ronduit bedrieglijk. De domeinnaam is geregistreerd in november 2024, geen lang bestaand familiebedrijf dus. Al lijkt het dramatische verhaaltje wel geschreven door een Nederlander.

In deze webwinkel betaal je €17,99 voor vijf paar sokken (afgeprijs van €59,99), bij AliExpress kosten vergelijkbare sokken €6,49. Lees ook de reviews. Kwaliteit en klantenservice valt tegen. Toch zijn er zo te zien ook tevreden klanten. We zijn benieuwd naar ervaringen!

Lokwoning

Op de sites van Huurwoningen, Huislijn en Huurzone wordt een vrijstaande woning in Bakel aangeboden voor een kale huur van €295 per maand. De woning zou uit 1971 dateren, 100m2 groot zijn en over acht kamers beschikken. Het is een klantenlokker, want de woning wordt beheerd door Gapph Vastgoedbeheer dat kamers in het pand aanbiedt namens de zorginstelling die het landgoed van Sint Jozefsheil In Bakel onder hoede heeft. Het aanbod betreft losse kamers in pand, in een antikraak constructie. Je hebt als huurder dan amper. rechten.

  • Huurzone = Instant Media (KvK 73667005) Breda
  • Huislijn =  Huislijn BV (KvK 06069812) Dordrecht
  • Huurwoningen = TreeHouse BV (KvK 24426419) Rotterdam

Al deze sites verzamelen het aanbod van andere aanbieders, en kijken niet of nauwelijks of het verhaal klopt.

Jensen Mode

Het in Engeland gevestigde bedrijf E-Com Buy-up Company Limited waar de ACM vorig jaar nog voor waarschuwde vanwege dubieuze dropshopdiensten onder de naam Van Halen Mode is nu weer actief als Jensen Mode. De webshop wemelt van de misleidende toevoegingen zoals onechte reviews en loze beloften met betrekking tot de duurzaamheid van gebruikte stoffen.

E-Com Buy-up Company Limited is in 2021 opgezet door Mariglen Maratoni (47) uit Tirana – Albanië. Maratoni beweert in Malmö (Zweden) te wonen en zou ook account manager zijn bij Brendify, RedMal LLC en Voiped Telecom. Redmal LLC is een bedrijf van Malix Brixi (Algerije) en Anna Azarisu (Oekraïne), beiden nu in Dubai gevestigd. Dit bedrijf lijkt vanuit Albuquerque actief als dropshipper in de USA. Voiped Telecom is een Europees IT-bedrijf met zijn basis in Assen.

Jensen Family Shop

Een bedrijf dat last heeft van deze dubieuze dienstverleners (met het woord oplichter moeten we voorzichtig zijn) is Jensen Merken BV in Lemmer. Deze onderneming met veertien vestigingen van zijn Jensen Family Shop in de noordelijke provincies heeft sinds oktober 2024 posters hangen in de winkels, een melding op Instagram en eentje op Facebook. Ook het personeel van de winkels is geïnformeerd, vertelt een woordvoerder. Het is immers vervelend als een boze klant van de dropshipper zich meldt in een winkel van de familie.

Jensen Merken kan een zaak beginnen tegen Jensen Mode omdat dit een voorbeeld van verwarrend gebruik is van handelsnamen, maar wie spreek je aan? De Albaanse ondernemer zit ver weg, terwijl Meta en Google geen verantwoording nemen. Opvallend aan de advertenties is dat ze ook in het Google Display Network te zien zijn, en dus op alle media die zijn aangesloten.

  • Nu.nl (168M per maand)
  • Buienradar.nl (24M per maand)
  • Funda.nl (40M per maand)
  • Marktplaats.nl (63M per maand)
  • Bol.com (94M per maand)
  • Telegraaf.nl (70M per maand)
  • NOS.nl (87M per maand)
  • AD.nl
  • Volkskrant.nl
  • Trouw.nl

 

Permission Scam

Op Instagram komt een aanbieding voorbij, een uitnodiging voor een onderzoek met leuke prijzen. Op de landingspagina een actie van Jumbo: de tekst noemt 25 cadeaubonnen ter waarde van 500 €, het beeld toont een waardecheque voor een jaar lang gratis boodschappen bij Jumbo Langerak.

Dat beeld is gekopieerd van de Facebook-pagina van de echte Jumbo Langerak, maar deze franchisenemer heeft niets met deze nep-winactie te maken. “Dit is geen actie van Jumbo,” verduidelijkt een woordvoerder van het winkelbedrijf. “We keuren af dat ons merk hiervoor misbruikt wordt. Voor dit soort fraudes hebben we op onze website zelfs een waarschuwing staan.”

Wie de vragen uit het nep-onderzoek beantwoordt belandt uiteindelijk in een enquete die niet dient om informatie te verzamelen, maar toestemming te ontlokken om persoonsgegevens te verzamelen. De verantwoordelijke onderneming is geregistreerd in een land ver weg (Verenigde Arabische Rpublieken), maar er worden wel sponsors genoemd die belangstelling hebben in persoonsgegevens. Dat zijn waarschijnlijk bedrijven die affiliates belonen voor adressen.

  • My Collections BV (Voorburg) > telemarketingsponsor (Trustpilot waarschuwing)
  • Raadselgids (Etten-leur) > telemarketingsponsor (Trustpilot waarschuwing)
  • Traveldeal = Bookit BV (Amsterdam)
  • Kiosk = DPG Media BV (Amsterdam-Duivendrecht)
  • AD = DPG Media BV (Amsterdam-Duivendrecht)
  • De Volkskrant = DPG Media BV (Amsterdam-Duivendrecht)
  • Snel Verdienen = ActioCura BV (Hoogezand)
  • Spaar Actief BV (Hoogezand)
  • Direct Deals = Lead2sale KvK 17270485 (Eindhoven)
  • Qliqs cashbackprogramma (Hoogezand)
  • Outspot (Sint-Martens-Laten B)
  • Online Acties (Amsterdam)
  • BeterVrouw (Amsterdam)
  • iPay OrangeBuddies (Harderwijk)
  • Cashback Korting (Harderwijk)’Dekbed Discounter (Gouda)
  • CashHier (Hoogezand)
  • MyClics (Hoogezand)
  • Seniorenvoordeelpas (Harderwijk)
  • Favoriete Acties (Rotterdam)
  • Dekbed Discounter (Gouda)
  • CashHier (Hoogezand)

De afzender verschuilt zich achter de identiteit van de firma Premium Advertising International FZ-LLC in de United Arab Emirates (UAE) dat onder andere websites beheert als WeesOnzeWens.com en 909UKgames.com. Het gebruikte Nederlands suggereert een vroegtijdig afgebroken opleiding.

Actieve gebruikers van persoonsgegevens die verzameld zijn met vergelijkbare nep-winacties zijn Raadselgids van ondernemer Ali Tekin (zie ook Puzzelscammer weer actief) en My Collections van Mick Thelen, ooit operational manager bij Lecturama Uitgeverij. Beide bedrijven zijn zogenaamd hoofdsponsor van deze nep-prijsactie. Van de andere sponsors is onduidelijk of ze daadwerkelijk adresgegevens kopen (via een affiliatenetwerk of een listbroker) of van niks weten.

NASCHRIFT

De campagne gaat door, alleen worden nu nep-cadeaubonnen van Albert Heijn en Action aangeboden.

Eén op zeven winnaars hoofdprijs deelt geld met goed doel

Wat zou jij doen met 1 miljoen? Deze vraag liet ING een paar jaar geleden kort voor de jaarwisseling stellen aan een groot aantal volwassen Nederlanders. Bijna de helft (45%) bleek van plan met een eindejaarstrekking mee te spelen.

Op de vraag wat een eventuele winnaar met een prijs van 1 miljoen zou doen, waren de reacties als volgt;

  • op mijn spaarrekening zetten: 53%
  • een deel aan familie, vrienden of anderen schenken: 45%
  • een vakantie boeken:39%
  • schulden en leningen aflossen: 38%

Bijna drie op de tien delers geeft ook geld aan een goed doel, dat is dus een kleine 13,5% oftewel één op zeven. In Noord-Nederland wonen meer delers dan in de rest van Nederland.

Bij de calculerende spelers denkt tweederde dat de kans op de hoofdprijs het grootste is bij de Staatsloterij, het resterende derde stemt op de Nationale Postcodeloterij. Dat is best een lastige som. De vraag is immers niet alleen hoeveel hoofdprijzen er zijn, maar ook hoeveel deelnemers elke loterij heeft.

De kans dat iemand de hoofdprijs met je deelt is groter in de noordelijke provincies. Goed voornemen voor 2025: verhuizen naar Drente!

Aanrader: kies een goed doel met informatie van Donatiegids of Donateursbelangen Nederland. Wil je je ervaring delen als prijswinnaar of familielid met wie (niet) gedeeld werd, schrijf naar donatiegids apestaartje gmail punt nl.